21:34 | جمعه 21 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
عیار سرب‌سازان بالا رفت

1399/09/11 10:09

سرایت کرونا به صنعت سرب و روی؛

عیار سرب‌سازان بالا رفت

نماد برتر- قیمت‌های جهانی سرب و روی در مدت اخیر رشد مطلوبی داشته و امید می‌رود کاستی‌های ناشی از شیوع کروناویروس تا حدی جبران شود.


به گزارش نماد برتراین روزها بازارهای جهانی فاز صعود به خود گرفته‌اند و قیمت اغلب فلزات اساسی با رشد مطلوب همراه بوده است. در این میان، قیمت جهانی سرب نیز هم اکنون به 2053 دلار رسیده است.



 



نکته قابل توجه این است که ایران چهارمین تولیدکننده بزرگ ماده معدنی سرب و روی در آسیا بعد از چین، قزاقستان و هند است. بالغ بر 9 درصد ذخایر خاک سرب و روی دنیا در ایران شناسایی شده اما؛ آنچه در کشور تولید و صادر می‌شود حتی به یک درصد نسبت‌های جهانی نیز نمی‌رسد.



در حال حاضر، اکثر واحدهای تولید سرب کشور به دلیل عدم دسترسی به میزان خاک مورد نیاز با عیار مناسب، کمتر از ظرفیت اسمی‌خود در حال فعالیت هستند.





مشکل صنعت سرب و روی ارتباط مستقیمی‌با فرآوری و تولید شمش دارد؛ چرا که فناوری‌های موجود با بهره‌وری نه چندان مطلوب قابلیت مناسبی جهت خرید خاک‌های معدنی وارداتی را ایجاد نمی‌کند. بنابراین، نیاز اساسی به تغییر فناوری به منظور بهره‌مندی از تنوع خاک‌های موجود و سایر منابع قابل استفاده و همچنین افزایش بهره‌وری کاملا محسوس است.



ظرفیت تولید شمش سرب در کشور 420 هزار تن است که با فعال شدن معدن معدی آباد می‌توان به برطرف شدن بخش بزرگی از کمبود مواد اولیه و رسیدن شرکت‌ها به ظرفیت عملی امید داشت.



در این میان، بحران کروناویروس نیز مزید بر علت شده و ضمن کاهش رشد اقتصادی جهان، فعالیت‌های معدنی را نیز تحت تأثیر قرار داده است.



گسترش قلمزو کرونا فعالیت‌های معدنی بسیاری از نقاط دنیا را با اختلال و پیچیدگی رو‌به‌رو کرده است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد کووید-19 تبعاتی همچون رکود بازارهای جهانی، افزایش موجودی انبارهای فلزات اساسی و ایجاد محدودیت در صادرات این محصولات به کشورهای همسایه را به بخش معدن و صنایع معدنی تحمیل کرده است. در این بین، معادن ایران نیز از گرداب این بحران در امان نبوده‌اند و آثار تحریبی ویروس کرونا به این بخش استراتژیک نیز سرایت کرده است.



البته قیمت‌های جهانی سرب و روی در مدت اخیر رشد مطلوبی داشته و امید می‌رود کاستی‌های ناشی از شیوع کروناویروس تا حدی جبران شود.