08:44 | جمعه 28 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
پیش بینی کارشناس انرژی از اثر کرونا بر نفت ۶۰ دلاری سال آینده

1399/09/30 13:25

پیش بینی کارشناس انرژی از اثر کرونا بر نفت ۶۰ دلاری سال آینده

نماد برتر- طبق پیش بینی کارشناس انرژی ، تاثیر واکسن کرونا بر بازار نفت سریع نخواهد بود و در صورت رفع مشکلات، می توان انتظار قیمت ۵۵ تا ۶۰ دلاری را داشت.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، مرتضی بهروزی فر درباره پیش بینی افزایش قیمت نفت به ایسنا گفت: تاثیر واکسن کرونا بر بازار نفت سریع نخواهد بود و حداقل ۶ تا ۹ ماه طول می کشد در صورت رفع مشکلات، می توان انتظار قیمت ۵۵ تا ۶۰ دلاری را داشت اما نمی توان بیش از این قیمت را پیش بینی کرد.


 


وی افزود: روسیه و عربستان به دنبال افزایش تولید هستندکه به معنی کاهش قیمت ها و آغاز جنگ قیمتی خواهد بود. هیچ کشوری برای ورود به بازار و افزایش تولید اجازه نخواهد گرفت ولی اگر بخواهد خارج از روال درنظر گرفته شده افزایش تولید داشته باشد، زیان می بیند.اما ایران شرایط متفاوتی دارد. چراکه شدیدترین تحریم ها را تحمل کرده و صادرات آن کاهش یافته است و آنچه اکنون صادر می شود با هزینه سنگین انجام می گیرد.


 


 این کارشناس ادامه داد: اگر ایران بتواند وارد بازار شود، تحت هر شرایطی از افزایش تولید زیان نخواهد کرد و تولید کنندگانی متضرر خواهند شد که اکنون حجم بالای صادرات و درآمد دارند. تصور می کنم، جنگ قیمتی اتفاق نخواهد افتاد و اعضای اوپک مجبور به پذیرش ایران هستند اما اگر جنگ قیمت نیز اتفاق بیفتد، ایران کمترین زیان را خواهد دید.چراکه وضعیت ایران از حالت کنونی بدتر نخواهد شد.


 


بهروزی فر گفت: عربستان و روسیه می توانند برای ورود ایران مانع تراشی کنند اما به زیان آنها خواهد بود. چرا که ایران کمترین حجم صادرات را با روش های پیچیده وقیمت ارزان دارد و برای وصول مطالبات با مشکل مواجه است.


 


وی افزود: چندی پیش بیژن زنگنه وزیر نفت اعلام کرد در صورت رفع تحریم،صادرات ۲.۳ میلیون بشکه نفت در روز قابل تحقق است و بازار آن هم وجود دارداما درباره اینکه در شرایط کنونی که در اوپک بحث کاهش تولید مطرح است، چطور ممکن است ایران تولید را اضافه کند و اوپک اجازه این کار را بدهد، توضیحی نداد.