15:54 | پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
پیشنهاد عجیب برای عرضه اولیه ۲۰ درصدی و نشانه سواد مالی اندک

1399/11/27 11:30

توسط نماینده مجلس ، فرماندار و امام جمعه تکاب اعلام شد:

پیشنهاد عجیب برای عرضه اولیه ۲۰ درصدی و نشانه سواد مالی اندک

نماد برتر- نماینده مجلس ، فرماندار و امام جمعه تکاب برای شرکت ۳۰۰ میلیارد تومانی و آماده عرضه اولیه ۲۰ درصدی پویا زرکان آق‌ دره ، پیشنهاد عجیبی دادند .

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر ، در پی درج شرکت ۳۰۰ میلیارد تومانی پویا زرکان آق دره برای عرضه اولیه ۲۰ درصدی سهام در بازار اول معاملات فرابورس ، نماینده مجلس ، فرماندار و امام جمعه تکاب به همراه مدیرعامل "فزر" ، گردهم آمدند و بدون اطلاع از ساختار بازار سرمایه و دولتی یا خصوصی بودن و بورسی یا فرابورس بودن شرکت ، پیشنهاد عجیبی دادند که در گزارش تسنیم آمده است.


پیشنهاد عجیب و نشانه ایی از سواد مالی اندک



در این میان حسن همتی نماینده مجلس بدون اطلاع از ساز و کار حضور شرکت ها در بازار سرمایه و عرضه های اولیه ، پیشنهاد داد: پویا زرکان به عنوان اولین شرکت فعال در صنعت استحصال طلا از معادن در هفته های آتی عرضه اولیه می شود اما تخصیص سهام به جز کارمندان و کارگران این شرکت باید شامل حال همه مردم منطقه باشد. بنابراین پیشنهاد می شود در وهله اول، سهام ابتدا به مردم منطقه واگذار شود و در صورت عدم استقبال ، عرضه اولیه همگانی شود.


امیر ستوده فر فرماندار تکاب نیز بدون اطلاع از اینکه شرکت های سهامی عام مانند پویا زرکان آق دره ربطی به دولت ندارند، گفت: سهام این شرکت  در راستای سیاست‌های کلی دولت باید هر چه سریع تر و تا آخر سال عرضه شود. این کار باعث می‌شود ثروت ملی در اختیار همگان قرار گیرد و ارزش افزوده شرکت افزایش یابد.


علی رحیمی امام‌جمعه تکاب هم اعلام کرد: رویکرد بورس متفاوت است و انگیزه و اهداف یک موضوع است و در نگاه بخشی نگر که مربوط به این شرکت است آن چیزی که صلاح است و مردم این منطقه این انتظار را دارند تا بتوانند سهام این شرکت به کارکنان و مردم تکاب واگذار شود و اولویت اصلی در عرضه اولیه سهام، مردم تکاب باشند. با اجرای طرح‌های توسعه رشد و تعالی شرکت پویا زرکان و سرمایه در گردش این شرکت به نحو مطلوب صورت می گیرد.


توضیحات مدیرعامل و برنامه های توسعه 



ابوالفضل رستم‌خانی مدیرعامل پویا زرکان آق دره هم گفت: فعالیت شرکت در سال 78 آغاز و با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده عملیات اجرایی معدن از سال 82 شروع شده است. محدوده‌ حدود 40 کیلومتر در اختیار شرکت ، حوالی روستای آق دره است . چندین محدوده دیگر و در حال فعال سازی هم در اختیار است. این معدن دارای هفت پیت مختلف است که طبق مجوزهای وزارت صنعت، برداشت مقدار خاک تعیین شده که و به شرکت زیرمجموعه فروخته می شود .


ظرفیت سالانه هم 375 هزار تن با عیار 2.48 و تا یک میلیون تن با عیار 3 تا 4 دهم است. این معدن طلا شامل ‌نقره بوده و دارای ذخیره تراورتن هم است. معدن به دلیل استقرار در ارتفاع 2400 متری از سطح دریا در فصل زمستان امکان اجرای عملیات ندارد اما طبق مسئولیت اجتماعی در قبال کارگران ،  حدود 250 کارگر در زمستان مشغول آماده سازی معدن برای سال آینده هستند. در تابستان هم نیروی انسانی معدن در دو نوبت کاری به 550 نفر افزایش می یابد .


اجازه اکتشاف 500 هکتاری هم صادر شده و سه محدوده دیگر شامل معادن داغدالی ، آرپاچای و گورگور در فاصله 20 تا 30 کیلومتری هم با پایان اکتشاف و دریافت پروانه بهره برداری مواجه هستند. سالانه با توجه به مقدار ذخیره  معدن ، حدود 4 میلیون تن عملیات خاکی انجام می‌شود که از این مقدار 850 هزار تن ماده معدنی و بقیه باطله کم عیار است.


پایه گذاری شرکت هم با تکیه بر برنامه تولید 50 ساله‌ بوده و شرکت در بسیاری از حوزه‌ها به خودکفایی رسیده و اجرای طرح‌های توسعه تولید کنسانتره روی، فرآوری سنگ تراورتن، افزایش تولید شمش طلا با روش نوین هیپ لیچینگ از کانسنگ کم عیار در حال اجرا است.