10:32 | جمعه 28 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در دو سقف و دو زمانه شد / رشد ۳۸ درصدی منابع

1399/11/11 11:40

سخنگوی کمیسیون تلفیق:

لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در دو سقف و دو زمانه شد / رشد ۳۸ درصدی منابع

نماد برتر- سخنگوی کمیسیون تلفیق از دو سقفی و دو زمانه بودن لایحه بودجه ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: منابع عمومی دولت با رشد ۳۸ درصدی به ۱.۱ هزار هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، رحیم زارع در نشستی خبری از دو سقفی و دو زمانه بسته شدن لایحه بودجه سال 1400 خبر داد و در جمع خبرنگاران گفت: یک سقف در ۶ ماهه اول و یک سقف در ۶ ماهه دوم سال آینده هزینه و اعتبارات تخصیص داده می‌شود. ماجرای دو سقفی بسته شدن بودجه سال آینده به تغییر اعمال شده در این لایحه در میزان فروش نفت بازمی‌گردد.


وی افزود: با وجود آنکه دولت در لایحه پیشنهادی، فروش روزانه 2.3 میلیون بشکه نفت را پیش‌بینی کرده بود، کمیسیون تلفیق این تعداد را به 1.5 میلیون بشکه در روز کاهش داد و این عدد را با توجه به شرایط تحریمی، قابل تحقق خواند. بنابراین سقف اول درآمدهای دولت بر اساس فروش روزانه 1.5 میلیون بشکه نفت درنظر گرفته و سقف دوم نیز با توجه به احتمال فروش مازاد این رقم، پیش‌بینی شده است.


این نماینده مجلس ادامه داد: در بودجه سال ۱۴۰۰ وابستگی به نفت را کاهش دادیم طوری که منابع این موضوع از ۳۹۴ به کمتر از ۲۶۰ هزار میلیارد تومان رسانده شد. همچنین مجموع منابع عمومی دولت ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بود که به ۱.۱ هزار هزار میلیارد تومان رسید. از مابه‌تفاوت ۳۱۷ هزار میلیارد تومانی، ۱۷۸ هزار میلیارد تومان شفاف‌سازی بود و حدود ۱۳۹ هزار میلیارد تومان نیز منابع جدید از حوزه مالیات، اوراق و اسناد ایجاد شد. 


زارع درخصوص شفاف سازی ۱۷۸ هزار میلیارد تومانی توضیح داد: بطور مثال ۹۰ هزار میلیارد تومان در حوزه واگذاری سهام و بند و تبصره ۲ در کتاب بودجه آورده شده اما در ردیف‌ها نیامده و منابع آن صفر در نظر گرفته شده بود. همچنین ۳۰ هزار میلیارد تومان برای اوراق تسویه در نظر گرفته شده بود که به آن ۵ هزار میلیارد تومان افزوده شد این در حالی است که در ردیف‌های لایحه بودجه مبلغ آن یک ریال نوشته شده بود.


وی با بیان اینکه ۵۳ هزار میلیارد تومان طبق نامه رئیس‌جمهور برای استفاده از اوراق در نظر گرفته شد، تصریح کرد: در تبصره ۱۴ درباره دستورات رهبری مبنی بر ممنوعیت استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، تصمیماتی در حوزه منابع عمومی بودجه گرفتیم. بطور مثال وزارت جهاد کشاورزی در سال آینده مکلف شد برای اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار ۱.۷ هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص دهد برای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری نیز ۱.۷ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کردیم.


سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ درباره ۱۳۹ هزار میلیارد تومان منابع بودجه که توسط مجلس به منابع افزوده شده، اضافه کرد: این منابع بطور مثال ۱۷ هزار میلیارد تومانی است که از حقوق ورودی خودروها از مناطق آزاد بدست می‌آید. رقم واقعی مالیات ارزش افزوده ۸۸.۳ هزار میلیارد تومان بود درحالی‌ که دولت آن را ۶۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته بود.


زارع با بیان اینکه عوارض خروج از کشور برای بهسازی روستاهای مرزی در نظر گرفتیم، ادامه داد: دولت سود سهام شرکت‌های دولتی که کمتر از ۵۰ درصد بود را در لایحه بودجه نیاورده بود که ما‌به‌ازای آن ۱۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفتیم. منابع جدید نفتی نیستند و از آنجا که پیش‌بینی دولت از این منابع نسبت به عملکرد در سال ۹۹ کمتر بود آن را افزایش دادیم. در واقع اتکا به نفت کمتر شده و سهام و اسناد خزانه اسلامی را به سمت تولید هدایت کردیم. حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان هم برای جهاد کشاورزی به منظور تولید نهاده، واکسن دامی و حمایت از بخش تولید به پیشنهاد مجلس اضافه شد.


وی با بیان اینکه برای طرح‌های نوآورانه و شرکت‌های دانش‌بنیان و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور دو هزار و ۴۷ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شد، گفت: افزایش ۴ برابری حقوق سربازان علاوه بر ۴۰۰ هزار تومان که مربوط به رفت و آمد آنها است را در سال آینده مصوب کردیم و برای سربازان متأهل تسهیلاتی مانند افزایش ۵۰ درصدی این پرداخت در نظر گرفته شده است. مقرر است به منظور اشتغال‌زایی، تسهیلات کم‌بهره ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی در زمان پایان خدمت پرداخت شود.


زارع با بیان اینکه برای وزارت کشور به منظور مقابله با اثرات مخرب ریزگرد و تاثیر بر شبکه برق حدود ۳۵۱ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد، عنوان کرد: برای تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاهی حدود ۲۶۳ میلیارد تومان در نظر گرفته و مقرر شد حدود ۵۲۷ میلیارد تومان از این محل میان ۱۳ دانشگاه جامع و برتر به نسبت مساوی تقسیم شود.