18:29 | جمعه 7 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
ریسک فروش «فخوز» با مصوبه جدید بالا رفت

1399/09/04 09:00

یک مشت نمونه خروار؛

ریسک فروش «فخوز» با مصوبه جدید بالا رفت

نماد برتر- در حالی که 39 درصد فروش «فولاد خوزستان» از محل صادرات تامین می‌شود، مصوبه اخیر دولت می‌تواند روند درآمدزایی شرکت را دچار تغییر کند.


به گزارش نماد برتر، شرکت فولاد خوزستان در یک ماهه منتهی به آبان ماه سال جاری موفق به فروش 260 هزار تن محصول شد که از این میزان نزدیک به 77 هزار تن مربوط به فروش خارجی بوده است. به این ترتیب، جمع کل تناژ صادرات این فولادساز در 8 ماه گذشته از سال 99 از رقم 960 هزار تن فراتر رفت و در مجموع، درآمد 68 هزار و 564 میلیارد ریالی را به دنبال داشت.



این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته فروش خارجی 1.2 میلیون تن به ارزش 51 هزار و 972 میلیارد ریال بود. به عبارتی، از نظر وزنی شاهد کاهش میزان صادرات هستیم اما؛ مبلغ فروش به یمن افزایش نرخ ارز رشد قابل توجهی داشته است.



در چنین شرایطی شاهد وضع برخی مصوبات و دستورالعمل‌ها از سوی دولتمردان هستیم که در ظاهر مانعی برای صادرات دیده می‌شود!



در شرایطی که اقتصاد کشور در زنجیره تحریم‌ها قفل شده، به کدامین دلیل برای زنجیره فولاد 50 درصد عوارض صادرات در نظر گرفته شده است؟!



این در حالی است که میزان تولید فولاد در کشور در حال حاضر بیش از میزان مصرف است و به نوعی، مازاد تولید داریم. در حال حاضر تولید فولاد به 30 میلیون رسیده که 21 میلیون تن آن در بازار داخل مصرف می‌شود و مابقی باید صادر شود.



با وضع عوارض سنگین بر صادرات فولاد، دیگر اجرا و راه‌اندازی طرح‌های توسعه توجیه اقتصادی ندارد و سرمایه گذاری در این صنعت استراتژیک به صرفه نخواهد بود.



به عنوان مثال، شرکت فولاد خوزستان را بدون صادرات یا با کمترین میزان صادرات تصور کنید. این شرکت در 8 ماه گذشته از سال جاری به درآمد 176 هزار و 551 میلیارد ریالی دست یافته که از این میزان، 39 درصد از محل صادرات تامین شده است.



حال با فرض اجرای مصوبه جدید دولت، قطعا میزان صادرات این شرکت کاهش خواهد یافت و به دلیل تحمل هزینه‌های جدید، حاشیه سود نیز افت خواهد کرد.