10:49 | جمعه 21 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
پیش بینی کارشناس بانکی از رشد اقتصاد و میزان ذخایر ارزی ایران در ۳ سال آینده

1399/09/07 19:50

در صورت بازگشت احتمالی آمریکا به برجام اعلام شد:

پیش بینی کارشناس بانکی از رشد اقتصاد و میزان ذخایر ارزی ایران در ۳ سال آینده

نماد برتر- کارشناس ارشد بانک تسویه بین الملل با در نظر گرفتن بازگشت احتمالی آمریکا به برجام، رشد اقتصاد و میزان ذخایر ارزی ایران را طی سال آینده پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر ، گرابیس ایرادیان در گزارشی با اشاره به بازگشت احتمالی آمریکا به برجام در دوره ریاست جمهوری بایدن اعلام کرد: احیای یک شبه برجام ممکن نیست اما پیش بینی می شود اقتصاد ایران در صورت رفع تحریم ها طی سه سال میلادی آینده، ۴.۴، ۶.۹ و ۶ درصد رشد یابد و در صورت افزایش صادرات نفتی، میزان ذخایر ارزی تا سال ۲۰۲۳ به حدود ۱۰۹ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.


 


در سال ۲۰۲۰ ارزش ریال مقابل دلار حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد اما از اواخر ماه اکتبر(مهر)، مجددا تقویت شده است. ایران بالاترین نرخ ابتلا به کرونا را در خاورمیانه دارد.


 


احتمال افزایش حجم سرمایه خارجی ایران از ۸۹۰ میلیون دلار در سال جاری به ۶.۴ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵ وجود دارد تا زمانی که در اواخر سال آینده بیشتر تحریم ها برداشته شود، میزان سرمایه خارجی ورودی به ایران احتمالا کمتر از دو میلیارد دلار باقی خواهد ماند که بخش بزرگ آن مربوط به چین است.


 


در صورتی که برجام احیا نشود و تحریم ها در سطح کنونی حفظ شوند، انتظار می رود، ایران در سال آینده رشد ۱.۸ درصدی را تجربه کند و ذخایر ارزی آن به ۴۶.۹ میلیارد دلار کاهش یابد. در حال حاضر حدود ۹۰ درصد ذخایر ارزی رسمی به دلیل تحریم های آمریکا مسدود شده است.