10:17 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
اخبار مرتبط
بازار ارز، سکه و خودرو از ارکان سرمایه‌ای اقتصاد نیست / باید نقدینگی به سمت بازار سرمایه هدایت شود

1399/08/09 18:05

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

بازار ارز، سکه و خودرو از ارکان سرمایه‌ای اقتصاد نیست / باید نقدینگی به سمت بازار سرمایه هدایت شود

نماد برتر- کاهش جذابیت بازارهای موازی، رفع خلاء های قانونی، حمایت از بنگاه‌های اقتصادی پذیرفته شده در بورس از جمله اقدامات موردنیاز برای رونق، توسعه بازار سرمایه و جلب اعتماد سرمایه‌گذاران به این بازار است.


به گزارش نماد برتر، جعفر قادری، نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن بیان مطلب فوق گفت: بازار ارز، سکه و خودرو از ارکان سرمایه‌ای اقتصاد نیست و باید شرایطی فراهم شود که این بازارها تنها جنبه تأمین نیاز کالاهای مصرفی پیدا کنند. زمانی که شرایط اقتصادی به درستی مدیریت شود و جایگاه بازارهای مصرفی و سرمایه ای مشخص باشد، قطعا نقدینگی موجود جامعه به سمت بازار سرمایه که بازاری واقعی جهت سرمایه‌گذاری است هدایت می شود.



وی خاطرنشان کرد: امروز افراد از طریق حضور در بازار خودرو، ارز و دلار و با واسطه‌گری و دلالی، به دنبال کسب سود هستند و این شرایط باید تغییر کند. لازم است این بازارها به‌گونه‌ای جذابیت خود را برای سرمایه‌گذاران از دست بدهند و برای حضور افراد در این بازارها صرفه اقتصادی و انگیزه وجود نداشته باشد.



نماینده مردم شیراز در خانه ملت در خصوص دیگر راهکارهای رونق و توسعه بازار سرمایه گفت: از طرف دیگر باید اطلاعات اقتصادی و بورسی به‌درستی در اختیار مردم قرار گیرد. تا زمانی که سرمایه‌گذاران اطلاعات کافی و اشراف و تسلط لازم را در این بازار ندارند، باید آن‌ها را تشویق کرد تا از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کنند.



این نماینده مجلس همچنین بر ضرورت رفع موانع فعالیت بنگاه‌های اقتصادی پذیرفته شده در بورس تأکید کرد و گفت: باید این موانع اعم از قانونی و اجرایی از بین رفته و درعین‌حال معافیت‌های مالیاتی، تسهیلات، امکانات و حمایت لازم را برای این واحدها فراهم کنیم.



قادری در ادامه به دامنه نوسان قیمت‌ها در بورس اشاره کرد و افزود: باید دامنه نوسان را در این شرایط محدود کنیم تا اگر افرادی قصد دارند با هدف کسب سودهای نجومی به‌یک‌باره وارد بازار شوند، نتوانند با خروج یک‌باره به سرمایه‌ها آسیب بزنند و همچنین باید ابزارهای نظارتی بورس در راستای جلوگیری از سوءاستفاده و اختلال در بازار تقویت شود.



سرمایه‌گذاران باید با نگاه بلندمدت و میان‌مدت وارد بازار سرمایه شوند و توجه داشته باشند که بازار سرمایه تنها بازاری است که در آن، علاوه بر منافع خود می‌توانند منافع جامعه را نیز تأمین کنند. در این بازار برخلاف بازارهایی همچون بازار ارز و سکه که منافع فردی اولویت دارد، حضورشان علاوه بر منافع شخصی منافع جامعه را نیز تأمین می‌کند.



این نماینده مجلس همچنین در ادامه در توصیه به سرمایه‌گذاران گفت: سرمایه‌گذاران باید با نگاه بلندمدت و میان‌مدت وارد بازار سرمایه شوند و توجه داشته باشند که بازار سرمایه تنها بازاری است که در آن، علاوه بر منافع خود می‌توانند منافع جامعه را نیز تأمین کنند. در این بازار برخلاف بازارهایی همچون بازار ارز و سکه که منافع فردی اولویت دارد، حضورشان علاوه بر منافع شخصی منافع جامعه را نیز تأمین می‌کند.



وی افزود: سرمایه‌گذاران در نظر داشته باشند که نباید در جریان سرمایه‌گذاری در بورس بی‌گدار به آب بزنند چراکه ماهیت این بازار به‌گونه‌ای است که اگر با دقت و آگاهی و دانش وارد آن نشوند همان‌طور که ممکن است به‌یک‌باره به سودهای نجومی برسند ممکن است در مدت کوتاهی نیز دچار آسیب شوند.



وی افزود: سرمایه‌گذاران برای محافظت سرمایه‌هایشان بهتر است تا اطلاعات و دانش خود را در این بازار کامل کنند و در غیر این صورت از افراد متخصص همچون بازار گردان‌ها و مشاوران سرمایه‌گذاری مورد اعتماد بهره ببرند و به‌صورت انفرادی وارد بازار نشوند.



وی در پاسخ به این سؤال که راهکارهای مجلس برای توسعه بازار چیست گفت: در قدم نخست دولت باید با تنظیم قوانین و مقررات و لوایح قانونی، خلاء های قانونی را برطرف کند در این مسیر مجلس نیز با مشورت فعالان بازار سرمایه و متخصصان این حوزه، سعی خواهد کرد خلاء های قانونی را برطرف کرده و بورس را به سمتی سوق بدهد که بتواند انتظارات جامعه را برآورده کند.