18:53 | شنبه 29 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
سه محور آخرین جلسه سران سه قوه با چاشنی امیدواری به لایحه بودجه

1399/10/09 11:56

سه محور آخرین جلسه سران سه قوه با چاشنی امیدواری به لایحه بودجه

نماد برتر- سران قوا درباره سه محور گفت وگو ، لزوم وحدت و انسجام میان قوا، خنثی سازی تحریم‌ها و تورم زا نبودن لایحه بودجه ۱۴۰۰ توضیحاتی ارائه کردند.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، نشست سران قوا با حضور حسن روحانی رییس جمهور، محمدباقر قالیباف رییس مجلس و ابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه به میزبانی مجلس برگزار شد و حسن روحانی با اشاره به موضوع بی اثر کردن تحریم ها به عنوان یکی از محورهای گفت و گوها گفت: همانطوری که رهبری فرمودند اولین کار باید بی اثر کردن تحریم های غیر انسانی باشد که در این زمینه گفت و گو های خوبی داشتیم و در مورد شیوه ها و گام هایی که باید برداریم، نظرات مشابه است و اتفاق نظر داریم.


 


وی افزود: در مورد لایحه بودجه سال 1400 نیز در مورد اینکه مجلس و دولت در چه مواردی می توانند همکاری کنند و اصلاحات احتمالی که می توانند در لایحه انجام دهند بحث کردیم و بنا شد گروه های اقتصادی دولت و مجلس در این زمینه بحث و گفت و گو کنند. موضوع واکسن کرونا سومین موضوع مطرح شده در جلسه است و بحث هایی در جامعه وجود دارد که سازنده، درست و مفید نیست.


 


رئیس جمهور با بیان اینکه از چند طریق به دنبال تهیه واکسن کرونا هستیم، ادامه داد: مسیر اول تولید واکسن داخلی است که در این رابطه دو موسسه بزرگ و یک شرکت دانش بنیان درحال فعالیت هستند و امیداریم موفقیت کامل را بدست آوردند. مسیر دوم همکاری یک کشور دیگر است. خرید واکسن از خارج سومین اقدام دولت است و برای خرید واکسن از سازمان بهداشت جهانی تحت چارچوب کوواکس اقدامات لازم انجام شده و مردم مطمئن باشند خرید واکسن خارجی با اطمینان کامل از کیفیت آن خواهد بود.


 


روحانی عنوان کرد: مردم مطمئن باشند مسئولان سلامت آنها را به عنوان مهمترین و اصلی ترین موضوع مورد توجه قرار می دهند. دولت در ماه های باقیمانده تا پایان فعالیت سلامت مردم، شکستن تحریم ها و معیشت مردم را با جدیت و با همکاری قوای دیگر پیگیری خواهد کرد.


 


هدف مجلس 



 


محمدباقر قالیباف هم در حاشیه نشست سران قوا گفت: محوریت این جلسه خنثی سازی تحریم‌ها بود که در اولویت کار باشد که این برای رفع تحریم نیز بسیار موثر خواهد بود. به ویژه اینکه در ایام بودجه هستیم و کمیسیون تلفیق در حال بررسی بودجه ۱۴۰۰ است. بودجه در حقیقت یک سند مالی سالانه است ولی این سند مالی یک ساله، سند حکمرانی است که هم در سیاست‌های مالی، وضعیت هزینه و درآمد دولت و هم در سیاست‌های پولی زندگی مردم را رقم می‌زند.


 


وی افزود: برنامه‌های بودجه یک ساله برای تحقق برنامه‌های ۵ ساله است و این موضوع اهمیت و حیاتی بودن‌ آن را نشان می‌دهد.این توافق با رئیس جمهور شد که با همکاری وزرا و سازمان برنامه و بودجه ‌بتوانیم بودجه ای را ببندیم که تورم‌زا نبوده و موضوعاتی مانند معیشت، سلامت، رسیدگی به محرومان و قشر مستضعف جامعه و محرومیت‌زدایی و توجه ویژه به تولید در بودجه لحاظ شود.


 


این مقام مسئول ادامه داد: یکی از موضوعات جدی در شرایط امروز بهبود تراز صادرات و واردات است و اینکه در حوزه درآمدها، روش‌هایی را پیگیری و اجرا کنیم که در  عین حال که این سیاست‌ها حفظ می‌شود، بتوانیم بصورتی کسری تراز عملیاتی را کاهش دهیم. زیرا هرچقدر کسری تراز عملیاتی بالا باشد، ‌ مردم تحت فشار قرار می‌گیرند. آنچه در اولویت است از جمله تهیه واکسن و حمایت از کسانی که در کرونا آسیب دیدند برای بودجه سال آینده مدنظر قرار گیرد.


 


قالیباف عنوان کرد: در حوزه واکسن باید اعتبار لازم برای خرید و تولید درنظر گرفته شود و این موارد از دغدغه هایی بود که درباره آن به جمع بندی رسیدیم و در اولویت قرار بگیرد تا با هماهنگی مطلوب بودجه ای شاهد حداقل تورم و درآمدهای واقعی و پایدار برای پیشرفت و رشد اقتصادی در سال آینده باشیم.


 


انسجام میان قوا



 


ابراهیم رییسی نیز در این جلسه گفت: وحدت و انسجام میان قوا و همه نهادهای حاکمیتی یک ضرورت و راهبرد اساسی است. رفع مشکلات معیشتی و موضوع کرونا دو مشکل جدی مردم است که باید با همکاری همه دستگاه‌ها با این دو مشکل برخورد کرد. سخنانی که در جلسه سران قوا مطرح شد نشان از این دارد باید همکاری میان سه قوه در جهت اجرای منویات رهبری وجود داشته باشد که حقیقتاً راه را برای ما روشن کردند.


 


وی افزود: یقین داریم بودجه ۱۴۰۰ با همکاری دولت و مجلس دنبال خواهد شد و تمام مسائلی که در جلسه مطرح شد با همکاری‌ها و مساعدت‌ها رفع خواهد شد.