17:31 | دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
چشم انداز نفت در سایه جنگ اوکراین

1400/12/09 10:12

شروع غافلگیرکننده بازارهای جهانی؛

چشم انداز نفت در سایه جنگ اوکراین

نماد برتر- قیمت نفت روز دوشنبه به دنبال تشدید تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین دوباره با یک جهش همراه شد. موج تحریم‌های بازدارنده علیه روسیه، درگیری در تاسیسات نفتی و گازی اوکراین و دستور پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، برای آماده باش کامل بازدارندگی هسته‌ای از مهم ترین عوامل تعیین کننده بازار در هفته جدید هستند. در ادامه هفته سرمایه‌گذاران در انتظار نشست اوپک پلاس خواهند بود که در صورت غلبه اراده روسیه ممکن است به رشد قیمت نفت دامن بزند.


به گزارش نماد برتردر معاملات آسیایی روز دوشنبه، نفت برنت با جهش ۶ دلاری نسبت به قیمت پایانی روز جمعه، دوباره به آستانه ۱۰۰ دلار در هر بشکه بازگشت. هشدار هسته‌ای و محدودیت‌های پرداخت بانکی نگرانی‌ها مبنی بر مختل شدن محموله‌های نفتی از دومین تولیدکننده بزرگ جهان را تشدید کرد. روسیه حدود ۱۰ درصد از عرضه جهانی نفت را به خود اختصاص داده است.



حمله به اوکراین بزرگترین جنگ اروپا پس از جنگ جهانی دوم را رقم زده و تهدیدی بزرگ برای امنیت انرژی این قاره به شمار می رود. با آغاز پیشروی روسیه در خاک اوکراین طی روز پنجشنبه، شاخص کامادیتی بلومبرگ به یک رکورد تاریخی جدید رسید، ولی پس از اولین دور تحریم‌های بین‌المللی که مشخص شد بر توانایی روسیه برای تولید و صادرات کالاهایی مانند نفت خام و گاز تأثیر چندانی ندارد، بازارها از مواضع تهاجمی خود کمی عقب نشستند. این در حالی است که شرایط در آخر هفته با تغییرات زیادی همراه بوده که می‌تواند دوباره آتش التهابات را در بازارهای مالی در هفته جدید شعله ور کند. بررسی شاخص کامادیتی های بلومبرگ نشان می‌دهد که بیشترین افزایش قیمت تحت تاثیر جنگ اوکراین شامل گاز TTF آلمان است.






 



تحولات تاثیرگذار میدان نبرد



در حالی که سیر سریع تحولات اوکراین بازارهای اروپا را به سمت یک شروع طوفانی در صبح دوشنبه پیش می‌برد، اوکراین صحنه مقاومت تمام قد در برابر تهاجم روسیه است. تحریم های اروپا، رابطه غرب و روسیه را به یک نقطه غیر قابل بازگشت نزدیک کرده است. تحریم بزرگ ترین بانک های روسیه و قطع آن ها از شبکه سوییفت در کنار سایر تحریم های بانکی شرایط جدیدی را پیش روی بازارها قرار داده است. این در حالی است که احتمال می رود بخش انرژی روسیه از محدودیت سوییفت مستثنی شود. موشک‌های روسی بامداد یکشنبه یک پایانه نفتی را در «واسیلکیف» در جنوب غربی «کی یف» به آتش کشیدند. همچنان که با ورود نیروهای روس به «کارکوف» دومین شهر بزرگ اوکراین خطوط انتقال گاز زیر آتش سنگین قرار گرفته است. گزارش های شرکت «گازپروم» حاکی از انجام انتقال گاز به صورت عادی است ولی بالاگرفتن درگیری ها در حوالی تاسیسات نفتی و خطوط انتقال گاز در اوکراین ریسک اختلال عرضه را در صورت آسیب این تاسیسات افزایش داده که می تواند با واکنش صعودی قیمت ها همراه شود، حتی اگر بخش نفت و گاز روسیه از تحریم ها مستثنی شود.



نشست اوپک پلاس برای بررسی ظرفیت های بازار



علاوه بر جنگ و تحریم رویدادهای مهم دیگری طی روزهای آینده در انتظار بازارهای انرژی است. وزیران سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش به رهبری روسیه، گروهی موسوم به اوپک پلاس، در ۲ مارس برای تصمیم گیری در مورد افزایش تولید ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ماه آوریل گرد هم می آیند.



در آستانه این نشست، گزارش اخیر این سازمان در روز یکشنبه حاکی از این است که اوپک پلاس پیش‌بینی خود برای مازاد بازار نفت در سال ۲۰۲۲ را حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داده و به ۱.۱ میلیون بشکه رسانده است.



این داده ها همچنین نشان می دهد که در پایان سال جاری میلادی حجم ذخایر کشورهای توسعه یافته حدود ۶۲ میلیون بشکه کمتر از میانگین آن طی دوره زمانی ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ خواهد بود. این در حالی است که در گزارش قبلی پیش بینی شده بود این ذخایر ۲۰ میلیون بشکه بالاتر از میانگین چهارساله قبلی باشد.تصمیم اوپک برای افزایش تولید می تواند به تثبیت قیمت ها و کاستن از نوسان بازار کمک کند.



توافق وین راهی برای تثبیت بازار پرنوسان نفت



با توجه به اینکه عربستان سعودی یکی از معدود تولیدکنندگان بزرگ با ظرفیت مازاد قابل توجه است که تمایلی برای افزایش تولید نشان نمی دهد، بازار به طور فزاینده ای توجه خود را به ایران و تلاش ها برای احیای توافق هسته ای معطوف کرده است. به گفته آژانس بین المللی انرژی، رسیدن به یک توافق می‌تواند ۱.۳ میلیون بشکه در روز به حجم عرضه اضافه کند. مدل‌های ما در اینوسلو نشان می دهد که این مقدار می تواند به تثبیت بازار کمک می کند، اما احتمالا با شرایطی کنونی، نقش چندانی در پایین آوردن قیمت ها نخواهد داشت.



گزارش های نفتی در هفته جاری



با توجه به اینکه تمام تلاش اروپا و ایالات متحده این است که از جهش قیمت انرژی جلوگیری کنند، ایالات متحده ممکن است بخشی از ذخایر استراتژیک نفتی اش را آزاد کند. این در حالی است که گزارش‌های مهم تغییرات هفتگی ذخایر فسیلی ایالات متحده در روزهای سه شنبه و چهارشنبه در راه است. با وجود اینکه هفته گذشته شاهد افزایش بیش از چهار و نیم میلیون بشکه ای ذخایر تجاری بودیم ولی در صورت تحقق یک کاهش جزئی دیگر، ذخایر نفت خام آمریکا در مرکز اصلی «کوشینگ» ممکن است به پایین‌ترین حد خود از سال ۲۰۱۴ سقوط کند.