16:10 | جمعه 14 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
اثر اوراق گام در کاهش ۴۰ درصدی مطالبات قطعه‌سازان و درخواست از شورای رقابت

1399/11/20 10:30

دبیر انجمن قطعه‌سازان اعلام کرد:

اثر اوراق گام در کاهش ۴۰ درصدی مطالبات قطعه‌سازان و درخواست از شورای رقابت

نماد برتر- دبیر انجمن قطعه‌سازان از کاهش ۴۰ درصدی مطالبات قطعه‌سازان از طریق اوراق گام خبر داد و خواستار اصلاح شیوه قیمت‌گذاری شورای رقابت شد.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، مازیار بیگلو با اشاره به تخصیص اعتبار ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی به اوراق گام به ایرنا گفت: در صورتی که تامین‌کنندگان مواد اولیه نظیر صنایع مس، آلومینیوم، فولاد، پتروشیمی‌و ... راضی شوند از این اوراق به عنوان اسناد اعتباری هنگام فروش مواد به قطعه‌ سازان استفاده کنند، بین ۳۰ تا ۴۰ درصد مطالبات قطعه‌سازان از این طریق قابل وصول خواهد بود.


وی افزود: اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) ابزار بازار محور و با قابلیت نقل و انتقال در بازارهای پول و سرمایه است که تسهیلات جدید را برای تامین مالی بدون تورم بنگاه های تولیدی فراهم می‌کند. توسط این اوراق،تولیدکنندگان بر مبنای فاکتور خرید مواد اولیه و واسط از بانک عامل، درخواست انتشار و تضمین گواهی اعتبار مولد در سررسید کرده و به بنگاه فروشنده مواد اولیه تحویل می‌دهند. دارنده این اوراق می‌تواند گواهی را تا زمان سررسید نگه دارد یا به فروشنده مواد اولیه بدهد.


این مقام مسئول ادامه داد: بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان و زنجیره تامین، بدون در نظر گرفتن چک‌های خرید دین بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است. اگر اصلاح قیمت‌ها در قراردادهای بین قطعه‌سازان و خودروسازان هم انجام شود، این بدهی به حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.


بیگلو گفت: فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت باید اصلاح شود و به سمت قیمت تمام شده خودرو برود یا بهای تمام شده به صورت دستوری برای تولیدکنندگان داخلی اصلاح شود.در این صورت زیان خودروسازان از بین خواهد رفت و اگر قیمت فولاد، مس، محصولات پتروشیمی و آلومینیوم مشمول قیمت‌گذاری دستوری شود، قیمت خودرو درب کارخانه ۳۰ درصد ارزان خواهد شد.