06:09 | يكشنبه 30 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
انتشار نسخه جدید یک نشریه گردشگری دریایی

1397/03/23 23:42

انتشار نسخه جدید یک نشریه گردشگری دریایی

شماره جدید نشریه «بندر و دریا» به سردبیری محمد ولی‌زاده با موضوع بررسی ابعاد مثبت و منفی افزایش گردشگری دریایی در نوروز ۱۳۹۷ منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری راد، محمد ولی‌زاده، مدیر مسؤول و سردبیر «بندر و دریا» در بخش سرمقاله این شماره، ضمن اشاره به نام‌گذاری این سال با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» نوشته است: «به نظر می‌رسد برای اجرایی و عملیاتی‌ شدن شعار سال ۱۳۹۷ در بطن و متن جامعه نیازمند الگوهای واقعی‌تر هستیم. سازمان بنادر و دریانوردی که سال‌هاست در عرصه اجرایی کشور فعالیت دارد، می‌تواند نمونه خوبی از روند رسیدن به چنین هدفی باشد. به عنوان نمونه، نگاهی به آمار سفرهای نوروزی امسال، گواه این واقعیت است که یک پیشنهاد عملی خوب می‌تواند، مردم را در استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور ترغیب کرده و آن را با شعار سال همراه و عجین کند.»

نشریه «بندر و دریا» در هر شماره، به صورت اختصاصی روایت سفر به یکی از بنادر کشور را منتشر می‌کند. در این شماره اما سفر به هر هشت استان ساحلی، به قلم چهره‌هایی چون منصور ضابطیان (استان هرمزگان)، احسان ناظم‌بکائی (استان خوزستان)، محمد ولی‌زاده (استان بوشهر)، کاوه فولادی‌نسب و مریم کهنسال نودهی (استان گیلان)، ربابه میرغیاثی (استان مازندران)، یاسر نوروزی (استان سیستان و بلوچستان)، سعید برآبادی (استان گلستان) و زنده‌یاد محمدرضا رستمی (دریاچه ارومیه) در کنار عکس‌های چشم‌گیر و اختصاصی ثبت و ضبط شده‌اند.

این ماهنامه در بخش اجتماعی و اقتصادی خود ابعاد مختلف گردشگری دریایی را مورد بررسی قرار داده است. در بخش اجتماعی، گزارش‌های روزنامه‌نگاران این مجله، حول محور چالش‌های محیط زیستی گردشگری دریایی حرکت کرده و سعی شده است به این سوال ساده پاسخی درخور داده شود که آیا گردشگری دریایی می‌تواند به توسعه پایدارِ استان‌های ساحلی کشور منجر شود یا خیر؟ گفت‌وگو با مدیر موسسه سبزکاران بالان درباره گردشگری دریایی و پیامدهای آن در خزر، گزارشی از امضای تفاهم‌نامه توسعه گردشگری میان سازمان میراث فرهنگی و سازمان بنادر و دریانوردی از بخش‌های این پرونده هستند.

همچنین در بخش اقتصادی «بندر و دریا» نیز، گردشگری دریایی از دریچه سفرهای مشابه و حمل‌ونقل‌های جایگزین مورد ارزیابی قرار گرفته است. اقبال از بنادر در سفرهای نوروزی، نقدی بر قیمت بالای بلیت هواپیما در سفر به بنادر کشور و جایگاه دلار در تصمیم‌گیری گردشگران ایرانی از خواندنی‌ترین بخش‌های این شماره به‌حساب می‌آیند.

در بخش رویداد، پرونده سفر مقامات قطری به ایران برای گسترش همکاری‌های دریایی مورد بررسی قرار گرفته و در گزارشی به بازتاب بخش‌های مختلف این سفر، دیدارها، تحلیل رسانه‌های بین‌المللی از دیدار مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با وزیر ارتباطات و حمل‌ونقل قطر و درنهایت احداث خطوط کشتیرانی اختصاصی ایران و قطر پرداخته شده است.
ماهنامه «بندر و دریا» با ۳۶ سال قدمت در دور تازه انتشار خود، به شماره پنجم رسیده و قصد دارد از این شماره به تدریج خود را در دکه‌های مطبوعاتی کشور عرضه کند. این مجله در ۱۴۸ صفحه و با قیمت ۱۵ هزار تومان به دریانوردی و زندگی در بنادر ایران اختصاص دارد.