09:46 | شنبه 29 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
طرح پرداخت موبایلی رونمایی شد / انجام تراکنش بدون کارت بانکی

1399/11/20 21:25

بانک مرکزی :

طرح پرداخت موبایلی رونمایی شد / انجام تراکنش بدون کارت بانکی

نماد برتر- طرح پرداخت موبایلی بانک مرکزی که بر اساس آن تراکنش‌ها بدون حضور فیزیکی کارت و با استفاده از تلفن همراه انجام می‌شود، رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر،بانک مرکزی طرح پرداخت موبایلی کهربا که بر اساس آن تراکنش‌ها بدون حضور فیزیکی کارت و با استفاده از تلفن همراه انجام می‌شود را رونمایی کرد.


بر اساس این گزارش، دارنده کارت می‌تواند به‌جای کشیدن کارت، موبایل را به دستگاه‌ کارتخوان نزدیک کند و پرداخت را انجام دهد.


در طراحی انجام این تراکنش که به تراکنش‌های حضوری بدون کارت معروف هستند از قابلیت NFC استفاده شده و اگر گوشی کاربر و دستگاه کارتخوان دارای این قابلیت باشد، کاربر می‌تواند با نزدیک کردن گوشی تلفن همراه به دستگاه کارتخوان و بدون نیاز به استفاده از کارت بانکی، وجه مورد نظر را پرداخت کند البته پیش از این اطلاعات کارت بانکی باید در یکی از برنامک‌های پرداخت تایید شده از سوی بانک مرکزی از جانب دارنده کارت ذخیره شده باشد.


در این تراکنش اطلاعات کارت بانکی به صورت امن از سوی دستگاه کارتخوان دریافت و به سوئیچ شاپرک ارسال می‌شود. این اطلاعات با استفاده از سامانه سهند که از جمله سامانه حاکمیتی بانک مرکزی به‌حساب می‌آید، تحلیل و در مسیر ارسال به شتاب و بانک‌ها قرار می‌گیرند.


اگرچه در این فرآیند همچنان وارد کردن مبلغ تراکنش و رمز اول کارت بانکی ضروری است اما حذف فیزیکی کارت از جمله امتیاز‌های آن محسوب می شود.