12:29 | پنجشنبه 9 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
اثر چهار عامل بر امکان کانون توجه قرار گرفتن بورس برای سرمایه‌گذاران

1399/08/30 11:10

اثر چهار عامل بر امکان کانون توجه قرار گرفتن بورس برای سرمایه‌گذاران

نماد برتر- با سبزپوشی بی سابقه شاخص برای ۶ روز پیاپی از شروع ریزش بورس و اثر چهار عامل این امکان وجود دارد که بازار سرمایه بار دیگر در کانون توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات آخرین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: شاخص‌ کل بورس برای شش روز پیاپی سبزپوشی را حفظ کرد و این موضوع از شروع ریزش بورس در اواسط مرداد ماه بی سابقه بوده است.


 


در این شرایط سهامداران می‌توانند با دید منطقی‌تری آینده بازار را رصد کنند. دیروز نیز نحوه‌ بازگشایی "شستا"  سایه ترس از سر بازار سرمایه را برداشت و سهامداران را به بهبود قیمت در روزهای آینده امیدوار کرد. تعطیلی دو هفته آینده با توجه به تعطیلی اغلب مشاغل،  می‌تواند توجه‌ها را به سمت بازار سرمایه معطوف کند.


 


بسیاری از فعالان بازار معتقدند با توجه به اصلاح سنگین بورس در سه ماه اخیر ، تحرکات سهامداران خرد، تزریق نقدینگی به بازار و کاهش نوسانات در بازار ارز این امکان وجود دارد که بازار سرمایه بار دیگر در کانون توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد.


 


در پایان معاملات امروز شاخص کل با افزایش 48 هزار و 459 واحدی به کانال یک میلیون و 345 هزارتایی و شاخص هم وزن با افزایش 6 هزار و 699 واحدی به کانال 381 هزار و 369 واحد رسیدند.  نماد‌های " فارس، فولاد ، فملی " بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 9.1 و 13.8 هزار میلیارد تومان بود که البته نزدیک به 8.5 هزار میلیارد تومان از ارزش معاملات فرابورس مربوط به اوراق مرابحه و اوراق منفعت است. بیشترین ارزش معاملات سهام امروز متعلق به نماد " وآیند" به مبلغ  500 میلیارد تومان بود.


 


در گروه بانکی نمادهای " وبصادر ، وبملت " در غیاب "وتجارت" با صف خرید و با قیمت های مثبت 4.87 و 4.96 درصد به کار پایان دادند. در گروه فلزات، معاملات "فملی ، فولاد " با صف خرید و با قیمت‌های مثبت 4.96 و 4.79 درصد به پایان رسیدند. در گروه  پالایشگاهی نمادهای " شپنا، شتران ، شبندر و شبریز" مورد توجه اهالی بازار قرار گرفتند و معاملات آنها با صف خرید آغاز شد و به همین شکل نیز به پایان رسید.


 


وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:


 


سومین روز هفته کاری میلادی در بازارهای جهانی، معاملات کامودیتی‌ها با نوسانات اندکی همراه بود. مس در محدوده 7134 دلار معامله، روی به 2747 دلار و هر انس طلا به 1880 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت با  حدود یک درصد افزایش در محدوده 44.16  دلار معامله می‌شود و نفت خام WTI  نیز به 41.65 دلار در هر بشکه رسیده است.


 


بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 26 هزار و 100 تومان معامله می‌شود. صرافی ملی ایران نرخ دلار را 25 هزار و 720 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 11 میلیون و 800 هزار تومان گزارش شده است.


 


بررسی چند رویداد:


 


رئیس جمهور در  جلسه هیات دولت اعلام کرد: تحریم ها رفع خواهد شد و شرایط در روزهای آینده بهتر می شود اما این  به معنای مذاکره با آمریکا نیست.


 


شماری از قانونگذاران دموکرات آمریکا در نامه‌ای به وزرای خارجه و خزانه داری این کشور خواستار کاهش تحریم‌ها علیه ایران برای ارسال کالاهای پزشکی شدند.


 


علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت با اشاره به دو شرط عرضه خودرو در بورس و تامین مالی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه از بورس گفت: تفاوت ارز دولتی و آزاد فساد زا و دولت نیز در شرایط کنونی آماده حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی است.


 


فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد گفت: با تصمیمات جدید شورای عالی بورس و تقویت محرک‌های تقاضا و آمادگی ایجاد ثبات مستمر با عرضه اولی‌ها، امیدوار به پایداری شرایط موجود در بازار سرمایه هستیم.


 


اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل ملی مس از اکتشاف یک ذخیره بسیار بزرگ معدنی خبر داد و گفت: در سال آینده سه کارخانه کنسانتره مس افتتاح می شود که با بهره برداری ۴۰۰ هزار تن کنسانتره به مجموع تولید داخل اضافه می شود.


 


ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرد: به زودی پنج هزار مرکز بهداشتی از مردم آزمایش رایگان کرونا می‌گیرند و به مبتلایان داروی رایگان می‌دهند.


 


مصطفی تنها سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لاستیک از افزایش ۵۰ درصدی قیمت لاستیک از ۲۸ آبان ماه خبر داد.


 


پورمحمدی معاون اقتصادی و بودجه سازمان برنامه و بودجه گفت: بودجه 1400 در میانه آذر ماه تقدیم مجلس خواهد شد و که فروش نفت ۶۵۰ هزار بشکه و قیمت هر بشکه ۴۰ دلار پیش‌بینی شده است. بر اساس اعلام نوبخت نیز نرخ ارز در لایحه بودجه سال آینده 11500 تومان در نظر گرفته شده است.