14:53 | جمعه 21 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
پنج عامل در روند فعلی بورس / ارزش معاملات خرد رکورد منفی ۱۰ ماهه زد !

1399/08/19 22:06

پنج عامل در روند فعلی بورس / ارزش معاملات خرد رکورد منفی ۱۰ ماهه زد !

نماد برتر- پنج عامل ، مسبب روند فعلی بورس و ادامه سقوط شاخص به کانال ۱.۲ میلیون واحدی شده و ارزش معاملات خرد به کمترین سطح در ۱۰ ماه اخیر رسیده است.


به گزارش نماد برتر، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات سومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: امروز نیز بورس تهران افت دیگری را به ثبت رساند و با کاهش 2 درصدی، شاخص به کانال یک میلیون و 215 هزارتایی رسید.



گرچه به نظر می‌رسد سرعت اصلاح سهام کاهش یافته اما محدودیت‌های حجم مبنا، دامنه نوسان، وعده های دولت و عدم حمایت از بازار، قوانین دست و پاگیر شبانه و در نهایت بی اعتمادی فعالان و سرمایه گذاران به وعده ها و ناامیدی از بهبود شرایط مسبب وضعیت فعلی است تا جایی که ارزش معاملات خرد سهام به کمترین سطح در ۱۰ ماه اخیر رسیده و خریداری در بازار پیدا نمی‌شود.



در این بین الزام شرکت‌ها به بازارگردانی نیز تاثیر محسوسی بر روند حاکم بر قیمت‌ها نداشته و به نظر نمی‌رسد بتواند تاثیری قابل توجه بر پایان این روند داشته باشد.



امروز نیز شاهد مخابره اخبار جدیدی از احراز هویت چندعاملی برای ورود به سامانه‌های معاملات برخط گرفته تا میسر بودن امکان انجام معاملات روزانه از فردا و اعمال تغییراتی در پیش گشایش از سوی سازمان بودیم.  به این ترتیب پیش گشایش از ساعت ۸:۴۵ تا ۸:۵۵ خواهد بود و از ساعت ۸:۵۵  تا ۹ امکان هیچ گونه ویرایش و حذف وجود ندارد.



در پایان معاملات امروز هم شاخص کل با کاهش 25 هزار و 369 واحدی به کانال یک میلیون و  215 هزارتایی و شاخص هم وزن با کاهش 2796 واحدی به کانال 366 هزار و 78 واحد رسیدند.  نماد‌های " فولاد، فملی و کگل" بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 6 و  4 هزار میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات سهام متعلق به نماد " خودرو" به مبلغ  538 میلیارد تومان بود.



در گروه بانکی نمادهای " وبصادر ، وبملت " در غیاب "وتجارت" با قیمت های پایانی منفی 4.9 و 3.6 درصد به کار پایان دادند.  در گروه فلزات، معاملات "فملی ، فولاد " با قیمت های منفی 4.64 و 4.15 درصد به پایان رسید. در گروه  پالایشگاهی نمادهای " شتران ، شبندر و شبریز" همگی با صف فروش کار را آغاز کردند و به همین شکل نیز معاملات آنها به پایان رسید. در گروه خودرویی معاملات نماد "خودرو " پر حجم ظاهر شد و با قیمت منفی  2.8 درصد به کار پایان داد.



وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:



اولین روز هفته میلادی در بازارهای جهانی به سبب پیروزی بایدن و افزایش امیدها به درمان بیماری کرونا، معاملات کامودیتی‌ها با نوسانات مثبتی همراه بود. مس در آستانه ورود به 7000 دلار بوده در محدوده 6957  دلار معامله می شود. همچنین روی به 2666 دلار و هر انس طلا به 1959 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت با  حدود 2.5 درصد افزایش در محدوده 40.38 دلار معامله می‌شود و نفت خام WTI  نیز با 2.5 درصد افزایش  به 38.05 دلار در هر بشکه رسیده است.



بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می ­دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 27 هزار تومان معامله می‌شود. صرافی ملی نرخ دلار را 24 هزار و 800 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 13 میلیون و 450 هزار تومان گزارش شده است.



طی چند روز اخیر، روند نزولی نرخ ارز، ریزش قیمت‌ها در بازار خودروها را رقم زد به شکلی که روز گذشته بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از قیمت خودروها در بازار کاسته شد. در بازار مسکن نیز با کاهش قیمت دلار، فروشندگان اقدام به کاهش قیمت معاملات کرده‌اند. در این میان، وزیر راه هم گفته، همواره تحولات نرخ ارز و طلا و به ویژه ارز بر روی کالا و خدمات اثرگذار بوده و با یکدیگر هم‌پیمایی مستمر داشتند. طبیعی است امروز که جریان نرخ ارز معکوس شده و شاهد افت نرخ دلار هستیم، قیمت‌ها کاهش یابد چراکه قیمت مسکن و انواع کالا و خدمات به بهانه افزایش قیمت ارز بالا رفته بود و رشد قیمت‌ها در بازار مسکن ارتباطی با عرضه و تقاضا نداشت و ندارد.



بررسی چند رویداد:



آموس هوچستن مشاور ارشد پیشین جو بایدن گفت: بازگشت به توافق هسته ای از اولویت زیادی برای بایدن برخوردار است و ظرف مدت کوتاهی پس از روی کار آمدن اقدام به این کار خواهد کرد.



رویترز اعلام کرد: اوپک نگران کاهش تحریم ها علیه ایران در دوره ریاست جمهوری بایدن است چرا که با کاهش تحریم ها و بازگشت ایران به بازار نفت، افزایش تولید تعادل عرضه و تقاضا را دشوار خواهد کرد.



قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با افزایش بیش از ۵۸۱۰ ریالی به دلار ۲۵۹۰۳۶.۵ ریالی اعلام شد.



حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: برای حفظ سهم در تولید و مطرح شدن در میان فولاد سازان جهانی، اجرای دو پروژۀ بسیار مهم نورد گرم شمارۀ ۲ و طرح تحول دیجیتال در دستور کار قرار گرفت.



رییس جمهور، وزیر اقتصاد را مکلف کرد در راستای ارتقای انضباط مالی و بودجه ای، فروش سهام و دارایی های مازاد دولتی و انتشار اوراق بدهی طبق برنامه مصوب ادامه دهد.