06:12 | سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
قیمت نفت متأثر از ذخایر نفت خام

1401/01/20 11:10

قیمت نفت متأثر از ذخایر نفت خام

نماد برتر- قیمت نفت در معاملات پرتلاطم روز جمعه افزایش یافت و این در حالی است که قیمت نفت پس از اعلام برنامه کشورها برای آزادسازی نفت خام از ذخایر استراتژیک خود، در مسیر دومین سقوط هفتگی خود باقی ماند.


به گزارش نماد برتر و به نقل از سی ان بی سی، در معاملات روز گذشته، بهای معاملات آتی نفت برنت با ۲.۱۹ درصد افزایش به ۱۰۲ دلار و ۷۸ سنت در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۲.۳۲ درصد افزایش به ۹۸ دلار و ۲۶ سنت رسید.



این در حالی است که هر دو قرارداد برای دومین هفته متوالی سقوط خود را به ثبت رسانده‌اند و برنت با کاهش ۳.۶ درصدی و WTI با افت ۳ درصدی مواجه شده است. معیارها برای هفته‌ها در بی‌ثبات‌ترین حالت خود از ژوئن ۲۰۲۰ بوده‌اند.



کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) ظرف شش ماه آینده ۶۰ میلیون بشکه نفت تولید خواهند کرد.



به گفته فیل فلین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز، نگرانی پیرامون کاهش مصنوعی قیمت‌ها، فقط تقاضا را افزایش می‌دهید و این امر به سرعت این عرضه را از بین می‌برد.



تحلیلگران ANZ Research در یادداشتی اعلام کردند: انتشار نفت همچنین می تواند تولیدکنندگان از جمله سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و تولیدکنندگان شیل ایالات متحده را از تسریع افزایش تولید حتی با قیمت حدود ۱۰۰ دلار در هر بشکه باز دارد.



در همین حال، استفان برنوک، تحلیلگر PVM، تأثیر آزادسازی ذخایر را زیر سوال برد و علیرغم این حجم بی‌سابقه، تردیدها وجود دارد که آیا این سیل عرضه‌ای وارده، کمبود نفت خام روسیه را برطرف می‌کند یا خیر.



جی‌پی مورگان انتظار دارد آزادسازی ذخایر «در کوتاه‌مدت راه طولانی را طی کند» تا یک میلیون بشکه در روز عرضه نفت روسیه را که انتظار دارد به‌طور دائم خاموش بماند، جبران کند.



این بانک در یادداشتی می‌گوید: با این حال، در انتظار سال ۲۰۲۳ و پس از آن، تولیدکنندگان جهانی احتمالاً نیاز به افزایش سرمایه‌گذاری خواهند داشت تا هم شکاف روسیه در عرضه را پر کنند و هم ذخایر استراتژیک آژانس بین‌المللی انرژی را دوباره ذخیره کنند.



در حالی که روسیه خریداران آسیایی پیدا کرده است، خریداران غربی از آغاز درگیری در اوکراین از محموله‌ها دوری می‌کنند.



کرملین روز جمعه اعلام کرد آنچه که «عملیات ویژه» روسیه در اوکراین می‌خواند، می‌تواند در «آینده‌ای قابل پیش‌بینی» پایان یابد، زیرا اهداف آن در حال دستیابی هستند و کار توسط ارتش روسیه و مذاکره‌کنندگان صلح روسیه انجام می‌شود.



دو منبع آگاه روز پنجشنبه به رویترز گفتند تولید نفت و میعانات گازی روسیه از ۱۱ تا ۶ آوریل از میانگین ۱۱.۰۱ میلیون بشکه در روز به ۱۰.۵۲ میلیون بشکه در روز در روز کاهش یافته است.



کنگره ایالات متحده روز پنجشنبه به ممنوعیت نفت روسیه رای داد و این در حالی است که اتحادیه اروپا در حال بررسی این ممنوعیت است. همچنین، قیمت نفت به دلیل عدم قطعیت تقاضا در روز جمعه پس از تمدید قرنطینه شانگهای قرنطینه برای مقابله با افزایش سریع عفونت‌های COVID-۱۹، محدود شده است.



فلین اضافه کرد بازار همچنان در تلاش است تا تأثیر وضعیت کووید در چین را اعمال کند.


برچسب ها:

قیمت نفت-نفت-