19:21 | يكشنبه 9 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
۳ عاملی که شاخص بورس را صعودی کرده و تا کانال ۱.۳۵میلیونی می برد

1399/08/26 14:02

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

۳ عاملی که شاخص بورس را صعودی کرده و تا کانال ۱.۳۵میلیونی می برد

نماد برتر- کارشناس بازارسرمایه با اشاره به اثر سه عامل بر بازگشت بورس به مدار صعود پیش بینی کرد شاخص با بهبود حجم معاملات تا کانال ۱.۳۵ میلیونی پیش روی کند.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، جلال روحی با اشاره به عوامل تاثیرگذار در بازگشت روند صعودی بازار سهام گفت: علت روند صعودی شاخص بورس و افزایش حجم معاملات در بازار ناشی از سه عامل است، نخستین علت مربوط به عوامل تکنیکالی است که شاخص در کانال نزدیک به یک میلیون و ٢٢٠ هزارتایی در نقطه حمایتی قرار داشت و این منطقه به عنوان کف بازار شناخته شد.


 


وی افزود: فعالان و سرمایه‌گذاران در این محدوده اقدام به خرید و ورود نقدینگی‌های در اختیار به این بازار کردند. همچنین همه سهم ها در نقطه اشباع فروش بودند، اصلاح حدود ٧٠ درصدی سهام حاضر در بازار در سه ماه گذشته  نشان دهنده ورود به مرحله جدیدی از معاملات است. هفته گذشته شاهد کاهش حجم و ارزش معاملات بازار بودیم و این موضوع نشان داد بازار به نقطه‌ای رسیده که سهامداران دیگر تمایلی به عرضه سهام با قیمت‌های فعلی ندارند.


 


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: برخی از سهم ها که در وضعیت خاص قرار دارند همچنان با صف فروش همراه هستند و به وضعیت تعادل و موقعیت مناسبی برای خرید نرسیده‌اند. دومین عامل تاثیرگذار در روند صعودی شاخص، طرح سوال نمایندگان مجلس سه‌شنبه هفته جاری از وزیر اقتصاد است که این موضوع باعث می‌شود مدیران مربوطه به بازار سرمایه به تلاش برخیزند و بازار را از حالت رکود خارج و مواردی را برای دفاع مطرح کنند.


 


روحی عنوان کرد: ١٣ موردی که به عنوان عوامل استیضاح وزیر مطرح شده بیشتر مربوط به مسائل بازار است و خرید و فروش‌های غیرمتعارف حقوقی‌ها و عدم حمایت از بازار در این جلسه بررسی خواهد شد. موضوع اجتماعی از دیگر عوامل موثر بر ایجاد روند صعودی شاخص بورس است. متضررین بازار سهام بصورت خودجوش اعتراض‌هایی را به وضعیت معاملات بازار داشتند که این موضوع مسئولان را به این سمت سوق داد تا واکاوی و ریشه‌یابی‌هایی را برای بهبود شرایط بازار و کاهش نارضایتی‌ها انجام دهند که این موضوع در کنار دیگر عوامل باعث حرکت مثبت و رو به رشد در بازار شد.


 


وی اضافه کرد: باید منتظر ماند و دید جریان ورود نقدینگی به این بازار تا چه میزان قدرت عبور شاخص بورس از کانال یک میلیون و ٢٠٠ هزار واحد را خواهد داشت. شاخص با ورود به کانال یک میلیون و ٣٠٠ هزارتایی و بهبود حجم معاملات می‌تواند تا کانال یک میلیون و ٣٥٠ هزار واحد رشد کند. سهامداران باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که شاخص بورس نمی‌تواند مسیر صعودی پرشتابی همچون گذشته را در پیش گیرد مگر اینکه مولفه های جدیدی برای بازار تعریف شود و حمایت‌های بی شائبه‌ای از این بازار صورت گیرد.


 


کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه با مدیریت فروش سهام عدالت و حمایت دولت از بازار می‌توان شاهد بهبود وضعیت بورس بود، تصریح کرد: بازار بعد از اصلاح پرشتابی که تجربه کرد برای رشد دوباره با مقاومت‌های متعددی همراه است که امید می رود از آن مقاومت‌ها به راحتی عبور کند. روند کنونی بازار را که به سمت رشد پیش رفته، نمی‌توان دائمی دانست. دیروز در اواخر زمان معاملات اکثر سهام از مرحله صف خرید خارج شدند و به سمت تعادل حرکت کردند این موضوع باعث می شود تا بسیاری از سهام و گروه ها در بازار امروز متعادل معامله شوند و صف خرید یا فروش سنگینی را تشکیل ندهند.


 


روحی تاکید کرد: سهامداران اگر در وضعیت فعلی سهامی را دارند که با رشد کمی همراه بوده بهتر است با سهامی که با موقعیت مناسبی همراه هستند تغییر دهند. اکنون زمان تجدید ارزیابی شرکت ها است که این موضوع می‌تواند موتور حرکتی برای رشد دوباره بازار باشد. گزارش شرکت ها در نیمه نخست سال بسیار مثبت بوده و امید می رود این روند در گزارش ٩ ماهه شرکت ها ادامه دار باشد که این موضوع می تواند باعث قرار گرفتن شرکت‌ها و بازار در وضعیت مناسب و تاثیر آن بر کل روند بازار باشد.