18:40 | پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

بدهی

نخستین صندوق اهرمی بازار سرمایه در کاریزما
نماد برتر - بعد از تلاش ۱۰ ساله توانستیم ۱۲ صندوق سرمایه گذاری داشته باشیم. در صورتی که در دنیا شرکت‌های مدیریت دارایی بعضا هزار صندوق سرمایه گذاری دارند.
سبد میدکو خالی از بورس
نماد برتر- در بررسی صورت‌های مالی میدکو آن چه بیش از همه به چشم می‌آید، حجم سنگین بدهی‌های جاری و نسبت بدهی بسیار نامطلوب است.
دولت؛ ناکام یا کامروا در جراحی اقتصادی
نماد برتر- یکی از مهمترین حمایت‌های دولت و مقامات سیاست‌گذار از بازارسرمایه و سایر بخش‌های اقتصادی، افزایش هرچه بیشتر شفافیت اطلاعاتی و به حداقل رساندن ابهامات در مسیر تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران است. در این میان با وجود اعتقاد دولت به جراحی‌های اقتصادی در مسیر افزایش شفافیت، در عمل ناتوانی آن در تحقق این هدف مشهود است.
یک اشتباه؛ اختصاص وزن زیاد به بازار بدهی
در نگاهی کلی بازارهای سرمایه و بدهی به یکدیگر مرتبط بوده و از یکدیگر تاثیر می‌پذیرند؛ اما از آنجایی که فعالان اصلی این دو بازار با یکدیگر متفاوتند نباید به اشتباه وزنی بیش از واقعیت به تأثیر این دو بازار بر هم داد.
میلیاردها دلار در جیب دلالان ارز ۴۲۰۰
ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال ۱۳۹۷ توسط دولت دوازدهم برای کالاهای اساسی تعیین شد. هدف ارز ترجیحی، کمک در راستای معیشت خانوارها و دهک‌های پایین درآمدی بود. به بیانی دیگر، این ارز یارانه‌ای بود که به تأمین مواد اولیه شرکت‌های تولیدی و کالاهای اساسی تعلق می‌گرفت تا به حفظ معیشت و قدرت خرید مردم کمک کند.
بازار بدهی نیاز به توسعه دارد
بازار بدهی برای پیدا کردن جایگاه خود در نظام مالی کشور و برای رسیدن به استانداردهای جهانی، نیازمند تقویت است.
افزایش ارزش و حجم کل معاملات نسبت به هفته گذشته
در بورس اوراق بهادار تهران، ارزش کل معاملات و همچنین حجم کل معاملات در هفته منتهی به ۱۲ آبان، نسبت به هفته منتهی به ۵ آبان‌ماه افزایشی شد؛ همچنین، شاخص کل بورس نیز افزایش ۰.۳۲ درصدی را به ثبت رساند.
بازار بدهی رفیق بازار سرمایه و نه رقیب
طبق گزارش بانک مرکزی در دوره پنج ماهه منتهی به مرداد ۱۴۰۰، مجموع اوراق بدهی منتشر شده مبلغ ۳۳۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بوده که در مقایسه با ماه گذشته از افزایش ۷۲.۲ درصدی حکایت دارد.
تأمین منابع مالی از طریق اوراق بدهی؛ عددی نزدیک به صفر
ارزش فروش اوراق بدهی دولتی و تأمین منابع مالی از طریق این اوراق در بازار سرمایه طی مهرماه، نزدیک به صفر بوده است.
اعتماد؛ مؤلفه بنیادی اثرگذار بر بازار سرمایه
بازار سهام و بازار ابزارهای با درآمد ثابت، هر کدام بازیگران ویژه خود را دارد. اعتماد و اطمینان، مؤلفه کلیدی برای حضور و بقای سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه است.
ریزش‌های بازارسرمایه ربطی به فروش اوراق بدهی ندارد
به تازگی مباحث زیادی پیرامون اوراق و فروش آن در بازار مطرح شده است؛ موضوعی که ریزش‌های بازار را هم به آن ارتباط می‌دهند که تصور اشتباهی بوده و ناشی از نبود درک صحیح از ساختار بازار اوراق و تاثیر آن در ارزش‌گذاری است.
ریزش اخیر بازار سرمایه بی‌ارتباط با بازار بدهی
در بازار سرمایه طیف متنوعی از سرمایه‎‌گذاران با درجه ریسک‌پذیری متفاوتی حضور دارند؛ و هر سرمایه‌گذاری متناسب با میزان ریسک خود در یکی از ابزارهایی که در بازار سرمایه است سرمایه‌گذاری می‌کند. به همین دلیل، مرتبط دانستن ریزش اخیر بازار سرمایه به بازار بدهی، تفکر اشتباهی است.
توسعه اقتصاد از مسیر شفافیت و حذف قیمت‌گذاری دستوری
اصلاح دو عامل شفافیت و قیمت گذاری عادلانه از طریق مکانیزم بازار به کارکرد اصلی اقتصاد که همان تخصیص و تجهیز بهینه منابع است، منجر می‌شود. اصلاح این دو عامل در هر اقتصادی ، بی‌تردید اثرات توسعه‌ای آن بر اقتصاد نمایان خواهد شد.
افزایش سرمایه «تنوین» در راه است
مدیرعامل تامین سرمایه نوین از اعلام برنامه افزایش سرمایه این شرکت در آینده نزدیک خبر داد.
از پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد تا ثبات و تعادل در بازار سهام
پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد به سهامداران کمک می‌کند تا در خصوص سرمایه‌گذاری در بازار سهام و ورود یا خروج از آن تصمیم درست و منطقی بگیرند. این امر موجب کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و همچنین کنترل و مدیریت عاقلانه‌تر بر سرمایه‌گذاری و در نتیجه، ثبات بیشتر در این بازار می‌شود.