15:20 | يكشنبه 30 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
بازار خودرو ایران انحصاری است!

1397/03/14 19:12

بازار خودرو ایران انحصاری است!

پایگاه خبری راد: برای توسعه و سرمایه گذاری در بخش خودرویی ایران باید بخش خصوصی کارآمد را وارد کنیم و تا زمانی که این بخش، دولتی باشد جذب سرمایه گذار کار سختی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری راد به نقل از پرشین خودرو، امرالله امینی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این مطلب گفت: تمام صنعت خودروسازی ایران در دست دو خودروسازی است و این یعنی خودروسازی ما انحصاری است.

وی ادامه داد: چنانچه همین امروز گزارش میدانی گرفته شود، نتیجه آن وجود خودروهای خودروسازان عزیز است که تنها بنا به مصالح خود به بازار تزریق می شوند تا قیمت بازار را کنترل کنند.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: دو قطب خودروسازی ما نمی خواهند قیمت ها در بازار کاهش یابد یعنی قطره چکانی خودرو را تزریق می کنند تا بازار را تشنه نگاه دارند.

وی در مخالفت با افرادی که صنعت خودرو را انحصاری نمی دانند گفت: معنی انحصار چیست؟ دقیقا وقتی شما بازار را در دست داشته و تعیین قیمت می کنید می شود انحصار. بیشترین امکانات و حمایت دولتی از این دو شرکت می شود اما محصول نهایی به مصرف کننده که مردم هستند باز هم گران فروخته می شود.

امینی تصریح کرد: این خصوصیت یک انحصار گر است که نمی گذارد قیمت ها کاهش یافته و مردم کمتر هزینه پرداخت کنند.



انحصار، انحصار در خودرو

 

دولتی بودن صنعت خودرو مانع جذب سرمایه گذار خارجی
این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در مورد دلایل سرمایه گذاری کم خارجی ها در صنعت خودروی ایران گفت: بدون شک بخش خصوصی بسیار راحت تر خواهد بود تا در شراکت با بخشی غیر دولتی در ایران ورود کند اما این مهم در ایران محقق نمی شود زیرا صنعت خودروی ما دولتی و انحصاری است.

وی افزود: بخش های دولتی لایه های خیلی پیچیده ای دارند و مذاکره و تفاهم با این بخش ها بسیار دشوار است و از طرف دیگر مدیران دولتی ما انگیزه کافی برای بستن قراردادهای جدید و مناسب را ندارند حتی برخی مواقع منافع شخصی را بر منافع ملی ارجح تر می دانند.

امینی در پایان تاکید کرد: قراردادهای سال های پیش صنعت خودرو به خوبی نشان داده است که ما از مذاکره کنندگان قابلی برخوردار نیستیم و به همین دلیل نتایج قراردادهای خودرویی ما همیشه بدتر از آنی می شود که فکرش را می کردیم.