08:46 | پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
در انتظار مس ۱۲۰۰۰ دلاری باشیم!

1400/05/17 18:45

بهبود بازار فولاد با تضعیف دلار؛

در انتظار مس ۱۲۰۰۰ دلاری باشیم!

بر اساس این پیش بینی‌ها، میزان تولید مس در سال 2021 از 25 میلیون تن فراتر خواهد رفت و در همین محدوده نیز، تقاضا شکل خواهد گرفت.

به گزارش نماد برتر، پس از افت تقاضا برای محصولات فلزات اساسی همچون فولاد و مس در دوران بحرانی کرونا، مدتی است با افزایش واکسیناسیون در سطح جهانی، شاهد رشد تقاضا و همچنین قیمت فلزات اساسی هستیم. به طور کلی، تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۰ منفی ۶.۴ درصد بود و برآورد می‌شود در سال ۲۰۲۱ به مثبت ۳.۸ درصد برسد.


در تصویر ذیل چشم انداز کوتاه مدت بازار فولاد به صورت منطقه‌ای را مشاهده می‌کنید؛


سرمایه نگر


سرمایه نگر



بر اساس گزارش آوریل ۲۰۲۱ انجمن جهانی فولاد، پس از بحران کرونا در فوریه، تقریبا تمامی‌ فعالیت‌های اقتصادی به حداکثر ظرفیت بازدهی بازگشته‌اند. یکی از دلایل تازه افزایش تقاضا و قیمت فولاد جهانی، تضعیف ۰.۳ درصدی دلار آمریکا است. در واقع، تضعیف ۵.۳ درصدی نرخ اوراق قرضه ده ساله آمریکا ناشی از کاهش نگرانی از تورم جهانی، از دلایل اصلی تضعیف دلار و به دنبال آن، تقویت قیمت کامودیتی‌ها به شمار می‌رود. در این میان، چین اعلام کرده به منظور ثبات قیمت و بهبود عرضه کامودیتی‌ها، قصد دارد ۱۰۰ هزار تن انواع مس، آلومینیوم و روی را در بازار آزاد عرضه کند و اقداماتی نظیر تعریف پروژه‌های زیرساختی جدید و بازگرداندن آرامش به بازار مسکن را دنبال می‌کند.


البته در منطقه خاورمیانه، به دلیل تعطیلی پروژه‌های ساخت‌وساز و کاهش قیمت نفت، تقاضای فولاد کاهش یافته است که برآورد می‌شود در سه ماهه دوم و سوم سال ۲۰۲۱ شاهد افزایش تقاضا در این منطقه نیز باشیم.


در نمودار زیر برخی تغییرات قیمت جهانی محصولات فولادی به صورت ماهانه را ملاحظه می‌کنید؛


سرمایه نگر



بر اساس گزارش گروه بین‌المللی مس (ICSG)، وضعیت تولید مس در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ و همچنین پیش‌بینی سال ۲۰۲۱ به شرح زیر است؛


سرمایه نگر



بر اساس این پیش بینی‌ها، میزان تولید مس در سال ۲۰۲۱ از ۲۵ میلیون تن فراتر خواهد رفت و در همین محدوده نیز، تقاضا شکل خواهد گرفت.


به دلیل عبور کمربند جهانی این فلز از ایران، کشور جایگاه مناسبی از نظر ذخائر مس دارد. بر اساس بررسی‌های انجام شده، ایران دارای ۲۱ میلیون تن ذخیره خالص مس است که حدود ۲.۴ درصد ذخایر جهانی است. مجموع ذخایر قطعی مس در جهانی حدود ۸۷۰ میلیون تن برآورد می‌شود که عمده آن در کشور شیلی قرار دارد.


با توجه به شرایط کنونی، بعید به نظر می‌رسد تقاضای جهانی تا پایان سال ۲۰۲۱ روند کاهشی داشته باشد. تقویت تقاضای لوازم الکترونیکی ناشی از تولید خودروهای برقی و حرکت به سمت انرژی‌های سبز، تقاضا برای مس را به شدت افزایش داده و حتی پیش بینی می‌شود در نیمه دوم سال شاهد کسری مس در دنیا باشیم.


از آن جا که چین به عنوان بازیگر اصلی صنعت فلز سرخ شناخته می‌شود و مصرف کننده تقریبا نیمی ‌از مس دنیا است، افزایش تولیدات در این شرکت، تقاضا و قیمت مس را بیش از پیش خواهد کرد.


نکته بسیار حائز اهمیت در این حوزه، کاهش شدید اکتشافات جدید معادن مس در ۵ سال اخیر است؛ به طوری که از سال ۲۰۱۵ میزان اکتشافات معادن مس دنیا به شدت کاهش یافته و این موضوع، به تحولات قیمت مس در آینده دامن خواهد زد.


به طور خلاصه، پس از کاهش نگرانی‌های جهانی از کووید۱۹، قیمت کامودیتی‌ها به خصوص فولاد و مس در بازارهای جهانی روند صعودی دارد و قیمت مس به ۱۰ هزار دلار نزدیک شده است. گلدمن ساکس پیش بینی کرده قیمت این فلز در فصل آخر سال ۲۰۲۱ به ۱۰۶۲۰ دلار برسد و سال ۲۰۲۲ از ۱۲۲۵۰ دلار فراتر رود.


در مجموع، افزایش تقاضا و قیمت مس در بازارهای جهانی، دیگر فلزات را نیز به حرکت واداشته و باعث رشد همگانی بازار فلزات اساسی شده است.