00:57 | شنبه 29 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
فولادی‌ها رکوردشکنی می‌کنند

1399/09/15 11:08

وضعیت بازار فلزات اساسی در جهان؛

فولادی‌ها رکوردشکنی می‌کنند

نماد برتر- در حال حاضر شاهد تداوم کاهش موجودی انبارها هستیم که سیگنال تقاضای بسیار قوی را می‌دهد و محرک قیمت‌های فولاد جهانی بوده است.

به گزارش نماد برتر- مس هفته گذشته قیمت 7350 دلار در هر تن را در بازارهای جهانی ثبت کرد که یکی از دلایل آن، بهبود شرایط اقتصادی آمریکا بود که از محل تولید خودروهای برقی می‌تواند افزایش تقاضا برای مس به وجود بیاورد. سطح موجودی مس در تمامی ‌انبارهای بورس‌های کالایی جهان اعم از اروپا، آمریکا و چین کاهش داشت. حجم واردات کاتد مس به چین، در مقایسه با سال 2019 چیزی حدود 56 درصد افزایش داشته که نشان از وجود تقاضا برای این فلز در چین است.


نسبت قیمت مس به طلا در دنیا روند صعودی دارد که سیگنال کاهش ریسک باز شدن اقتصاد دنیا و آمادگی جهت تولید و رشد اقتصادی را نشان می‌دهد.


بر اساس تحقیقات شرکت برنتاین، پیش بینی می‌شود قیمت مس در سه سال آینده به میانگین 8100 دلار در هر تن برسد. برنامه‌های محرک اقتصادی، انقلاب وسایل نقلیه برقی و نقش برق در آن را می‌توان از جمله عوامل زیربنایی در تقاضای مس دانست. در این میان، محدود بودن منابع و کمبود فلز و همچنین طولانی بودن روند توسعه معادن، دلایل اصلی وجود اختلال در سمت عرضه به شمار می‌رود.


 




شاخص CIS در حال سیر روند صعودی است و اسلب صادراتی با افزایش 8 درصدی نسبت به هفته گذشته، به رقم 535 دلار فوب دریای سیاه رسید. افزایش تقاضا برای ورق گرم فولاد سبب رشد قیمت اسلب شده است.


قیمت‌های منتشرشده توسط متال بولتن نشان می‌دهد که قیمت میانگین فوبِ اسلب صادراتی ایران در هفته جاری، نسبت به هفته پیش از آن، ۷.۷ درصد رشد داشت و اسلب در محدوده ۴۸۰ تا ۴۸۴ دلار به ازای هر تن معامله شد. 


در هفته جاری، قیمت فوبِ بیلت صادراتی ایران در بنادر کشور در محدوده ۴۷۰ تا ۴۹۰ دلار به ازای هر تن بود که میانگین این قیمت‌ها، ۴۸۰ دلار به ازای هر تن، رشد ۸.۵ درصدی را نسبت به قیمت‌های ۵ آذر نشان می‌دهد.


 




بهای سنگ آهن ۶۲ درصد از ۱۴۸ دلار در هر تن CRF عبور کرد و به رکورد تاریخی ۱۵۰ دلاری نزدیک شد. بهای این نهاده تولیدی در تمامی‌تاریخ تجارت خود از ۱۵۰ دلار فراتر نرفته و اکنون با تیره‌تر شدن روابط چین و استرالیا در حال شکستن این رکورد می‌باشد.


در اواسط هفته‌ای که سپری شد کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی به سقف قیمتی چند ساله خود صعود کردند. شاخص PMI حوزه چین در ماه نوامبر به 52.1 رسید که بالاتر از عملکرد 38 ماهه و بیش از پیش بینی‌ها بود و این نیز به نوعی خبر از رشد تقاضا برای مواد اولیه می‌دهد.


با اعلام قطعی کشف واکسن کرونا و شروع واکسیناسیون آن در برخی کشورها از هفته آینده، به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران به رشد اقتصادی و رونق تولید امیدوار شده‌اند و در حال پیش‌خور کردن سود سال 2021 شرکت‌ها هستند.


در حال حاضر شاهد تداوم کاهش موجودی انبارها هستیم که سیگنال تقاضای بسیار قوی را می‌دهد و محرک قیمت‌های فولاد جهانی بوده و واردات سنگ آهن به چین را تقویت خواهد کرد. به طور کلی، انتظار تداوم رشد قیمت‌های جهانی فلزات اساسی در هفته آینده را داریم.