14:45 | جمعه 21 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
ثر تداوم سه عامل بر بازگشت اعتماد فعالان به بازار سهام

1399/08/26 17:51

ثر تداوم سه عامل بر بازگشت اعتماد فعالان به بازار سهام

نماد برتر- افزایش ارزش معاملات خرد، افزایش نقدشوندگی، اظهارنظر رئیس سازمان و اتمام حجت با نمادهایی که بازارگردان ندارند از عواملی هستند که در صورت تداوم می توان امید داشت اعتماد به بازار بازگردد.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات سومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در جریان معاملات امروز، شاخص کل با افزایش 1.3 درصدی به سطح یک میلیون و 273  هزارتایی رسید. از دیروز شاهد اتفاقات مهمی در بازار بودیم.


 


افزایش ارزش معاملات خرد که در چند ماه اخیر کم سابقه بوده، افزایش نقدشوندگی که از دیروز به میزان قابل توجهی افزایش یافته و اظهارنظر مهم رئیس سازمان بورس و اتمام حجت با نمادهایی که بازارگردان ندارند از عواملی هستند که در صورت تداوم  آنها می توان امید داشت اعتماد به بازار بازگردد.


 


در پایان معاملات امروز شاخص کل با افزایش 16 هزار و 390 واحدی به کانال یک میلیون و 273 هزارتایی و شاخص هم وزن با افزایش 534 واحدی به کانال 370 هزار و 139 واحد رسیدند.  نماد‌های " فملی، فولاد ، خودرو" بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 8.3 و  4.6 هزار میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات سهام امروز متعلق به نماد " خودرو" به مبلغ  655 میلیارد تومان بود.


 


در گروه بانکی نمادهای " وبصادر ، وبملت " در غیاب "وتجارت" با صف خرید و قیمت های پایانی مثبت 4.29 و 3.66 درصد به کار پایان دادند.  در گروه فلزات، معاملات "فملی ، فولاد " با قیمت های مثبت 4.24 و 2.45 درصد به پایان رسیدند. در گروه  پالایشگاهی نمادهای " شتران، شپنا ، شبندر ، شبریز" همگی با صف خرید به کار پایان دادند. در گروه خودرویی معاملات نماد "خودرو ، خساپا" پر حجم ظاهر شدند و با قیمت های قیمت مثبت  3.99 و 3.93 درصد به معاملات امروز پایان دادند.


 


وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:


 


شروع این هفته بازارهای جهانی با سبزپوشی دسته جمعی در بورس های آسیایی و افزایش قیمت کامودیتی‌ها همراه بوده است. مس پس از عبور از مقاومت 7000 دلاری در محدوده 7145 دلار معامله می شود. روی به 2664 دلار و هر انس طلا به 1891 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت  با حدود 2 درصد افزایش در محدوده 43.62 دلار معامله می‌شود و نفت خام WTI  نیز با 2.4 درصد افزایش  به 41.09 دلار در هر بشکه رسیده است.


 


بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می ­دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 26 هزار تومان معامله می‌شود. صرافی ملی ایران نرخ دلار را 25 هزار و 900 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 12 میلیون و 300 هزار تومان گزارش شده است.


 


بررسی چند رویداد:


 


حسن روحانی رییس جمهور گفت: هدف بودجه ۱۴۰۰ کاهش تصدی‌گری‌ دولت و قطع وابستگی به نفت است.


 


قیمت معاملات ارزها که مختص ۳۰۰ کارگزار بود از امروز برای اولین بار توسط بازار متشکل ارزی منتشر و در سایت و فضای مجازی رسمی بازنشر شد.


 


قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با افزایش ۲۲۳۶ ریالی به دلار ۲۶۱۲۷۲.۵ ریالی اعلام شد.


 


وزارت صنعت اعلام کرد: تولید فولاد طی ۷ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۹ درصدی به ۱۶.۷ میلیون تن و شمش آلومنیوم نیز با ثبت رشد ۵۲ درصدی به ۲۳۱ هزار تن رسید.


 


عباس اکبری محمدی سرپرست معاونت بهره‌برداری فولاد مبارکه با اشاره به تولید ۱۳.۱ میلیون تن فولاد خام در ۷ ماه سال جاری توسط شرکت های این صنعت گفت: ۴۴ درصد فولاد در این گروه تولید شده است.


 


حجت‌الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تصویب کلیات طرح ساماندهی بازار خودرو با اجبار به عرضه همه خودروها در بورس کالا خبر دادو  گفت: خودروهایی که در بورس کالا عرضه نشوند اعم از فروشنده و خریدار، جرم‌ انگاری شده و مجازات می‌شوند و کالا نیز به عنوان قاچاق محسوب می‌شود. هر شخصی می‌تواند هر ۳ سال یک بار با یک کد ملی، یک خودرو در بورس کالا خریداری کند.


 


مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: اگر شاهد بودیم FATF و پالرمو باعث ایجاد موانعی برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران در عرصه جهانی شده این احتمال وجود دارد این موضوعات را با همان شروط ثابت تحت بررسی مجدد قرار بدهیم تا بتوانیم این موانع را برطرف کنیم.


 


وزیر خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران در هفته جاری خبر داد. تهدید به تحریم جدید درحالی است که بنا به اذعان مقامات دولت ترامپ، عملاً اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران ممکن نیست و هرگونه اقدام در این راستا صرفاً تبلیغاتی خواهد بود.