02:00 | شنبه 15 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
تغذیه گروه غذایی‌ از کرونا

1400/05/02 15:30

شاخص صنعت مواد غذایی رشد می‌کند؛

تغذیه گروه غذایی‌ از کرونا

شاخص صنعت مواد غذایی در بورس تهران طی یک ماه اخیر روندی صعودی داشته و با توجه افزایش نرخ فروش محصولات غذایی این روند ادامه خواهد داشت.

به گزارش نماد برتر، در چند سال اخیر و به خصوص در چند ماه گذشته روند افزایش قیمت مواد غذایی در ایران سرعت گرفته اما این موضوع تنها مختص ایران نیست و افزایش قیمت مواد غذایی، جهانی شده و خیلی از کشورها رو درگیر خودش کرده است.


در یکی دو سال اخیر، بحران کروناویروس اقتصاد جهان رو تحت تاثیر قرار داده و هر چند که در حال حاضر بسیاری از کشورها در حال واکسیناسیون هستند اما مشکلاتی در بخش‌های تامین کالا و حمل و نقل، قیمت کالاها را در سطح جهانی افزایش داده و صنعت مواد غذایی نیز از این قاعده مستثنی نیست.


فائو گزارش داده که قیمت مواد غذایی مثل روغن‌های گیاهی و لبنیات برای دهمین ‌ماه متوالی افزایش یافته؛ به گونه‌ای که قیمت روغن نباتی در ماه گذشته به بالاترین رقم خود در ۱۰سال اخیر رسید.


به این ترتیب، این افزایش قیمت نه تنها به یک مشکل اساسی برای مردم ایران تبدیل شده، بلکه سایر کشورهای جهان را هر چند با شدت بسیار کمتر، نیز درگیر کرده است. در روسیه قیمت پاستا، در هند قیمت روغن، در لبنان و مصر قیمت نان و در آرژانتین قیمت گوشت رشد داشته و در ایران البته قیمت همه کالاها بالا رفته است.


از سویی، طبق گزارشات سازمان‌های بین‌المللی، فشار افزایش قیمت مواد غذایی در سال‌های آینده کمتر خواهد شد؛ البته طبق معمول این موضوع ارتباطی با ایران ندارد و ما همچنان شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.


مهمترین عوامل تاثیرگذار در رشد قیمت مواد غذایی چی بوده:


کرونا؛ محدودیت‌های ناشی از آن باعث ایجاد اختلال در زنجیره تامین شد و با افزایش تقاضا، قیمت مواد غذایی مصرفی را افزایش داد.


افزایش هزینه حمل و نقل


افزایش بهای تمام شده تولید مواد غذایی ناشی از افزایش قیمت نفت، تورم و خشکسالی


کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار


از آنجا که بیشتر مواد غذایی با دلار معامله می‌شوند، کشورهایی مثل ایران که پول ملی ضعیفی دارند با رشد بیشتر قیمت مواد غذایی نسبت به سایر کشورها مواجه می‌شوند.


همانطور که در این نمودار مشاهده می‌کنید، شاخص صنعت مواد غذایی در بورس تهران طی یک ماه اخیر روندی صعودی داشته و با توجه افزایش نرخ فروش محصولات غذایی و به دنبال آن بهبود فرایند درآمدزایی و سودسازی شرکت‌های این گروه، انتظار می‌رود روند صعودی این گروه همچنان ادامه داشته باشد و با نزدیک شدن به گزارشات دوره‌‌ای، تعداد سبزپوشان این گروه بیشتر شود.