03:27 | جمعه 14 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
افزایش حجم و ارزش معاملات بورس تهران

1400/12/21 10:35

طی هفته منتهی به ۱۸ اسفند ماه؛

افزایش حجم و ارزش معاملات بورس تهران

نماد برتر- در بورس اوراق بهادار تهران، ارزش کل معاملات و همچنین حجم کل معاملات در هفته منتهی به ۱۸ اسفند، نسبت به هفته منتهی به ۱۱ اسفند ماه افزایشی شد؛ همچنین، شاخص کل بورس نیز افزایش ۵.۲۴ درصدی را به ثبت رساند.


به گزارش نماد برتر- بررسی معاملات بازار سهام در هفته منتهی به ۱۸ اسفند ۱۴۰۰، حکایت از آن دارد که ارزش کل معاملات این بازار در این هفته نسبت به هفته گذشته با ۱۲۵ درصد افزایش، از ۱۳۳ هزار و ۱۳۵ میلیارد ریال به ۲۹۹ هزار و ۶۷۳ میلیارد ریال رسید. همچنین، حجم کل معاملات این بازار از ۲۰ میلیارد و ۵۹۶ میلیون سهم در هفته گذشته به ۴۴ میلیارد و ۹۳۹ میلیون سهم رسید که افزایش ۱۱۸.۱۹ درصدی را نشان می‌دهد.



وضعیت صعود و نزول بازارها



در هفته یادشده، تمامی بازارها نسبت به هفته گذشته افزایشی شدند؛ این در حالی است که ارزش معاملات و حجم معاملات بازار مشتقه نسبت به هفته گذشته، روند کاهشی داشته است.



بر این اساس، ارزش معاملات در بازار اول سهام، افزایش ۱۷۹.۸۸ درصدی را در هفته جاری نسبت به هفته گذشته خود تجربه کرد و از ۳۵ هزار و ۲۴۴ میلیارد ریال به ۹۸ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز که هفته منتهی به ۱۱ اسفند ماه ۷ میلیارد و ۳۴ میلیون سهم بود به ۱۶ هزار و ۲۱۱ میلیارد سهم در هفته گذشته رسید و افزایش ۱۳۰.۴۸درصدی را به ثبت رساند.



روند حرکت بازار دوم سهام نیز همانند بازار اول سهام افزایشی بود. به طوری‌که ارزش معاملات این بازار در هفته منتهی به ۱۸ اسفند نسبت به هفته گذشته خود، ۱۰۰.۵۴ درصد افزایش یافت و از ۵۲ هزار و ۹۸۱ میلیارد ریال به ۱۰۶ هزار و ۲۴۸ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز با ۱۲۴.۱۷ درصد افزایش، از ۱۰ میلیارد و ۵۵۴ میلیون سهم به ۲۳ میلیارد و ۶۵۹ میلیون سهم رسید.



ارزش معاملات بازار بدهی با رشد چشمگیر ۳۶۶.۶۴ درصدی از ۲ هزار و ۳۷۹ میلیارد ریال در هفته گذشته به ۱۱ هزار و ۱۰۳ میلیارد ریال در هفته منتهی به ۱۸ اسفندماه رسید. حجم معاملات بازار بدهی نیز از ۲.۴۱ میلیون برگه به ۱۱.۴۱میلیون برگه رسید که رشد ۳۷۳.۵۶ درصدی را نشان می‌دهد.



ارزش معاملات در بازار مشتقه در هفته منتهی به ۱۱ اسفندماه ۴۷۳ میلیارد ریال بود که در هفته منتهی به ۱۸ اسفند به ۲۹۳ میلیارد ریال رسید و کاهش ۳۸.۰۲ درصدی را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار با ۹۴.۱۴ درصد کاهش، از ۱۲۹.۸۵ میلیون قرارداد در هفته قبل به ۷.۶۱ میلیون قرارداد در هفته منتهی به ۱۸ اسفندماه رسید.



ارزش معاملات صندوق های سرمایه‌گذاری قابل معامله در هفته منتهی به ۱۸ اسفند در مقایسه با هفته پیش، روندی افزایشی داشتند و ارزش معاملات این بازار از ۴۲ هزار و ۵۸ میلیارد ریال در هفته قبل به ۸۳ هزار و ۳۶۳ میلیارد ریال در هفته یادشده رسید و افزایش ۹۸.۲۱ را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار نیز با افزایش ۷۵.۵۱ درصدی در این هفته نسبت به هفته قبل از ۲ میلیارد و ۸۷۶ میلیون یونیت به ۵ میلیارد و ۴۷ میلیون یونیت رسید.



شاخص کل افزایشی شد



بر اساس این گزارش، شاخص کل بورس در هفته منتهی به ۱۸ اسفند نسبت به هفته گذشته خود رشد ۵.۲۴ درصدی را تجربه کرد و از یک میلیون و ۲۸۱ هزار واحد به یک میلیون و ۳۴۸ هزار واحد افزایش یافت که رشد ۶۷ هزار و ۱۵۸ واحدی را نشان می دهد.



همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز در هفته منتهی به ۱۸ اسفندماه نسبت به هفته قبل افزایش داشت و با ۲.۵۵درصد افزایش از ۲۲۴ هزار و ۱۶۳ واحد به ۳۴۲ هزار و ۶۹۱ واحد رسید و ۸ هزار و ۵۲۸ واحد افزایش یافت.