21:18 | شنبه 8 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
احتمال بهبود اوضاع بورس با افزایش حجم و ارزش معاملات در آغاز هفته

1399/08/23 09:25

احتمال بهبود اوضاع بورس با افزایش حجم و ارزش معاملات در آغاز هفته

نماد برتر- شاخص بورس آخرین روز کاری هفته را با تحرکات مثبت سهامداران و رشد ۹۱۳۳ واحدی به پایان رساند تا شاید افزایش حجم و ارزش معاملات نویدبخش آغاز هفته بهتر باشد.


به گزارش نمادبرتر، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات آخرین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: بورس تهران معاملات امروز را همچون روزهای اخیر با افزایش عرضه‌ها آغاز کرد اما در ادامه برخی از نمادها با تحرکات مثبت سهامداران مواجه و در نهایت سبزپوش شدند. اگر برای قضاوت زود هنگام نباشد، افزایش حجم و ارزش معاملات می تواند نوید بخش هفته بهتری برای فعالان بازار باشد.



با توجه به انتشار اخبار مثبت از عصر سه شنبه دور از ذهن نبود که امروز با رشد شاخص مواجه شویم. از یک سو  جلسه مشترک مجلس با وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس که برگزار شد، رئیس مجلس بر این موضوع مهم تاکید کرد که اعتماد مردم، بزرگترین سرمایه نظام است و نباید آن را تخریب کرد.



از سوی دیگر خبرهایی منتشر شد مبنی بر آنکه منابعی برای صندوق تثبیت بازار و به منظور حمایت از بازار در نظر گرفته شده است. گذشته از این اخبار مثبت، روند بازار نیز از کاهش قدرت فروشندگان حکایت دارد. بخشی از فروش ‌ها به دلیل ترس از ریزش سنگین دلار بود اما روند بازار ارز نشان داد کف نرخ دلار در بازار در کانال 24 هزار تومان بوده و در حال حاضر نیز نیز دلار در چند کانال بالاتر در حال معامله است.



در ابتدای معاملات امروز هم شاهد خبر افزایش ضریب اعتباری مشتریان اعتباری از ۳۰به ۳۵ درصد بودیم. در این شرایط با توجه به افت سنگین شاخص‌ کل بورس و فروکش کردن ترس فروشندگان سهام به نظر می رسد در هفته آتی رنگ سبز بازار بر رنگ قرمز آن غالب باشد.



در پایان معاملات امروز شاخص کل  با افزایش 9116 واحدی به کانال یک میلیون و 221 هزار تایی و شاخص هم وزن با افزایش 107 واحدی به کانال 364 هزار و 991 واحد رسیدند.  نماد‌های " فملی، کگل و فولاد" بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 8.6 و 5 هزار میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات سهام متعلق به نماد " خودرو" به مبلغ  530 میلیارد تومان بود.



در گروه بانکی نمادهای " وبصادر ، وبملت " در غیاب "وتجارت" با قیمت های پایانی منفی 1.5 و مثبت 1.4 درصد به کار پایان دادند.  در گروه فلزات، معاملات "فملی و فولاد " با قیمت‌های پایانی مثبت 2.69 و 1.38 درصد به پایان رسید. در گروه  پالایشگاهی نمادهای " شتران ، شبندر و شبریز" مورد توجه اهالی بازار قرار گرفتند به شکلی که معاملات "شتران" با صف خرید به پایان رسید. در گروه خودرویی معاملات نماد "خودرو " پر حجم ظاهر شد و با قیمت قیمت پایانی مثبت  2.85 درصد به کار پایان داد.



وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:



سومین روز هفته کاری میلادی در بازارهای جهانی، معاملات کامودیتی‌ها با نوسانات اندکی همراه بود. مس در محدوده 6966 دلار، روی به 2646 دلار و هر انس طلا به 1875 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت  با حدود 2.5 درصد افزایش در محدوده 44.6 دلار معامله می‌شود و نفت خام WTI  نیز با 2.5 درصد افزایش  به 42.4 دلار در هر بشکه رسیده است.



بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می ­دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 27 هزار و 500 تومان معامله می‌شود. صرافی ملی ایران نرخ دلار را 27هزار و 50 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 13 میلیون و 300 هزار تومان گزارش شده است.



بررسی چند رویداد:



جو بایدن با اعلان آمادگی برای همکاری درخصوص پرونده هسته‌ای ایران اعلام کرد: انتقال قدرت در حال انجام است. اعتراف نکردن دولت ترامپ به شکست چیزی را عوض نمی‌کند و روند انتقال قدرت را آغاز کردیم. به سران جهان می‌گویم آمریکا بار دیگر از نو بازگشته است.



جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا با اعلام اینکه به محض مستقر شدن بایدن در کاخ سفید با وی مخالفت خواهم کرد ، گفت: بایدن توانایی لغو تمام تحریم‌ها علیه ایران را دارد!



در جلسه مشترک دولت و مجلس برای تقویت بورس، مقرر شد از منابع سازمان بورس نیز برای بازارگردانی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود.



بر اساس ابلاغیه سازمان بورس، ضریب اعتباری مشتریان اعتباری از ۳۰ به ۳۵ درصد افزایش یافت.



فائوچی مدیر موسسه بیماری‌های عفونی آمریکا خبر داد انتظار دارد واکسن کرونا آوریل سال ۲۰۲۱ (فروردین ۱۴۰۰) در اختیار همگان قرار گیرد.



مریم شاه‌حسینی مدیرامور ناشران سپرده‌گذاری مرکزی گفت: تخصیص واحدهای صندوق پالایشی به دارندگان کد سهامداری، انجام شده و دارایی صندوق در درگاه یک‌پارچه ذی‌نفعان قابل مشاهده است.



فرهاد دژپسند اعلام کرد: از افزایش نرخ سود بین بانکی جلوگیری می‌شود.