23:47 | دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
انتشار ۸ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی در بخش تولید + مزایای اوراق گام

1399/09/20 11:49

معاون وزارت صنعت اعلام کرد :

انتشار ۸ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی در بخش تولید + مزایای اوراق گام

نماد برتر- معاون وزارت صنعت با اشاره به انتشار بیش از ۸ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی در بخش تولید طی سال جاری درباره مزایای اوراق گام توضیحاتی داد.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر ، سعید زرندی در جلسه کارگروه تامین مالی با اشاره به سهم اندک بخش تولید از اوراق بدهی گفت: طی سال‌جاری بیش از ۸ هزار میلیارد تومان انواع اوراق بدهی برای بخش تولید منتشر شده که رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشته و تا پایان سال افزایش خواهد یافت.


 


وی افزود: سال گذشته از مجموع ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر شده تنها حدود ۲.۵ درصد سهم بخش صنعت و معدن بوده که قابل قبول نیست. ارقام اوراق بدهی منتشر شده برای شرکت های تولیدی نشانگر این است کمتر از یک درصد منابع مالی پرداختی به بخش تولید از شبکه بانکی از محل اوراق تامین شده که باید افزایش یابد. اتکا بیش از حد تولید به سیستم بانکی و محدودیت های مالی بانک ها برای این بخش باید چاره اندیشی عملیاتی شود.


 


این مقام مسئول ادامه داد: یکی از اوراقی که بنگاه های تولیدی می توانند از آن استفاده کنند، اوراق گام است و با استفاده ازآن ضمن عملیاتی شدن تامین مالی زنجیره تامین در زنجیره مثل قطعات خودرو، نساجی و پوشاک، تجهیزات صنعتی و... ظرفیت مناسبی برای جهش تولید در این صنایع ایجاد خواهد شد که با توجه به تعاملات خوب انجام شده با شبکه بانکی و بانک مرکزی می تواند جایگزین بخشی از روش‌های مرسوم تامین سرمایه در گردش باشد.


 


زرندی عنوان کرد: امکان خرید اعتباری مواد اولیه مورد نیاز در سررسیدهای یک تا نهم ماه عدم شمولیت سقف های در نظر گرفته شده در آیین نامه تسهیلات و تعهدات کلان، مشروط نبودن صدور اوراق گام به اخذ گواهی تبصره یک ماده ۱۸۶ قانون مالیات های مستقیم، عدم ضرورت استعلام وضعیت بدهی غیر جاری بنگاه متعهد توسط بانک عامل و پرداخت کارمزد حدود دو درصدی به جای سود تسهیلات از مزایای اوراق گام است.


 


به گفته وی، امکان نقل و انتقال بدون کارمزد اوراق در مدت یک ششم عمر اوراق در سیستم بانکی، نرخ تنزیل منطقی در بازار سرمایه به دلیل تضمین نقد شوندگی اوراق توسط بانک عامل از دیگر مزایای این اوراق است که می تواند نسبت به تامین مواد اولیه کارخانجات بدون پرداخت وجه نقد و با ساز وکار اعتباری کمک بسزایی کند.