12:13 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
گام اول تغییر قانون بازار اوراق بهادار بعد از ۱۵ سال

1399/08/10 12:45

با بررسی کلیات در مجلس رخ می دهد :

گام اول تغییر قانون بازار اوراق بهادار بعد از ۱۵ سال

نماد برتر-کلیات اصلاح قانون بازار اوراق بهادار فردا عصر توسط کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی می شود تا گام اول عملی برای تغییر قانون بعد از ۱۵ سال برداشته شود.


به گزارش نماد برتر، در پی اعلام وصول هفته گذشته طرح نمایندگان با موضوع تبصره یک ماده ۴۵ آیین نامه داخلی مجلس با عنوان اصلاح قانون بازار اوراق بهادار ، کمیسیون اقتصادی مجلس ، عصر فردا یکشنبه ، کلیات این طرح را بررسی می کند .



براساس این گزارش،  قانون بازار اوراق بهادار در حالی اول آذر ۸۴ در مجلس تصویب شده که بعد از آن تغییرات مهمی در ساختار بازار سرمایه از جمله حذف سازمان کارگزاران بورس و تشکیل سازمان بورس و اوراق بهادار ، بورس تهران ، فرابورس ایران ، راه اندازی نهادهای خود انتظام و ... ایجاد و ابزارهای جدید و متنوعی به کار گرفته شد تا بورس ایران از تک محصولی بودن ، خارج و زمینه توسعه آن فراهم شود.



از چند سال پیش برخی فعالان بازار ، خواهان اعمال تغییراتی در برخی مفاد این قانون بودند تا اینکه از 6 سال پیش ، مقدمات این تصمیم فراهم و در نیمه دوم سال 93 فرایند اصلاح و تکمیل قانون با دعوت سازمان بورس از مدیران و کارشناسان نهادهای مالی مانند شرکت های تامین سرمایه، کارگزاران، اشخاص خبره و برخی اعضاء شورای عالی بورس و ارکان بازار چون شرکت های بورس و سپرده گذاری مرکزی شروع و 5 کارگروه شامل تشکل های خود انتظام، نهادهای مالی، جرایم و تخلفات، بازار اولیه و بازار ثانویه تشکیل شد.



یکی از انتقادات مهم به این قانون ، وجود دبیرخانه شورای عالی بورس در سازمان بورس و بروز مشکلاتی در طرح شکایت از سازمان بورس است.