03:47 | جمعه 21 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
حمایت ۱.۴ میلیونی شاخص هم از دست رفت / اثر عوامل سیاسی و اقتصادی

1399/10/11 15:24

در آخرین روز کاری :

حمایت ۱.۴ میلیونی شاخص هم از دست رفت / اثر عوامل سیاسی و اقتصادی

نماد برتر- شاخص بورس در آخرین روز کاری، کانال ۱.۴ میلیونی را از دست داد و به نظر می رسد شرایط سیاسی و اقتصادی فعلی بیشترین اثر را بر نوسان بورس داشته و عملکرد شرکت‌ها کمتر در قیمت‌ ها تاثیر دارد.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات آخرین روز کاری هفته اعلام کرد: معاملات دیروز در حالی به پایان رسید که شاخص کل با کاهش 0.98 درصدی به سطح یک میلیون و 398 هزار واحد و شاخص هم وزن با کاهش 0.37 درصدی به 463 هزار و 715  واحد رسیدند.


 


نوسان منفی شاخص کل در حالی ادامه دارد که نماگر بازار در ابتدای این هفته در محدوده یک میلیون و 447 هزار واحد قرار داشت و معامله گران امید به شکست مقاومت 1.5 میلیون داشتند. حالا در آخرین روز هفته کار را در ارتفاع یک میلیون و 398 هزار واحد به پایان رساند. به نظر می رسد شرایط سیاسی و اقتصادی فعلی بیشترین اثر را بر روند نوسانی بورس داشته و عملکرد شرکت‌ها کمتر در بالا و پایین شدن قیمت‌ها تاثیر دارد. با توجه به اینکه در معاملات فشار فروش‌ها بخصوص در نمادهای شاخص‌ساز همچنان وجود داشت برای هفته آتی باید دید دوباره شاخص کل به کانال 1.4 میلیون واحد بازمی گردد یا خیر.


 


در پایان معاملات نمادهای" شستا، فملی، تاپیکو" بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 13 و 14.8 هزار میلیارد تومان بود که بالغ بر 9 هزار میلیارد تومان از معاملات فرابورس مربوط به معاملات اوراق بود.


 


در گروه بانکی نمادهای " وبصادر، وتجارت، وبملت " جهت بررسی وضعیت اطلاعاتی ناشر حداکثر تا 21 دی ماه تعلیق شده اند. در گروه فلزات اساسی معاملات " فولاد، فملی " با قیمت های منفی 0.97 و 2.54 درصد به پایان رسیدند. نمادهای گروه پالایشی همچون " شتران، شپنا، شبندر " پر عرضه ظاهر شدند. در گروه خودرویی نمادهای"خودرو، خساپا" روز پر عرضه ای را تجربه کردند و با قیمت های منفی 2.5 و 2.6 درصد به کار پایان دادند.


 


وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:


 


سومین روز هفته کاری میلادی در بازارهای جهانی، معاملات کامودیتی‌ها به دنبال کاهش شاخص دلار با نوسانات مثبت همراه شدند. مس به 7869 دلار، روی به 2771 دلار و هر انس طلا به 1884 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده 51.57 دلار معامله می‌شود و قیمت نفت خام WTI  نیز به 48.35 دلار در هر بشکه رسیده است.


 


بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می­ دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 25 هزار و 750 تومان معامله می‌شود. صرافی ملی نرخ دلار را 25 هزار و 700  تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 11 میلیون و 800 هزار تومان گزارش شده است.


 


بررسی چند رویداد:


 


علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران با اعلام رکوردی جدید در بازارگردانی سهام شرکت ها از برنامه کاهش حد نصاب معاملات بلوکی بازیگران بزرگ بازار با هدف قبول وظیفه بازاریابی دارایی‌ها خبر داد .


 


ابراهیم رضایی عضو کمیسیون اصل نود مجلس از برنامه دائمی شدن طرح یک فوریتی مالیات بر زمین‌ و آپارتمان‌های لوکس با ارزش روز بیش از ۵ میلیارد تومان خبر داد .


 


رئیس جمهور از اعمال اصلاحیه لازم در لایحه بودجه سال آینده درخصوص سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی خبر داد و گفت: با توجه به نظر مقام معظم رهبری درخصوص سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفت، دولت اصلاحیه لازم در خصوص درآمد بودجه پیشنهادی ارائه می کند و همزمان حداکثر صرفه جویی در مصارف اعمال خواهد شد.


 


سروش خواجه حق وردی مدیریت نظارت بازار و بازرسی فرابورس گفت: بر اساس بند ۱۶ ماده یک قانون بازار اوراق بهادار، مشاور سرمایه‌گذاری باید شخص حقوقی و نهاد مالی باشد از این رو، ارائه مجوز مشاور سرمایه‌گذاری به اشخاص حقیقی امکان‌پذیر نیست.


 


رضا شیوا رئیس شورای رقابت درخصوص جزئیات فرمول جدید قیمت گذاری ۱۸ خودرو گفت: شرط افزایش قیمت، افزایش ۵۰ درصدی تولید است و قیمت‌ های جدید از بهمن ماه اعلام خواهد شد.


 


خالص بدهی‌های قطعی دولت تا پایان سال ۹۷ به ۵۷۸ هزار میلیارد تومان رسید یعنی معادل ۷۰ درصد کل بودجه دولت و ۹۰ درصد هزینه‌های جاری دولت در سال ۱۴۰۰.


 


طبق گزارش دیوان محاسبات از تفریغ بودجه سال ۹۸، مطالبات معوق شبکه بانکی در پایان سال گذشته به ۱۷۴هزار میلیارد تومان رسیده است.