12:39 | چهارشنبه 2 خرداد 1403
Research Analysis Debriefing Day
بوجود آمدن شرایط مناسب تجاری برای ایران، هند و افغانستان

1397/12/07 18:30

وزیر راه در جمع خبرنگاران بیان کرد؛

بوجود آمدن شرایط مناسب تجاری برای ایران، هند و افغانستان

‌پایگاه خبری راد: وزیر راه و شهرسازی گفت: امضای موافقتنامه ایران، هند و افغانستان شرایط مناسبی را برای تحولات تجاری و اقتصادی در منطقه به وجود آورده است.

به گزارش پایگاه خبری راد،  محمد اسلامی در حاشیه همایش بین المللی توسعه چابهار در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی افزود: قرار گرفتن چابهار در مسیر مبادلات تجاری شرق و غرب و شمال جنوب در کاهش هزینه‌های تجاری و اقتصادی در منطقه بسیار مقرون به صرفه است.

وی بیان کرد: توسعه بندر چابهار به عنوان یک قطب بندری در ترانزیت منطقه‌ای فرصتی را برای رونق تجارت و ترانزیت در منطقه غرب آسیا فراهم کرده که از طریق مشارکت منطقه‌ای بویژه تسهیلات سرمایه گذاری هندوستان شاهد توسعه بیش از پیش آن در آینده خواهیم بود.

وزیر راه در ادامه افزود: اتصال ریلی، هوایی و جاده‌ای بندر چابهار به کشورهای افغانستان و آسیای میانه برای سهولت در حمل و نقل کالا و مسافر در اولویت این وزارتخانه است.

اسلامی خاطرنشان کرد: فصل نوینی از نقش آفرینی بندر چابهار در سطوح ملی، منطقه ‌ای و بین‌المللی شکل گرفته و این نوید دهنده توسعه همه جانبه این منطقه محروم و دور افتاده از پایتخت کشور است.

وی افزود: استفاده افغانستان برای نخستین بار از بندر چابهار و ارسال کالا فصل جدیدی از توسعه روابط اقتصادی، سیاسی و تجاری است و امیدواریم بتوانیم با تأمین زیرساخت‌ها نقش مهمی در توسعه حمل و نقل کالا در این بندر راهبردی داشته باشیم‌.

وی گفت: حمل این محموله نقطه عطفی برای آغاز اجرای موافقتنامه چابهار است و ما برای توسعه سرمایه گذاری‌هادر بندر چابهار بسیار خوشبین هستیم.

وزیر راه خاطرنشان کرد: ظرفیت بندر چابهار به هشت و نیم میلیون تن افزایش یافته و ایران در صدد است با رشد سرمایه گذاری ها ظرفیت این بندر را به ۷۷ میلیون تن افزایش دهد.

وی ادامه داد: بدون شک بهره برداری مؤثر از بندر چابهار می‌تواند در کاهش چشمگیر هزینه‌های حمل کالاهای صادراتی و ترانزیتی و رشد مبادلات تجاری در منطقه بسیار مؤثر واقع شود.