21:42 | پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
درجه ریسک ایران در حوزه های سیاسی ، اقتصادی و صنعت بانکداری

1399/09/14 19:25

اکونومیست پیش بینی کرد :

درجه ریسک ایران در حوزه های سیاسی ، اقتصادی و صنعت بانکداری

نماد برتر- اکونومیست ، با اعلام درجه ریسک ایران در حوزه های سیاسی ، اقتصادی و صنعت بانکداری ، ذخایر ارزی در پایان سال جاری میلادی را بیش از ۶۵.۹ میلیارد دلار پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، اکونومیست در جدیدترین پیش بینی از آبنده اقتصاد ایران با اعلام کرد: ریسک CCC به دلیل وجود مشکلات در صادرات نفت و تحریم‌های آمریکا و رکود اقتصادی و کسری بودجه فزاینده بوده و کرونا و افت قیمت نفت نیز به این فشارها افزوده و تلاش‌ها برای تنوع بخشیدن به درآمدها و کاهش وابستگی به درآمدهای نفت و گاز نیز به دلیل ضعف اقتصادی چالش‌برانگیز بوده و درآمدهای مالیاتی نیز در سطح پایینی باقی خواهد ماند.


 


بر اساس این گزارش، شکاف بزرگ میان نرخ مبادله رسمی ارز و نرخ بازار غیررسمی همچنان باقی خواهد ماند و سیاست پولی ضعیف و تورم بالا، ناترازی های موجود را تشدید خواهد کرد. با این حال زمزمه رفع احتمالی تحریم‌ها باعث تقویت نسبی ریال در بازار شده است.


 


ریسک صنعت بانکداری ایران هم CC برآورد شده که منعکس‌کننده رشد سریع اعتباردهی به بخش عمومی و وجود حجم انبوه تسهیلات معوق است. مشکل تسهیلات معوق در نتیجه رکود طولانی اقتصاد، کرونا و افت قیمت نفت تشدید خواهد شد.


 


نمره ریسک سیاسی هم CC  و به دلیل تنش ایران و آمریکا ، رکود سه ساله اقتصاد ، جمعیت بیکاران افزایش و کاهش سطح استاندارد زندگی مردم است.


 


ریسک ساختار اقتصادی هم  B و ناشی از وابستگی به درآمد نفت ، تحریم و کرونا و کاهش اعتماد سرمایه گذاران است.


 


دارایی های ایران نزد بانک های خارجی در پایان سه ماهه دوم 2020 بالغ بر 18.9 میلیارد دلار برآورد شده که نسبت به سه ماهه اول 130 میلیون دلار کاهش داشته است.


 


کل تعهدات ایران به بانک های خارجی نیز در پایان این مدت  1.5 میلیارد دلار بوده که نسبت به سه ماهه اول 53 میلیون دلار افزایش داشته است.


کل ذخایر ارزی ایران در پایان سال جاری میلادی، بیش از 65.9 میلیارد دلار پیش بینی شده که نسبت به سال 2019 که 86 میلیارد و 19 میلیون دلار بوده حدود 10 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.