01:50 | دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

یارانه

دلایل آشفتگی بازار سیمان
معاونت مطالعات تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی مشکلات ساختاری صنعت سیمان و دلایل آشفتگی بازار در هفته‌های اخیر پرداخت.
مجوز ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها و دارایی‌های نامشهود اخذ شد
معاون خدمات مالی شرکت مشاور سرمایه‌گذاری فاینتک از دریافت مجوز ارزشگذاری دارایی‌های نامشهود از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسط این شرکت خبر داد و گفت: این شرکت هم‌اکنون یکی از ۸ شرکت دارای مجوز ارزشگذاری معاونت علمی ریاست‌جمهوری است.
خبرنگاری شغل انبیاست با همان مشقات و ...
یادداشت محمد علی رفیعی به مناسبت روز خبرنگار
جایگاه صنعت سیمان در ایران و جهان
در فضای اقتصادی حاکم بر جهان امروز، مصرف سیمان به عنوان یکی از اصلی ترین نهاده های تولید در فعالیت های عمرانی و ساختمانی و از مهم ترین شاخصهای ارزیابی توسعه اقتصادی کشورها به شمار می آید و این صنعت، نقشی بی بدیلی در گسترش زیرساخت های اساسی یک کشور ایفا کرده و فارغ از فراز و نشیب های اقتصادی در سطح جهان، به مسیر رو به رشد خود ادامه می دهد.
نکاتی درباره خاموشی‌ برق و اقتصاد صنعت برق
حداقل اقدامی که می‌توان برای کاهش شدت بحران برق انجام داد، اصلاح اقتصاد برق در بخش صنعت و سرمایه‌گذاری در توسعه نیروگاهی از ماحصل آن است تا به اقتصاد کشور (به ویژه با تعطیلی اجباری صنایع) آسیب وارد نشود.
مزیت‌های بورس انرژی
وجود بازار رقابتی، عرضه انرژی الکتریکی موردنیاز جوامع بشری را به شکلی کارآتر میسر می‌سازد، زیرا در بازار رقابتی، شرکت‌های تولیدکننده انرژی الکتریکی سعی می‌کنند سهم بیشتری از بازار را کسب کنند و به این منظور ناچار به ارائه برق با کیفیت بهتر و با قیمت مناسب‌تر هستند.
سیاست‌گذاران اقتصادی به ناکارآمدی قیمت‌گذاری دستوری پی برده‌اند
مهدوی معتقد است تبعات مخرب سیاست قیمت‌گذاری دستوری و مداخله در اقتصاد طی سال‌های گذشته آنقدر گسترده بوده که مدیران دولتی و سیاست‌گذاران اقتصادی همگی به ناکارآمدی این سیاست پی برده‌اند؛ براین اساس،آنها حل مشکلات بازار را به نظام عرضه و تقاضا و ورود گسترده کالاها به بورس‌کالا سپرده‌اند.
ساماندهی و شفافیت زنجیره فولاد در حال تحقق است
طی سال‌های گذشته پرداخت یارانه‌ به بخش‌های مختلف اقتصاد و تولید به توزیع رانت منجر شده است اما با ورود کالاهای مختلف به بورس شاهد واقعی‌سازی قیمت‌ها و تحقق شفافیت در اقتصاد هستیم.
رتبه بسیار بد ایران در ثبات اقتصاد و پیش‌بینی‌نا‌پذیری سرمایه‌گذاری‌ها
طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، ثبات اقتصاد کلان ایران بدترین رتبه را دارد و در میان ۱۴۰ کشور دنیا در از رتبه ۱۳۴ ایستاده و گویای فضای نامطمئن و پیش‌بینی‌نا‌پذیری سرمایه‌گذاری‌ها است.
توضیحی جالب درباره قیمت‌گذاری انرژی با استناد به قبض برق علی کریمی
عضو هیات علمی دانشگاه بهشتی با اشاره به انتشار قبض برق ۴.۶ میلیون تومانی بازیکن سابق ملی فوتبال، درباره شیوه قیمت‌گذاری انرژی در ایران توضیحی جالب ارائه کرد.
۲۴ همت سرمایه‌گذاری به نفع زغال‌سنگی‌ها
نگاهی به افتتاح ابر پروژه تولید فولاد در زرند و اثرگذاری آن روی صنعت زغال‌سنگ کشور حاکی از آن بوده که یک پروژه برد-برد به نفع دو صنعت فولادی و زغالی شکل گرفته است.
علل خاموشی برق به همراه ارائه راهکار مقابله با آن
پیشی گرفتن نرخ رشد تقاضای برق از نرخ رشد عرضه آن و از طرف دیگر نیاز به زمان زیاد و لزوم سرمایه گذاری فراوان برای توسعه ظرفیت های تولید، انتقال و توزیع از جمله مسائلی هستند که موجبات کمبود برق و بروز خاموشی را فراهم می کنند.
زیان های 80 درصدی با یارانه؛ حل می شود!
نماد برتر - یک کارشناس اقتصادی مصوبات دولت برای حمایت از بورس را تورم‌زا دانست و گفت: در این زمینه بهترین راهکار این است که درآمد حاصل از مالیات بر نقل‌وانتقال سهام به عنوان یارانه به سهامداران خرد متضرر شده از بورس پرداخت شود.
همزمانی سبزی نوروز و سیاهی بازار سرمایه
نماد برتر - بیشتر شاخص های مهم بورسی جهان ریزش های سنگینی کردند.
ریزش به وال استریت رسید
نماد برتر - همه شاخص های مهم بورسی آمریکا ریزش کردند.