11:49 | جمعه 28 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
پیش بینی بازدهی ۴۰ درصدی شاخص تا زمان مجامع / مهمترین متغیر موثر

1399/09/26 13:36

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

پیش بینی بازدهی ۴۰ درصدی شاخص تا زمان مجامع / مهمترین متغیر موثر

نماد برتر- کارشناس بازارسرمایه با اعلام مهمترین متغیر موثر بر بورس و علت رشد شاخص از پیش بینی بازدهی ۴۰ درصدی تا زمان برگزاری مجامع خبر داد و گفت: بازار به محدوده سقف قبلی دست خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، امین دامچه درخصوص روند معاملات بورس که روزهای اخیر با نوسان شدید و همراه با نگرانی هایی همراه شده به ایرنا گفت: از مرداد و با شروع سیر نزولی بازار، شاخص بورس از کانال ۲.۱ تا محدوده ۱.۲ میلیون واحدی سقوط کرد اما دلار تا محدوده ۳۲ هزار تومان افزایش یافت و سایر بازارهای رقیب انند سکه، خودرو و مسکن نیز از بازار سهام پیشی گرفتند.


 


وی افزود: پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا، انتظارات تورمی تا حدود زیادی تعدیل یافت و باعث شد دلار به سرعت تا محدوده‌ ۲۳ هزار تومان افت کند و دیگر بازارها هم در مسیر کاهشی قرار گیرند. ولی بورس پس از مدت‌ها در مسیر صعودی قرار گرفت و زمینه ورود دوباره سهامداران فراهم شد.


 


این کارشناس ادامه داد: مهمترین متغیر موثر بر بازارسرمایه، دلار است که روند آن به دلیل اثراتی، مهم خواهد بود. در این میان ارزش ذاتی دلار در محدوده حمایتی ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان است اما عواملی مانند انتظارات تورمی ، موجب افزایش دلار تا ۳۲ هزار تومان و زمینه از بین رفتن تعادل میان عرضه و تقاضا فراهم شد.


 


دامچه عنوان کرد: اگر سهامداران در نظر داشته باشند نرخ دلار با ثبات همراه است، دیدگاه را به سمت سهام غیردلاری تغییر می‌دهند و به سمت سرمایه‌گذاری در این صنایع می‌روند. شرکت‌هایی مورد اقبال قرار می‌گیرند که نرخ فروش آنها مصوب است و بخشی از مواد اولیه را بصورت دلاری دریافت می‌کنند.


 


وی ادامه داد: افزایش حد اعتباری از ۲۰ به ۳۰ درصد و افزایش سقف سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها باعث شد وضعیت بازار بهبود پیدا کند که در رشد شاخص از کانال ۱.۲ به ۱.۵ میلیونی نمایان شد اما عمده علت رشد شاخص، افزایش قیمت جهانی است.


 


وی به سهامداران توصیه‌ کرد: در پرتفوی باید بخشی از سهام مربوط به شرکت های شاخص‌ساز مانند کامودیتی‌ محورها و بخش دیگر به سهام کوچک ، گروه های بانکی ، خودرویی‌، دارویی‌، نیروگاهی تخصیص داد تا در صورت افت شاخص و روند منفی بازار، متحمل ضرر و زیان های سنگین نشوند. بازار سهام با توجه به ظرفیت ها توان بازدهی ۴۰ درصد بازدهی تا برگزاری مجامع را دارد و شاخص به محدوده سقف قبلی بر خواهد گشت .