13:43 | جمعه 21 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
موفقیت در ایجاد اقتصاد مدور با الهام از طبیعت

1399/08/21 14:40

موفقیت در ایجاد اقتصاد مدور با الهام از طبیعت

نماد برتر- نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد مدور راهی برای ساختن جهانی بدون زباله است، مدل‌های کسب‌وکار مدور، در دهه‌های آینده، ۴.۵ تریلیون دلار فرصت ایجاد می‌کنند و دنیای طبیعی می‌تواند درباره ایجاد اقتصاد مدور راهکارهای موثری ارائه دهد.


به گزارش نماد برتر به نقل از ویفرم، اقتصاد مدور از معدود مفاهیم در تعارض با معیارهای جذابیت جهانی، رهبران کسب‌وکار، سرمایه‌گذاران، فعالان، اقتصاددانان و محیط‌بانان است.



اقتصاد مدور، نظام اقتصادی است که هدف آن تولید دوباره از ضایعات است. در حال حاضر این مورد اهمیت بیشتری پیداکرده، اما از قرن‌ها پیش نیز وجود داشته است، مفهوم اقتصاد (مدور) شامل کشاورزی احیاگر (حفاظت و توان‌بخشی در سیستم‌های غذایی و کشاورزی)، مبادله کالا، تعمیر و استفاده مجدد، استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و موارد گیاهی جایگزین گوشت بوده است.



در حال حاضر، مزایای این اقتصاد برای کره زمین بیش از هر زمان دیگری است، با جدا کردن رشد اقتصادی از منابع طبیعی و کمیاب، می‌توانیم به‌راحتی و بدون فرسودگی زمین، از منابع استفاده کنیم. در دهه آینده، فرصت‌های کسب‌وکار ۴.۵ تریلیون دلار خواهد بود و مزایایی برای جامعه، مانند پیشرفت اجتماعی، ایجاد مشاغل جدید، دسترسی به محصولات و خدمات و سلامت بهتر را دارد.



نیاز به مدل جدید در تولید و مصرف



از زمان اولین انقلاب صنعتی، بین رشد اقتصادی و استفاده از منابع طبیعی رابطه یک‌به‌یک داشته‌ایم. امروزه، تقریبا دو برابر بیشتر از منابع زمین استفاده می‌شود که می‌تواند دوباره در تولید از آن استفاده شود.



انتظار می‌رود با پیش‌بینی ۸.۵ میلیارد نفر جمعیت تا سال ۲۰۳۰، تقاضا جهانی برای غذا ۳۵ درصد، برای آب ۴۰ درصد و انرژی ۵۰ درصد افزایش یابد؛ اما چرا این موضوع یک مسئله است؟ مصرف و تولید بدون محدودیت، پیامدهای منفی بسیاری  شامل آلودگی هوا و خاک، تخریب حیات اقیانوس‌ها، پدیده‌های شدید آب‌وهوایی، کمبود غذا، کمبود انرژی و موارد دیگر دارد.



اقتصاد مدور (CE)، راهی متقاعدکننده برای توقف یا معکوس کردن عوامل مخرب رشد اقتصادی، مصرف و استفاده از منابع طبیعی است. مدل‌های کسب‌وکار اقتصاد مدور، جهانی بدون زباله را تصور می‌کند. با از بین بردن منابع زباله در سراسر زنجیره‌های ارزش (منابع هدررفته، کار آیی، چرخه‌های زندگی و ارزش جاسازی‌شده) می‌توانیم الگوهایی را که برای محیط‌زیست مضر هستند متوقف کنیم، تریلیون‌ها ارزش اقتصادی را تحقق‌بخشیم و دسترسی به کالاها و خدمات سالم را ارتقاء دهیم.



بسیار جالب است که فقط ۸.۶ درصد از اقتصاد امروزی در جهان، اقتصاد مدور است. تقاضای جهانی برای منابع کمیاب و بکر، باوجود نیاز و ارزش شکستن این چرخه همچنان در حال افزایش است، اما با توجه به دنیای پساکرونا چگونه می‌توان انتقال اقتصاد خطی را به دایره‌ای تسریع کرد؟





طبیعت بهترین معلم ما



پاسخ در اطراف ماست. دنیای طبیعی با حفظ تعادل، تولیدمثل، رشد و مصرف می‌کند. دکتر انریک سالا، کاوشگر در نشنال جئوگرافیک، این موضوع را در کتاب "Nature of Nature" توضیح می‌دهد. دنیای طبیعی، اقتصاد مدور کاملی است، جایی که همه چیز حتی پس از پایان عمر خود، منبعی برای موارد دیگر می‌شود.



در اینجا چهار درس از طبیعت را که پیش‌ازاین، از طریق مدل‌ها و راهکارهای کسب‌وکار اقتصاد مدور استفاده‌شده است را ارائه کرده‌ایم.



