01:39 | پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
تحقق ۸۷ درصد بودجه با درآمد ماهانه ۷۴۰ میلیارد تومانی و فروش سهام + جدول

1399/12/03 08:53

برای ۹ ماه سال جاری اعلام شد:

تحقق ۸۷ درصد بودجه با درآمد ماهانه ۷۴۰ میلیارد تومانی و فروش سهام + جدول

نماد برتر- ۸۶ درصد از بودجه در ۹ ماه سال محقق شد و دولت ماهانه ۷۴۰ میلیارد تومان از فروش نفت و گاز و ۲۵.۳ هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی درآمد کسب کرد

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر  عملکرد بودجه نشان می‌دهد در 9 ماه سال جاری، 86 درصد از منابع محقق شده و دولت توانسته ماهانه 740 میلیارد تومان از فروش نفت و گاز درآمد کسب کند.


بر اساس این گزارش، جمع درآمد ناشی از وصول مالیات، مالکیت دولت، فروش کالا و خدمات، جرایم و خسارات و متفرقه، 191 هزار میلیارد تومان اعلام شد.


درآمد 146.7 هزار میلیارد تومانی انواع مالیات‌ شامل اشخاص حقوقی با حدود 40 هزار میلیارد تومان ، مالیات بر درآمد 27.8 هزار میلیارد تومان، مالیات بر ثروت 17.4 هزار میلیارد تومان، مالیات بر واردات 10.7 هزار میلیارد تومان و سهم مالیات بر کالاها و خدمات 50.7 هزار میلیارد تومان بود .


23.3 هزار میلیارد تومان از مالکیت دولت حاصل شد که 8.2 هزار میلیارد تومان ناشی از سود سهام شرکت‌های دولتی و 15 هزار میلیارد تومان از سایر درآمدهای این بخش بود.


همچنین درآمد فروش کالا و خدمات 7.85 هزار میلیارد تومان ، خسارات و جرایم 3.96 هزار میلیارد تومان و ، جریمه و خسارت مردم بیش از 9 هزار میلیارد تومان بود.


واگذاری دارایی سرمایه‌ای:



دومین بخش درآمدی بودجه به واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای اختصاص دارد که عمده آن ناشی از منابع نفت و گاز است که به دلیل تحریم‌ها، فروش 1.5 میلیون بشکه نفت در روز محقق نشد. در مجموع 7.5 هزار میلیارد تومان درآمد به خزانه واریز شد.


واگذاری دارایی‌های مالی:



سومین بخشی که دولت در بودجه از آن کسب درآمد می‌کند فروش اوراق و استقراض است و باید در سررسید اصل و سود آن را بپردازد. طی این مدت 172.7 هزار میلیارد تومان از محل واگذارای دارایی‌های مالی بدست آمد. این بخش نیز اجزا مختلفی دارد که بدین شرح است:


فروش و واگذاری انواع اوراق مالی: 121.9 هزار میلیارد تومان انواع اوراق مالی در 9 ماه منتشر شد که درآمد دولت از این محل، 137 درصد کل رقم مصوب بودجه سالانه است.


واگذاری شرکت‌های دولتی: با فروش سهام شرکت‌های دولتی 25.3 هزار میلیارد تومان درآمد نصیب دولت شده است.


استفاده از منابع صندوق توسعه ملی‌:‌ دولت برای جبران کسری بودجه مجوز برداشت حدود 72 هزار میلیارد تومان  از صندوق توسعه ملی را دریافت کرد که در 9 ماهه سال جاری بالغ بر 13.6 هزار میلیارد تومان برداشت کرده است. دلیل تحقق پایین این بخش، عدم تحقق بخش اعظم صادرات نفت و گاز پیش بینی شده است.


دریافت وام:‌ برای گذراندن برخی امور بیش از دو هزار میلیارد تومان وام گرفته شده است.


سایر واگذاری دارایی مالی:‌ سهم این بخش نیز بیش از 8.6 هزار میلیاردتومان بوده است.