00:37 | دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
روایت رئیس کل بانک مرکزی از موانع و مشکلات بانک ها در دوران کرونا

1399/09/26 09:50

روایت رئیس کل بانک مرکزی از موانع و مشکلات بانک ها در دوران کرونا

نماد برتر- رئیس کل بانک مرکزی با اشاره مانع تراشی ترامپ برای خرید واکسن کرونا گفت: بانک‌های خارجی برای انتقال پول مجوز اختصاصی می‌خواهند و آمریکا هر زمان می تواند مجوز را لغو کند.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، عبدالناصر همتی درباره مانع تراشی ترامپ برای خرید واکسن کرونا  گفت: ترامپ در راستای سیاست فشار حداکثری، تمام قواعد حقوق بین الملل را زیر پا گذاشته که یکی از آنها تحریم کل نظام مالی ایران و تمام بانک‌ها است.


 


وی افزود: وزارت بهداشت برای خرید واکسن کرونا توافقاتی با کوواکس داشته و مبلغی هم باید به عنوان پیش پرداخت به حساب ذینفع در بانک اروپایی پرداخت شود اما به دلیل فشار آمریکا به بانک‌های اروپایی و اعمال جریمه‌های بسیار سنگین، بانک مقصد در صورتی حاضر است پول را دریافت کند که مجوز اختصاصی توسط آمریکا صادر شود و تمام مراحل انتقال پول به صراحت در آن ذکر شود.


 


این مقام مسئول ادامه داد: مجوز صادره مربوط به تبدیل منابع وون کره ایران در بانک‌های کره جنوبی به دلار آمریکا از طریق بانک آمریکایی و سپس انتقال به بانک مقصد است که در این مجوز هم هیچ تضمینی برای رسیدن پول به مقصد وجود ندارد. چراکه آمریکایی‌ها به صراحت قید کرده اند هرلحظه و در هر مرحله می‌توانند مجوز صادره را لغو کنند. این می‌تواند شامل مرحله ای باشد که پول به صورت دلار نزد بانک آمریکایی است.


 


همتی گفت:  آمریکا مجوزی عمومی برای اقلام بشردوستانه صادر کرده که بانک‌های خارجی حاضر به پذیرش آن نیستند. البته بانک‌های خارجی با ایران دشمنی ندارند و علاقه‌مند هستند که اینگونه نقل و انتقالات را انجام دهند اما ترس آنها از عملکرد آمریکا و سابقه بد آن بوده که در بسیاری موارد،بانک‌ها را به دلایل واهی و به خاطر انجام تراکنش‌های مالی، میلیاردها دلار جریمه کرده اند.