14:07 | جمعه 21 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
«کتوکا» برآورد کاهش نرخ دارد!

1399/07/30 11:17

رشد 31 درصدی در یک نیمه؛

«کتوکا» برآورد کاهش نرخ دارد!

نماد برتر- صورت های مالی «کتوکا» نشان می دهد که برای نیمه دوم سال پیش بینی کاهش نرخ های فروش را دارد!


به گزارش نماد برتر، شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا نیمه اول سال 99 را با ثبت رشد 31 درصدی در سودسازی به پایان رساند.



بر اساس صورت‌های مالی دوره 6 ماهه منتهی به شهریور ماه سال جاری، این شرکت موفق به شناسایی 1641 ریال سود به ازای هر سهم شده که عمده دلیل آن را باید در بخش عملیاتی شرکت جستجو کرد.





 



درآمد فروش محصولات در این مدت رشد 106 درصدی نسبت به 6 ماهه اول سال 98 دارد اما؛ نکته این است که بهای تمام شده افزای 133 درصدی را به خود دید. به همین دلیل، حاشیه سود ناخالص 27 درصدی 6 ماهه نخست سال گذشته به 17 درصد در 6 ماهه سال جاری کاهش یافت.



«کتوکا» در نیمه سال جاری با کاهش حدود 2 میلیون واحدی مقدار فروش مواجه شد و افزایش درآمدها تنها ناشی از بهبود نرخ‌های فروش در نتیجه تورم حاکم بر فضای اقتصادی است.



نکته جالب توجه این است که این شرکت برآورد کرده در 6 ماهه دوم سال تقریبا دو برابر 6 ماهه اول فروش داشته باشد و با کسب درآمد 2 هزار و 194 میلیارد ریالی، در پایان سال 99 به مبلغ فروش 4 هزار و 390 میلیارد ریالی دست یابد. به عبارتی، با وجود دو برابر شدن مقدار فروش در نیمه دوم سال، مبلغ فروش تقریبا به میزان نیمه اول است.



لازم به ذکر است که تکمیل طرح توسعه منطقه ویژه هرمزگان و دستیابی به ترکیب جدید تولید جهت کاهش بهای تمام شده محصولات از جمله اقدامات و برنامه‌های آتی «کتوکا» به شمار می‌رود.



گزارش توجیهی افزایش سرمایه از مبلغ 150 میلیارد ریال به مبلغ یک هزار و 130 میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران و سود انباشته به منظور تأمین مالی طرح تولید ده هزار تن آجر کربن منیزیت در محل فعلی کارخانه اصفهان منتشر شده و در انتظار مجوز سازمان بورس اوراق بهادار است.