22:48 | جمعه 31 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
تلاطم و تعادل / کامودیتی ها در مرکز توجه بازار سرمایه

1399/09/12 11:16

عضو هیات مدیره بانک پاسارگاد:

تلاطم و تعادل / کامودیتی ها در مرکز توجه بازار سرمایه

نماد برتر- بازار سرمایه شفاف ترین و نقدشونده ترین بازار کشور است که با ثبات شرایط، حرکت خود را در مسیری صعودی با شیب ملایم ادامه می دهد.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر و به نقل از عصرمالی، عضو هیات مدیره بانک پاسارگاد، گفت: بازار سرمایه در هر کشوری از جمله ایران، میزان الحراره اقتصاد به شمار می‌رود و رویدادها و اتفاقات داخلی و بین المللی بر روند بازار اثر می‌گذارد.


 


علی اکبر امین تفرشی ادامه داد: در کشورمان به دلیل وجود تحریم‌های ظالمانه، علاوه بر موارد یاد شده، ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک نیز وجود دارد که بخشی از رفتارهایی که در بازار دیده می‌شود، ناشی از تاثیرات روحی و روانی بر تصمیم‌های سرمایه گذاران است.


 


مدیرعامل و عضو هیأت مدیره شرکت پارس آریان، با اشاره به نوسانات قیمتی سهام شرکت‌ها در معاملات روز گذشته بازار سهام، ابراز داشت: برای مثال، به دلیل اخباری که بر سر اجرای پروتکل الحاقی میان مجلس و دولت شنیده شد، بازار سهام در ابتدا روندی منفی را در پیش گرفت، اما در میانه راه، بازار متعادل شد و شاهد شکل گیری تقاضا بودیم. در عین حال، دلار هم که روندی نزولی داشت، تغییر رویه داد و به سمت افزایش گام برداشت.


 


وی با اشاره به خروج تعدادی از سهام داران حقیقی از بازار در زمان ریزش قیمت ها، گفت: با توجه به تعدیل‌های انجام شده در قیمت سهام شرکت‌های مختلف، این روزها، شاهد انتشار گزارش‌های عملکرد شش ماهه شرکت‌ها هستیم. بخش عمده‌ای از این گزارش‌ها حاکی از بازده خوب و عملکرد مثبت گروه‌ها و صنایع است که می‌تواند آینده‌ای مثبت را برای بازار سرمایه نوید دهد.


 


مدیرعامل شرکت پارس آریان با اشاره به اینکه جمع بندی‌ها نشان از ورود قیمت‌ها به فاز صعودی دارد، تاکید کرد: البته این روند صعودی، شیبی ملایم‌تر از ابتدای سال خواهد داشت و متعادل‌تر می‌شود.


 


عضو سابق هیات مدیره شرکت بورس، به بهبود قیمت جهانی نفت و شرایط مناسب بازارهای کالایی مانند مس، روی و فولاد اشاره و خاطرنشان کرد: این روزها محصولات پتروپالایشی نیز در بازارهای بین المللی با روندی صعودی معامله می‌شوند. از همین رو انتظار می‌رود که شرکت‌های کامودیتی محور و دلار محور در بازار سرمایه ایران، مورد توجه بیشتر سرمایه گذاران باشند.


 


تفرشی به کاهش میانگین نسبت قیمت به عایدی سهام شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: با اصلاح‌های انجام شده از مرداد ماه تا کنون، حود ۳۵ تا ۵۰ درصد قیمت سهام شرکت‌های بنیادی کاهش داشت و بستر مناسبی را برای سرمایه گذاری بر روی این سهام فراهم کرد.


 


این کارشناس بازارهای مالی به مقایسه سایر بازارها با بازارسرمایه پرداخت و تصریح کرد: بازار سهام، نقدشونده‌ترین و در عین حال، شفاف‌ترین بازار کشور است که شفافیت آن به عینه دیده می‌شود و با توجه به پتانسیل‌های موجود امکان جذب نقدینگی بیشتری را دارد.


 


وی در پایان تاکید کرد: چنانچه شرایط اقتصادی و سیاسی به همین روند ادامه یابد و اتفاق غیرمنتظره‌ای را شاهد نباشیم، بازار سرمایه تا پایان سال، روندی صعودی با شیبی ملایم در پیش دارد.