04:58 | سه شنبه 25 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
رفع تدریجی بی اعتمادی با داد و ستد سهام نقدشونده و بازگشت تعادل گروه ها

1399/08/27 18:32

رفع تدریجی بی اعتمادی با داد و ستد سهام نقدشونده و بازگشت تعادل گروه ها

نماد برتر- بازار سه روز اخیر درحالی با بازگشت ارزش معاملات به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان همراه شده که فعالان با رفع تدریجی بی اعتمادی به سهم های نقدشونده روی آورده و گروه های دیگر نیز روند متعادل را تجربه می کنند.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینامدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات چهارمین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: امروز بازار رنگ و بوی مثبت داشت و تقریبا تمامی نمادها توانستند تا صف خرید پیش روی کنند. صف های فروش در بسیاری از نمادها جمع آوری شد و ارزش معاملات بورس و فرابورس به 11 و 7 هزار میلیارد تومان رسید. شاخص کل نیز با رشد 23 هزار و 107 واحدی به کانال یک میلیون و 296 هزارتایی رسید.


 


امروز بالاخره نماد شستا بازگشایی شد و به ترس بازار پایان داد. این نماد با ریزشی نزدیک به 18 درصد در محدوده 2900 تومان بازگشایی شد و پس از جابجایی 170 میلیون سهم به صف خرید نشست بنابراین مهمترین عامل ترس بازار در یک ماه اخیر نیز مرتفع شد .


 


گروه پالایشی پس از اصلاح سنگین اخیر و بازگشایی "شپنا" در روز گذشته بسیار مورد توجه اهالی بازار قرار گرفته است . بررسی ها نشان می دهد رشد قیمت در این نمادها ادامه دار خواهد بود.


 


با متوقف شدن فروش سهام عدالت به نظر بسیاری از سهم ها توانستد مجددا به روند صعودی بازگردند . گروه های خودرویی، بانکی ، پتروشیمی و فلزاتی ، گروه ساختمانی ، بیمه و سرمایه گذاری نیز مورد توجه بودند.


 


نکته مثبت بازار سه روز اخیر بازگشت ارزش معاملات به بیش از 10 هزار میلیارد تومان است که با روند فعلی می توان گقت شاخص در محدوده کانال 1.2 میلیون واحدی در حال کف سازی است و در گام اول می تواند رشدی 300 تا 400 هزار واحدی را تجربه کند.


 


از طرفی سقف صندوق‌های با درآمد ثابت افزایش یافته و همتی بار دیگر بر رشد صندوق‌های با درآمد ثابت تاکید کرده و به نوعی از توسعه‌ این صندوق‌ها حمایت کرده است. ظاهرا در سطح نظارتی،  توافقی بین نهاد ناظرِ بازار پول و سرمایه بوجود آمده که رشد و  تعادل هر دو بازار بصورت همزمان حفظ شود و این دو بازار به جای رقابت، مکمل یکدیگر باشند.


 


نقدینگی بانک‌ها می‌تواند در صندوق‌های تحت مدیریت بانک‌ها اداره شود (صدور واحدها از داخل شعبه هنوز تایید نشده ولی می‌تواند دوباره احیا شود ) و نقدینگی تحت کنترل بانک باشد.  از طرفی به راحتی می‌توان نقدینگی را در کمترین زمان جهت بهبود بازدهی وارد صندوق‌های بورسی کرد و می توان در کمترین زمان نقدینگی را از سمت صندوق ها به سمت بازار  هدایت کند.


 


بنابراین کم کم ترس و بی اعتمادی در بازار رنگ می بازد و با تداوم وضعیت فعلی ورود نقدینگی از بخش های دیگر با وجود رکود فعلی میسر خواهد شد . البته باید توجه داشت بازار پس از تجربه ریزش گذشته به سراغ سهم هایی می رود که نقدشوندگی داشته باشند و در گروه های دیگر نیز روند متعادلی خواهد داشت.


 


بررسی بازارهای جهانی و رقیب:


 


در بازارهای جهانی نیز با انتشار اخبار مثبت از واکسن کرونا نفت برنت رشد خوبی داشت و به 44.12 دلار رسید. مس به سطوح بالاتر از 7 هزارتومان رسید و با 7104 دلار و روی نیز 2663 دلار معامله می شود.


 


در بازارهای رقیب دلار در محدوده 25 تا 27 هزار تومان در نوسان است . امروز صرافی ملی نرخ دلار را 25900 تومان اعلام کرد و در بازار آزاد نیز دلار 26250 تومان معامله شد. سکه نیز ار روزهای اوج فاصله زیادی گرفته و اکنون هر سکه طرح جدید 12 میلیون تومان به فروش می رسد.  


 


بررسی چند رویداد:


 


حسن قالیباف اصل رییس سازمان بورس گفت: سقف صندوق های سرمایه گذاری بر درآمد ثابت از ۳۰ به ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش می یابد. مصوب شد حداقل ۵۰ درصد از مجموع ۲۰ درصد نصاب سهام به سهام عدالت تخصیص یابد و حداقل اوراق دولتی در  نصاب ها از ۱۰ به حداقل ۲۵ درصد افزایش پیدا کند.


 


شرکت مدرنا اعلام کرد: واکسن تولیدی مقابله با ویروس کرونا تا 94.5 درصد در پیشگیری از کرونا موثر بوده است.


 


امروز فهرست ۷ هزار برنده قرعه‌کشی ۷ محصول فروش فوق العاده سایپا از بین ۴۴۳ هزار متقاضی منتشر می شود .


 


وزیر صنعت گفت: براساس مصوبه جدید دولت، صادرکنندگان می‌توانند از امروز برای رفع تعهدات با یک واردکننده یا یک تأمین‌کننده کالا تهاتر برای واردات کالا اقدام کنند.


 


حداکثر قیمت تحویل شکر سفید تولید داخل درب کارخانه به‌ازای هر کیلوگرم بصورت یکسان برای مصارف صنف و صنعت و عمده خرید خانوار ۶۶۵۰ تومان و حداکثر قیمت مصرف‌کننده در بسته‌بندی‌های یک‌کیلوگرمی بدون تغییر ۸۷۰۰ تومان تعیین شد.


 


معاون امور اقتصادی و بودجه سازمان برنامه و بودجه گفت: در بودجه ۱۴۰۰ فروش نفت ۶۵۰ هزار بشکه در نظر گرفته شده که قیمت هر بشکه ۴۰ دلار پیش بینی می‌شود.