14:23 | جمعه 31 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
اخبار مرتبط
گاز؛ بهانه جدید سیمان‌فروشان برای نایابی و گرانی!

1400/09/03 08:00

چه خبر از بازار؛

گاز؛ بهانه جدید سیمان‌فروشان برای نایابی و گرانی!

نماد برتر - بازی جدید صندوق های بازنشستگی کشور برای سودآوری کاذب؛ کلید می خورد!


به گزارش نماد برتر، درست در تابستان 1400 همزمان با اصرار بخشی از تولیدکنندگان سیمان و سهامداران این سیمانی ها برای عرضه این محصول از طریق بورس کالا؛ قطعی برق در شهرها باعث شد تا وزارت نیرو و صنعت دولت دوازدهم در تصمیمی شاید درست اما؛ نسنجیده، به جای ادامه روند قطع سراسری برق، این رخداد را محدود به برخی تولیدکنندگان از جمله فولاد و سیمان کند.



همین بهانه برای این تولیدکنندگان و روسای ایشان در شرکت های سرمایه گذاری کافی بود تا تمام زیان انباشته و غیر انباشته خود در سال های گذشته از جیب مردم تامین نمایند.



در میان این دو صنعت؛ سیمانی ها بازی را کاملا برنده شدند زیرا همین بهانه نبود برق کافی بود تا محصولی که به دلالان آشنا و غیر آشنا و از طریق بورس کالا کیسه ای 16 تا 20 هزار تومان می فروختند به یکباره به کیسه ای 100 تا 120 هزار تومان تغییر قیمت داد وجالب این بود که مدیران این صنعت خود را نگران این گرانی نشان می دادند اما در پستوها و جلسات داخلی خود قند در دلشان آب می شد.



صنعت سیمان که در یک دهه گذشته به گفته خودشان در بسیاری از کارخانجات فعال خود ضرر پارو می کرد به یکباره زیان را به سود تغییر و اعلام کردند تلاش های 2 سال اخیر ما جواب داده است!



  بازی سیمان، بورس کالا، برق و دوستان! تا پایان کار دولت دوازدهم و چند روزی بعد از حضور دولت جدید نیز با قدرت به کار خود ادامه داد و تنها افرادی که در این میان ضرر کردند، مردم معمولی بودند که بی خبر از بازی این دوستان سیمان را باید از دلال و غیر دلال گرانتر می خریدند و متاسفانه بورس کالا نیز در این بازی خود به یک دلال قانونی برای گرانفروشی سیمانی ها تبدیل شد.



بازیِ «باید در بورس کالا بفروشیم یا نفروشیم» و ادامه آن یعنی «چون برق نیست تولید نیست و به همین دلیل کمبود در بازار حس می شود» توسط شرکت های بالا دستی صنعت سیمان یعنی همان شرکت های سرمایه گذاری وابسته به وزارت خانه های زیان ده کشور مدیریت شد.



هلدینگ های وابسته به دو وزارتخانه و البته دو صندوق بازنشستگی بازیگران اصلی گرانی سیمان در تابستان 1400 بودند که به دلیل بی تدبیری وزارت خانه های نیرو و صمت دولت دوازدهم، بهترین بهانه را برای سود بیشتر از جیب مردم به دست آوردند.



حال گویا این بازی که در آغاز روی کار آمدن دولت سیزدهم با تغییر شبانه دو مدیر و بازیگر اصلی وابسته به شستا نیمه تمام مانده بود در روزهای نزدیک به زمستان و با رمز «نبود سوخت برای تولید» در حال آماده شدن برای سود بیشتر است.



داستان تغییرات در «شستا» و «سیمان تامین» که اولی بسیار کم صدا و دومی بدون حتی یک خط مصاحبه یا اعلام رسانه ای و غیر رسانه ای انجام شد بسیار جذاب است.



 اینکه چرا رضوانی فر شبانه تغییر کرد و دلیل حذف جمارانیان بدون هیچ کامنت، پیام و خبر از سیمان تامین و اتفاقاتی که در هلدینگ های به ظاهر سرمایه گذاری و وابسته به صندوق های بازنشستگی کشور می افتد یک پرونده کامل خبری است که به همراه ورود به اتفاقات دیگر صنعت سیمان؛  در آینده بیشتر در موردشان می خوانید.