11:54 | دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
اثر کسری بودجه دولت ها بر بورس + پیشنهاد استفاده از بازار بدهی

1399/10/11 13:18

دبیرکل و معاون کانون نهادهای سرمایه گذاری مطرح کردند:

اثر کسری بودجه دولت ها بر بورس + پیشنهاد استفاده از بازار بدهی

نماد برتر- عضو شورای عالی بورس و معاون کانون نهادهای سرمایه گذاری با اشاره به اثر کسری بودجه دولت ها بر بازار سرمایه از پیشنهاد تبدیل کل بدهی ها به اوراق و استفاده از بازار بدهی خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، سعید اسلامی بیدگلی عضو شورای عالی بورس در سمینار بررسی لایحه بودجه و تاثیرات آن بر بازار سرمایه گفت: بطور مشخص بودجه سال‌های آخر دولت‌ها با چالش روبرو می‌شود.


 


وی افزود: کسری بودجه دولت ها بر بازار به‌ شدت تأثیرگذار است و قطعا بدون بررسی آن نمی‌توان بازار را بطور دقیق ارزیابی کرد. تأثیرات بودجه بر بازار اهمیت دارد و البته این بودجه امکان تغییر دارد . لذا به دنبال این هستیم تا مجلسی ها نظرات فعالان بازار را بشنوند.


 


علیرضا توکلی کاشی معاون توسعه کانون نهادهای سرمایه گذاری هم با تاکید بر اینکه نوسان درآمدهای نفتی سبب بروز نوسانات شدید در بودجه می شوند، گفت: تامین مالی نقش تعادل بخشی به بودجه را دارد . در یک دهه اخیر بدهی های دولت با سرعت ۲۹ درصد در سال در حال افزایش بوده که تداوم این رشد برای اقتصاد خطرناک خواهد بود. لذا برای مجموع بدهی های دولت باید سقف تعیین کرد.


 


وی افزود: پیشنهاد می شود کل بدهی های دولت به اوراق تبدیل شده و همه بدهی ها با انواع اوراق تسویه شود. انتشار اوراق بدهی به معنای اعلام بدهی دولت با صدای بلند است در تمام دنیا نیز منظور از بدهی دولت ، فقط اوراق بدهی دولتی است. نوسانات بودجه ، تعدد دستگاه های مصرف کننده بودجه و عدم پیش بینی راه حلی برای حوادث غیرمترقبه از قبیل کرونا، تحریم ، سیل ، جنگ و سقوط هواپیما به عنوان مشکلات اساسی بودجه و نوسان قیمت نفت ، نوسان حجم فروش نفت و رکود اقتصادی نیز از دیگر مشکلات در این بخش بوده است.


 


این مقام مسئول با اشاره به اثر مستقیم نوسانات درآمد نفتی بر کل بودجه عنوان کرد: امروز مشکل بودجه نه درآمدهای نفتی بلکه نوسان درآمد است.


پیشنهاد می شود دولت برای حذف نوسانات درآمد نفتی بر بودجه به جای سهم ثابت، مبلغ ثابت از درآمدهای نفتی را برداشت کند. بهترین روش برای پوشش آثار اقتصادی ناشی از نوسانات بودجه، استفاده از اوراق و بازار بدهی است.


 


توکلی ادامه داد: کنترل هزینه های دولت، محدود کردن جدی بخش مصارف بودجه و تغییر رابطه بودجه و نفت با جایگزینی مبلغ ثابت ریالی به جای سهم ثابت دولت از درآمدهای نفتی از جمله راهکارهای اصلاح بودجه ۱۴۰۰ است. استفاده گسترده از اوراق مالی اسلامی برای تامین کسری بودجه و تعیین یک سقف کلی برای مجموع بدهی های دولت شامل اوراق موجود در بازار بدهی ، بدهی به بانک ها ، نهادهای عمومی و پیمانکاران نیز در اصلاح بودجه موثر خواهد بود.