08:00 | دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
از توفان و بوران تا تنور گرم نفت

1400/08/09 08:39

پیامدهای جهانی بازار انرژی بر بازار سهام چیست؟

از توفان و بوران تا تنور گرم نفت

توفان آیدا، سرمای زمستان کشورهای اسکاندیناوری تقاضا برای نفت را افزایش داد تا بازار نفت همچنان گرم بماند.

به گزارش نماد برتر، یک کارشناس بازار سرمایه درباره بحران جهانی انرژی و پیامدهای آن بر بازار سهام گفت: همه‌گیری کرونا خسارات اقتصادی بسیاری در دنیا ایجاد کرد به طوری که جامعه جهانی نمی‌دانست به کدام سمت حرکت کند و همچنین سویه‌های مختلف این ویروس باعث شد چندین بار در اتحادیه اروپا و در کشورهای دیگر دنیا قرنطینه‌های عمومی اعلام شود.


علی امامی در ادامه افزود: به دنبال شروع واکسیناسیون عمومی در کشورهای دنیا، مصرف بالای سوخت در کشورهای جهان افزایش یافت. موضوع اضافه برداشت‌ از ذخایر انرژی توسط کشورهای اروپایی، آمریکا و برخی کشورهای آسیایی باعث شد کشورهای دنیا به مرور زمان با کاهش ذخیره انرژی مواجه شوند.


به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ با توجه به اینکه چین حدود ۹۰ درصد مصرف زغال سنگ را در بیشتر استان‌های صنعتی کشور خود محدود کرده، افزایش دوباره تقاضا برای سوخت و کاهش مصرف زغال سنگ باعث شد که شرکت‌ها و کارخانه‌های صنعتی با حرکت به سوی نفت یا برای تامین زنجیره برق و انرژی خود از گاز بیشتری استفاده کنند.


وی عنوان کرد: به دنبال این رخدادها، توفان آیدا هم ضربه‌ای سخت و تاریخی دیگر به عرضه نفت آمریکا وارد کرد به طوری که این توفان تأثیر بیشتری بر تولید نفت ایالات متحده نسبت به تقاضای فرآورده‌های پالایشی داشته و این مسئله سبب تشدید خسارت واردشده بر سطح ذخیره‌سازی آمریکا و جهان شده است.


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: کاهش ذخایر نفت آمریکا و موج شدید تقاضای سوخت در اروپا موجب شد بعد از گذشت یک و سال و اندی، شاهد جهش بیش از ۶۰ تا ۶۱ دلاری قیمت نفت باشیم.


امامی افزود: با موج شدید تقاضا در اروپا به خصوص در کشورهای اسکاندیناوی در شمال اروپا که سرمای بسیار شدیدی را امسال پیش بینی کرده‌اند و کاهش ذخایری که در اتحادیه اروپا وجود دارد، همچنان تا پایان سال می‌توان تصور کرد که بهای جهانی نفت حداقل بالای ۷۸ تا ۸۰ دلار قرار گیرد.


وی تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور ایران و ونزوئلا در تحریم نفتی قرار دارند، بارها تاکید شده که اگر کشورهای جامعه جهانی خواهان فاصله گرفتن از بحران سوخت هستند بهتر است دو کشور ایران و ونزوئلا از لیست تحریم خارج شده تا بتوانند به زنجیره تامین سوخت دنیا کمک کنند.


امامی در پاسخ به این سوال که بحران جهانی انرژی چه پیامدهایی بر بارار سهام و نمادهای گروه پالایشی دارد، گفت: به طور کلی با افزایش نرخ نفت ما باید شاهد رشد سهام این گروه باشیم زیرا قیمت گذاری گروه پترو پالایشی‌ها که شامل تغییر فرمول می‌شود، هنوز از سوی سازمان بورس اعلام نشده و در حال حاضر براساس فرمول قبلی انجام می‌گیرد.


به گفته امامی؛ با تکانه‌های مثبت در گروه پترو پالایشی، P/E مناسب این گروه و تغییرات قیمتی دلار سامانه نیما، انتظار می رود این گروه وارد فاز مثبت شود.


این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه به دلیل اضافه برداشت، کاهش فشار در گاز طبیعی که خیلی از کشورهای تولیدکننده هم درگیر آن هستند و افزایش تقاضا و مشکلات انرژی در زنجیره تامین، اگر اقدام مناسبی در استخراج و حفاری‌های بیشتر صورت نگیرد، احتمال اینکه در ۶ ماهه دوم سال جاری مجبور به واردات گاز شویم بسیار است.