15:38 | پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
طلب برقی ایران از عراق به اندازه دو ماه / وعده تهاتر بدهی بخش خصوصی

1399/10/17 09:30

وزیر نیرو اعلام کرد :

طلب برقی ایران از عراق به اندازه دو ماه / وعده تهاتر بدهی بخش خصوصی

نماد برتر- وزیر نیرو با اعلام اینکه میزان طلب شرکت توانیر ایران از صادرات برق به عراق به اندازه دوماه باقی مانده از تامین برق مشترکان پرمصرف از طریق بورس انرژی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، رضا اردکانیان درخصوص مطالبات شرکت توانیر ایران ازعراق گفت: میزان طلب ایران از صادرات برق به عراق به اندازه دو ماه باقی مانده و بقیه به روش‌های مختلف وصول شده است.


 


وی افزود: بدهی وزارت نیرو به بخش خصوصی مربوط به اختلاف هزینه حقیقی تمام شده تولید برق و قیمت تکلیفی بوده و اختلاف این دو رقم، بدهی وزارت نیرو به بخش خصوصی محسوب می شود.


 


این مقام مسئول ادامه داد: تلاش می شود بخشی از این بدهی به شکل تهاتر درحوزه مالیات یا بدهی‌های بانکی این نیروگاه‌ها تسویه شود و برای اینکه این اختلاف در آینده کاسته شود و ادامه دارنباشد، هیات وزیران مصوبه‌ای ابلاغ کرده تا مشترکان پرمصرف بطور مستقیم از بورس انرژی و تولید کنندگان برق خریداری کنند.


 


اردکانیان گفت: به این ترتیب از ایجاد بدهی کلان جلوگیری می‌شود و صاحبان صنایع بزرگ که سالانه سود چند هزار میلیاردی از یارانه پیدا و پنهان انرژی بهره مند می‌شوند به جای اینکه به کشورهای وارد کننده محصولات عوارض دهند، هزینه واقعی انرژی استفاده شده را در داخل می پردازند.