08:03 | يكشنبه 30 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تصویب شد/ توضیح نماینده +واکنش قالیباف

1399/09/11 11:13

با ۲۵۱ رأی موافق :

کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تصویب شد/ توضیح نماینده +واکنش قالیباف

نماد برتر- کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها با ۲۵۱ رأی موافق در مجلس به تصویب رسید که با توضیح نماینده درخواست کننده و واکنش قالیباف به یک اخطار همراه بود.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، در جلسه امروز مجلس ، کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران با ۲۵۱ رأی موافق  تصویب شد.


 


طبق این طرح ، سازمان انرژی اتمی موظف است دو ماه پس از تصویب این قانون، سالانه حداقل ۱۲۰ کیلو اورانیوم ۲۰ درصدی را تولید و انبار کند و ظرف سه‌ ماه عملیات نصب، تزریق گاز، غنی‌سازی و انبارکردن اورانیوم غنی‌شده با حداقل هزار ماشین IR-۲m در بخش زیرزمینی تاسیسات اتمی نطنز به اجرا برساند.


 


توضیحات نماینده درخواست کننده طرح



 


براساس این گزارش، مجتبی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست داخلی مجلس که درخواست کننده این طرح بود ، توضیحاتی داد و گفت: برجام دو طرف دارد. یکی 1+5  و دیگری ایران که به تمام تعهدات برجامی و از صفر تا 100 انجام داده و گزارش های متعدد و مکرر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تایید کرده اما آمریکا از برجام خارج شد.


 


رئیس جمهور گفته 1+5 از این به بعد 1+4 است. از کرامات شیخ ما چه عجب که شیره را خورد و گفت شیرین است! هر دانش آموز دبستانی هم می داند 1+5 منهای یک می شود 1+4 .


 


اتحادیه اروپا حاضر به پرداخت هزینه نشد و طبق عرف، شرع و قوانین، ایران نیز باید از مسیر رفته باز گردد. لذا طرح تجدیدنظر در این مسیر تدوین شد. این طرح مسیری برای تعطیل کردن تعهدات، پیش بینی شده و در پایان نیز ماده 9 جرم انگاری شده تا این قانون ضمات اجرایی داشته باشد.


 


همچنین گام های 5 گانه کاهش تحریم های برجامی را دولت تصویب و ابلاغ کرد اما برخی گام ها بی خاصیت و برخی دیگر اصلاً اجرایی نشدند و مجلس نمی تواند ورود و مطالبه گری کند اما اگر برای دولت تکلیف تعیین کند، هر نماینده ای به مثابه جزء از کل یا نمایندگان و کلیت مجلس می تواند اجرای تکالیف را از دولت مطالبه کند.


 


در این طرح جرم انگاری شده و درجات مجازات از یک تا 8 که در قانون مجازات اسلامی آمده، کف آن درجه 4 تا درجه 7 که 20 سال زندان و سایر مجازات ها را دارد به عنوان ضمانت این طرح پیش بینی شده است.


 


واکنش قالیباف به یک اخطار



 


محمدباقر قالیباف هم در واکنش به اخطار اصل 176  قانون اساسی یکی از نمایندگان مبنی بر اینکه این مسائل از اختیارات شورای عالی امنیت ملی بوده و مجلس نباید دخالت کند گفت: این اخطار وارد نیست و این مسئله حق و وظیفه مجلس است که در رأس امور بوده و برای هر موضوعی حق دارد دخالت کرده و تصمیم بگیرد، ولی مهم این است که حتما در تدوین طرح مسائل قانون اساسی و شرع رعایت شود.


 


وی افزود: یکی از وظایف کمیسیون مربوطه این بود که طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از ملت ایران را بررسی کرده تا با اصولی مانند 176، 110 و 75 و همچنین شرع مغایرت نداشته باشد و حتما نمایندگان این مسائل را رعایت می کنند.