20:43 | دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
وقتی شخصیت مدیرعامل قابل معامله می‌شود!

1401/01/17 15:15

راه‌اندازی نخستینETF مبتنی بر شخصیت در جهان؛

وقتی شخصیت مدیرعامل قابل معامله می‌شود!

نماد برتر- صندوق مبتنی بر شخصیت (ROC ETF) با سرمایه‌گذاری در سازمان‌های شخصیت‌محور به دنبال افزایش سرمایه بلندمدت است و شرکت‌های آمریکایی مدیران عاملی که دارای شخصیت اخلاقی قوی هستند را هدف این سرمایه‌گذاری خود قرار داده است.


به گزارش نماد برتر- شرکت ROC Investments مستقر در کالیفرنیا در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۲۲ نخستین صندوق متشکل از شرکت‌هایی را راه‌اندازی کرد که به‌طور انحصاری بر اساس رفتارهای مدیرعامل و تیم‌های اجرایی ارشد خود انتخاب شده‌اند. این صندوق‌ها، صندوق مبتنی بر شخصیت -ROC (Return On Character®) ETF- نامگذاری شده‌اند.



ROC بر اساس پژوهش‌های آکادمیک پیشگامانه توسط شرکت مشاوره جهانی KRW International شکل گرفته است که این صندوق قابل معامله با سرمایه‌گذاری در سازمان‌های شخصیت‌محور به دنبال افزایش سرمایه بلندمدت است. استراتژی اصلی شرکت ROC Investments ، شناسایی و خرید شرکت‌های آمریکایی است که براساس رفتار مدیریت، بالاترین سطح شخصیت را کسب کرده‌اند.



این صندوق، یک صندوق قابل معامله در بورس (ETF) است که به طور فعال مدیریت می‌شود و به دنبال تکرار عملکرد یک شاخص مشخص نیست. مدیران پرتفوی برای تعیین خرید یا فروش اوراق بهادار، مواردی همچون الزامات و استانداردهای مختلف صندوق، شرایط اقتصادی، سرمایه‌گذاری‌های جایگزین، نرخ بهره و معیارهای اعتباری مختلف را در نظر می‌گیرند. اگر ملاحظات مدیر پرتفوی نادرست یا نادرست اعمال شود، عملکرد صندوق در معرض آسیب قرار می‌گیرد.



از نظر دن کوپر، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ROC، چهار رکن اصلی در مدل شخصیت ROC در نظر گرفته شده‌ که همان اصولی‌ است که در تربیت فرزندان مورد توجه است؛ اما این نکات در دنیای مالی کمتر به چشم می‌خورد. این ارکان مشتمل بر صداقت، مسئولیت، بخشش و شفقت می‌شوند. به بیانی دیگر، شرکت ROC Investments در تلاش است تا با این اقدام نشان دهد ویژگی‌های درونی افراد بسیار بیشتر از ویژگی‌های بیرونی همچون تحصیلات، سمت، سیاست، سن، صنعت یا مذهب، شخصیت افراد را تعیین می‌کنند.



مدیر استراتژی این شرکت بر این باور است که تأسیس صندوق مبتنی بر شخصیت نشان می‌دهد نه تنها شخصیت مهم است، بلکه بهترین راه برای زندگی و سرمایه‌گذاری است. «شخصیت‌محوری» رکن اصلی در این صندوق است. به بیانی دیگر، «عامل شخصیت» یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای موفقیت بلندمدت یک شرکت برشمرده می‌شود.



فاکتورهای ROC برای انتخاب رهبر و شخصیت مد نظر صندوق، نقش و تأثیر او بر پیشبرد برنامه‌ها و اهداف سازمانی در نظر گرفته شده است. به عبارتی میان شخصیت رهبر و توانایی او در اجرایی کردن استراتژی‌های سازمان رابطه قابل مشاهده و قابل اندازه‌گیری برقرار که این توانایی مبنایی برای ورود آن شرکت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس می‌شود. برهمین مبنا، تیم‌های رهبری با نمرات شخصیتی بالا، سودآوری بالاتر (که با بازده دارایی شرکت اندازه‌گیری می‌شود)، مشارکت نیروی کار بالاتر و سطوح پایین‌تری از ریسک شرکت را نشان می‌دهند. البته وزن‌دهی به صورت فصلی و سالانه ارزیابی و بازنگری می‌شوند.



چارچوب ROC بر دو امتیاز اساسی استوار است: امتیاز یکپارچگی و ارزیابی رفتاری



امتیاز یکپارچگی از یک الگوریتم پردازش زبان طبیعی مشتق شده که اسناد عمومی یک شرکت را بررسی می‌کند تا سطح شفافیت موجود در آن گزارش‌ها را ارزیابی کند. براساس معیارهای ROC، شفافیت شرکت و یکپارچگی سیاست‌های مدیرعامل ارتباط نزدیکی با هم دارند.



در عین حال، ارزیابی رفتاری شامل یک ارزیابی کیفی از شخصیت مدیرعامل است که از طریق مصاحبه مستقیم با همکاران حرفه‌ای نزدیک و همچنین منابع تکمیلی مانند بیوگرافی، نظرسنجی‌های شرکت و حضور در رسانه‌ها مشخص می‌شود.



اجزای انتخاب شده برای ETF طوری وزن‌دهی می‌شوند که در ارزیابی مدیر، نمونه کارها عدد ۱۰۰۰ را نشان دهد. وزن‌دهی‌ها هر سه ماهه بازنگری می‌شود. این در حالی است که نمرات شخصیت‌ها به صورت سالانه ارزیابی می‌شوند.



اعمال امتیازهای شخصیتی در فرآیند سرمایه‌گذاری در این صندوق ممکن است برخی سهم‌ها را به دلیل عدم امتیاز قابل قبول مدیر از دایره سرمایه‌گذاری خود حذف کند و بنابراین صندوق ممکن است از برخی فرصت‌های موجود در بازار برای صندوق‌هایی که دارای این معیارها نیستند با وجود سودآوری بالا، چشم‌پوشی کند. در نتیجه، گاهی اوقات، صندوق ROC ممکن است عملکرد ضعیف‌تتری نسبت به صندوق‌های دیگر داشته باشد.



به‌طور کلی سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار شرکت‌های با سرمایه متوسطی همچون صندوق مبتنی بر شخصیت، ریسک بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بزرگ‌تر و با سابقه‌تر دارد. اوراق بهادار این شرکت‌ها ممکن است نسبت به شرکت‌های معتبرتر، نوسان‌پذیرتر و نقدشوندگی کمتری داشته باشند.



در صندوق‌هایی همچون صندوق مبتنی بر شخصیت، سرمایه‌گذاران پیش از سرمایه‌گذاری، باید اهداف سرمایه‌گذاری، ریسک‌ها، هزینه‌ها و هزینه‌های صندوق را به دقت در نظر بگیرند. این اطلاعات در www.rocetf.com قابل مشاهده است.



صندوق مبتنی بر شخصیت، تحت نماد معاملاتی ROCI معامله می‌شود. ROC ETF (ROCI US)، که نام آن از مخفف Return On Character گرفته شده است، در بورس Cboe BZX با نسبت هزینه ۰.۴۹ درصد فهرست شده است.