20:54 | يكشنبه 30 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
«کشف قیمت» در بازار مسکن ساز و کار کاملی نیست

1399/06/18 13:10

علیرضا ناصرپور:

«کشف قیمت» در بازار مسکن ساز و کار کاملی نیست

نماد برتر- مدیر توسعه بازار بورس کالای ایران با اشاره به موضوع «عرضه اموال مازاد بانک‌های ایران در بورس کالا، گفت: امیدواریم شفافیت و رقابت‌پذیر بودن معاملات بتوانند، رغبت بانک‌ها به فروش اموال مازاد خود را افزایش دهند.

به گزارش نماد برتر و به نقل از رادیو اقتصاد، علیرضا ناصرپور در گفتگوی تلفنی با برنامه «روی خط اقتصاد» با اشاره به عرضه املاک ایران در بورس کالا، گفت: عرضه املاک مازاد بانک‌ها در بورس کالای ایران برای اولین بار به وقوع می‌پیوندد.

وی افزود: بورس کالای ایران از نظر معاملاتی در حوزه املاک و مستقلات – سایر شرکت‌ها – سابقه دارد. بانک اقتصاد نوین برای اولین بار قصد دارد املاک و مستقلات خود را در بازار بورس کالا عرضه کند.

وی اضافه کرد: با توجه به تاکیداتی که در سال‌های گذشته در خصوص واگذاری اموال مازاد بانک‌ها و دولت و شرکت‌ها دولتی وجود داشت، پیش‌بینی می‌کنیم که این ساز و کار در وضعیت مناسب قرار بگیرد.

علیرضا ناصرپور تاکید داشت: امیدواریم شفافیت و رقابت‌پذیر بودن معاملات بتوانند، رغبت بانک‌ها به فروش اموال مازاد خود را افزایش دهند.

وی با اشاره به این که مسکن بازاری غیر متشکل است، توضیح داد: ما بازار متشکلی – خرد و کلان – در حوزه مسکن نداریم.

مدیر توسعه بازار بورس کالای ایران با اشاره به این که فرآیند کشف قیمت در بازار مسکن ساز و کار کاملی نیست، افزود: خریدها و فروش‌های موجود در بازار مسکن بیشتر به واسطه مظنه قیمت پیش می‌روند.

وی با اشاره به این که اکثر کشورهای دنیا با ساز و کار حراج بازار مسکن را پیش می‌برند، اظهار داشت: در ساز و کارِ حراج، عرضه‌کننده قیمت پایه – مبتنی بر نظر کارشناس رسمی – را پیشنهاد می‌دهد و خریداران مختلف در بازاری شفاف و رقابتی در تابلو معاملات پیشنهادهای خود را مطرح می‌کنند.

علیرضا ناصرپور با اشاره به این که بانک‌های ایرانی تا به امروز اموال خود را از روش‌های سنتی فروخته‌اند، عنوان کرد: پذیرش ظرفیت‌های جدید برای فروش اموال ممکن است سخت باشد.

وی افزود: انجام شدن معاملات املاک در بورس کالای ایران، به معنای جایگزینی این روش با روش‌های سنتی نیست. سطح معاملات حاضر در بازار بورس تفاوت‌های عمده‌ای را با بازارهای سنتی دارند.