تجدید و بازسازی



نمونه عالی از اقتصاد مدور در طبیعت، دوره گردش منابع (آب، کربن، مواد معدنی و غیره) به سیستم‌های جدید یا فعلی است. صنعت سریع مد با زباله مقابله می‌کند. امروزه کمتر از یک درصد لباس‌ها در پایان عمر بازیافت می‌شود و سالانه بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار از دست می‌رود. شرکت Evrnu، با استفاده از فناوری NuCyl (استفاده از پلیمریزاسیون، برای تبدیل مولکول‌های فیبر اصلی به الیاف تجدید پذیر جدید با عملکرد بالا) استفاده می‌کند و لباس‌های دور ریخته را برای چندین بار به مواد جدید تبدیل می‌کند. مثال دیگر نوآوری در تبدیل فاضلاب به آب تمیز و تولید انرژی است.





حفظ و گسترش



گیاهان و حیوانات، از مدت‌ها قبل به دلیل توانایی محافظت از خود و محیط زندگی خود موردبررسی قرارگرفته‌اند. حدود یک‌سوم مواد غذایی تولیدشده برای انسان هدررفته یا از بین می‌رود و فرصت‌های مقابله با ضایعات مواد غذایی بسیار زیاد است. استفاده از کرم ابریشم برای ایجاد لایه محافظ که از فساد مواد غذایی جلوگیری کند، ماندگاری را دو برابر کرده و بسته‌بندی را کاهش می‌دهد.



استفاده از هوای رقیق



هوا نقشی اساسی در اکوسیستم (مجموعه جانداران یک محیط به همراه تمام عوامل و تشکیل‌دهنده‌های آن محیط) طبیعی دارد و شرکت‌های نوآور شروع به بررسی این موضوع کرده‌اند که چگونه هوا می‌تواند منبع جدیدی از ارزش باشد. محققان با استفاده از عناصر موجود در هوا (دی‌اکسید کربن، اکسیژن، ازت) و تبدیل آن‌ها به پروتئین‌های جایگزین گوشت، کشاورزی را متحول کرده‌اند. به ‌عنوان‌مثال، آزمایشگاه رسانه ام‌آی‌تی (MIT Media Lab) مؤسسه فناوری ماساچوست، دی‌اکسید کربن را به جوهر بازیافت می‌کند و در حال حاضر در حال بررسی روش‌های استفاده از فناوری خود برای تبدیل بسته‌بندی و مواد پیشرفته است.





تبدیل چالش‌برانگیزترین زباله‌ها به مواد باارزش



در طبیعت، مفهوم "زباله" نداریم. برای مثال، برگ‌های خشک و فضولات حیوانات، برای زندگی جدید، سوخت حیاتی هستند. همچنین، مشاغل نوآور در حال بررسی چگونگی مقابله با زباله‌های چالش‌برانگیز در پایان استفاده هستند. شرکت HomeBiogas، زباله‌های خانگی (ضایعات مواد غذایی) را تبدیل به کود باارزش و سوخت پاک می‌کند و در کاهش ضایعات، صرفه‌جویی در هزینه و جلوگیری از مرگ‌ومیر ناشی از سوخت‌های آلوده موثر است. سالانه ۱.۵ میلیارد لاستیک غیرقابل استفاده‌شده و بیشتر آن‌ها سوزانده یا به محل دفن زباله‌ها فرستاده می‌شوند. شرکت Ecore از این زباله‌ها برای تولید محصولات جدید استفاده می‌کند.



همه چیز در مورد اکوسیستم



راهکارهای الهام گرفته از طبیعت، دلگرم‌کننده است. آن‌ها به نفع اقتصاد، سیاره و جامعه ما هستند. این موارد، به ما نشان می‌دهند که می‌توانیم طبیعت، فناوری و نبوغ انسان را برای تامین سوخت در جهان در حال رشد ترکیب کنیم و با در نظر گرفتن برابری از سیارهای سالم محافظت ‌کنیم.



همچنین، این سیاره یادآوری می‌کند که این راه‌حل‌ها به‌تنهایی قابل‌اجرا نیستند؛ درست مثل دنیای طبیعی، ما به اکوسیستمی برای کسب‌وکار نیاز داریم که در اقتصادی مدور هماهنگ کار کند. سرانجام، به افرادی (مصرف‌کنندگان، مبتکران، سرمایه‌گذاران، سیاست‌گذاران) نیاز داریم که این سیستم‌های مدور را ارزش‌گذاری کنند. تعادل تنها زمانی حاصل می‌شود که همانند طبیعت، همه برای داشتن آینده‌ای روشن‌تر و موفق همکاری داشته باشیم.