01:38 | پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
کمبودهایی که کردستان را عقب مانده کرده است

1399/08/14 11:58

کمبودهایی که کردستان را عقب مانده کرده است

نماد برتر- استان کردستان به لحاظ زیر ساخت های جاده ای و راه های ارتباطی همچون ریل قطار و راه هوایی از استان های کم برخوردار و آخر کشور محسوب می شود،اگر چه طی سال های اخیر اقدامات و پروژه های زیادی برای ارتقاء سطح راه های ارتباطی استان انجام شد اما هنوز به دلایل متعددی از جمله مدیریت نا مناسب، کمبود اعتبار و شرایط خاص جغرافیایی این استان همچنان با کمبودهای جدی مواجه است.


به گزارش نماد برتر، نگاهی به پروژه های در دست احداث در بخش راه های ارتباط شهری و روستایی، راه آهن و فرودگاه نشان می دهد که متاسفانه عمر شمار زیادی از این پروژه ها به بیش از سه دهه رسیده است که این طولانی شدن باعث اتلاف در هزینه و همچنین عقب ماندن استان در راه رسیدن به توسعه پایدار شده است.



بهره برداری از پروژه های زیرساختی به ویژه در حوزه راه های ارتباطی در استان کردستان می تواند اقدام اساسی در راستای توسعه و پیشرفت کردستان باشد.



 استان کردستان به دلیل شرایط مرزی بودن و وجود دو مرز رسمی باشماق مریوان و سیرانبند بانه ظرفیت های بسیار خوبی را در راستای توسعه تجارت خارجی در اختیار دارد و با بهره برداری از پروژه زیرساختی بخش راه می توان از این ظرفیت در راستای توسعه استان بهره گرفت.



بهمن مرادنیا استاندار کردستان که در برنامه زنده گفتمان از شبکه محلی کردستان سخن می گفت در رابطه با توسعه زیرساخت های ارتباطی استان اظهار کرد: توسعه زیرساخت های استان در حوزه های مختلف از جمله برنامه های اولویت دار مدیریت وی در استان کردستان بوده است.



به گفته وی استان کردستان در بسیاری از شاخص های توسعه عقب بوده و نیازمند تلاش مضاعف برای توسعه در تمامی زمینه ها است.



استاندار کردستان بیان کرد: طی دو سال گذشته تلاش زیادی در تمامی زمینه ها برای جبران عقب ماندگی کردستان شده است و به مردم کردستان نوید می دهیم که در سال ۱۴۰۰ شاهد توسعه راه های ارتباطی استان هستند.



وی به پروژه راه آهن سنندج که یکی از پروژه های طولانی مدت استان به شمار می رود اشاره کرد و افزود: طی سال گذشته برای تکمیل این پروژه ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود اما با تلاش های صورت گرفته این میزان را به ۳۹۰ میلیارد تومان افزایش دادیم، امسال هم ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار در ردیف بودجه داریم اما تا کنون ۶۰۰ میلیارد تومان دیگر به این پروژه تزریق شده است و همچنین وزارت راه ماه گذشته درخواست کرده که به دلیل افزایش قیمت ها ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر به این پروژه تزریق شود و خوشبختانه هفته گذشته این رقم هم تخصیص یافت که در مجموع طی امسال ۱۱۰۰ میلیارد تومان فقط در راه آهن هزینه خواهیم کرد.



وی عنوان کرد: عملیات ریل گذاری از چند ماهه گذشته از طرف سنندج به همدان به صورت دستی شروع شده بود و ۲۷ کیلومتر از ایت عملیات انجام شده بود،اما طی سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به استان این فرآیند به صورت مکانیزه ادامه می یابد و در این فرآیند میانگین روزی یک و نیم کیلومتر ریل گذاری می شود.



وی اعلام کرد: با اتمام این پروژه استان کردستان در بحث راه آهن به شبکه ریل گذاری کشور متصل  و جزو ۲۵ استان کشور که دارای ریل قطار است می شود.



اتصال سنندج به مریوان از طریق ریل قطار



استاندار کردستان گفت: در بحث راه آهن، اتصال سنندج به مرز باشماق در برنامه قرار گرفته و مطالعات این پروژه نیز در دست اقدام است که تحقق این مهم نیز می تواند گام بسیار اساسی در بحث توسعه استان رقم بزند.



وی با بیان اینکه استان کردستان به دلیل وجود شهرهای مرزی و تسهیل در ارتباط و تجارت جزو معدود استان هایی است که مقرر شده دو فرودگاه داشته باشد افزود: فرودگاه سقز که از پروژه های فراموش شده استان بود، با تلاش های صورت گرفته به صورت جدی در حال احداث است و پیش بینی می شود تا آخر سال به بهره برداری برسد.



به گفته مرادنیا اتمام پروژه های عمرانی در استان کردستان به دلیل عدم پیگیری های جدی نسبت به سایر استان ها بیشتر زمان بر شده است؛ چند پروژه مهم در استان با عمر ۱۵ الی ۲۰ ساله وجود دارد که اگر به نتیجه برسند اثرات مثبت زیادی را در توسعه استان خواهد گداشت که از جمله می توان به پروژه ۶ هزار نفری مجموعه گولان و یا تالار فرهنگ سنندج اشاره کرد که در نوع خود بی نظیر هستند.



جاده سنندج به مریوان، تنها پروژه جهش تولید در استان



وی در ادامه به پروژه مریوان به سنندج  اشاره کرد و افزود: احداث این پروژه مهم سالهاست که به طول انجامیده و از سال ۸۳ شروع شده و متاسفانه چون اعتباری در زمان مناسب به آن تخصیص نیافته، رها شده بود.



مرادنیا از پیشرفت این مسیر خبر داد و اعلام کرد: از سال ۹۶ برای شروع تونل باغان ۶۰۰ میلیارد تومان پول هزینه شده است.



به گفته وی یکی از موانع بسیار جدی در اتمام این پروژه ها معارض است و مردم باید بدانند که توسعه نیازمند مشارکت است.



استاندار کردستان خاطرنشان کرد: ۶ کیلومتر از این پروژه باقی مانده و در شرف اتمام است و تلاش می شود تا قبل از شروع فصل سرما پروژه را به اتمام برسانیم.