18:00 | دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
تحلیلی از آینده بورس با تکیه بر بودجه دولت ، نرخ سود بانکی و انتخابات آمریکا

1399/08/06 08:19

کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

تحلیلی از آینده بورس با تکیه بر بودجه دولت ، نرخ سود بانکی و انتخابات آمریکا

نماد برتر- کارشناس بازار سرمایه وضعیت آینده بورس را با بررسی متغیرهای مهمی چون بودجه دولت ، احتمال تغییر نرخ سود بانکی ، انتخابات آمریکا و فروش نفت ، تحلیل کرد.


به گزارش نماد برتر، مهرداد سید عسگری با انتشار مطلبی با عنوان "نشانه شناسی پایان حمایت عملی از بازار سرمایه" اعلام کرد: فراز و فرود های بورس ، سخن چند ماهه سهامداران و دولت بوده اما باید دانست که هم اکنون بازار سرمایه در چه وضعیتی قرار دارد ؟



سنگین شدن صف های فروش سهام ، سرکوب تقاضا و خروج نقدینگی از بازار و پوچ شدن سودهای بدست آمده در بهار و اوایل تابستان و نامتوازن بودن قیمت اکثر سهام شرکت های شاخص ساز و پیچیده کردن فرآیند فروش سهام عدالت، خلاصه ای از وضعیت این روزهای بازار است که البته تزریق موج های مثبت روانی همچون اختصاص یک درصد از صندوق توسعه ملی نیز از وضعیت شناخت بهتری می دهد.



کسری بودجه یا کنترل تورم از نگاه دولت



همواره وضعیت یافتن بودجه و کم کردن میزان کسری بودجه و کنترل تورم،دو موضوع اساسی در تبلیغ برای رونق یا ادامه این رونق بازار سرمایه بوده اما وضعیت کنونی در چه جایگاهی قرار دارد ؟



اگر به اوراقی که در بازار برای تامین کسری بودجه فروخته شده توجه کنیم، تقریبا می توان گفت دولت به این بازار دیگر نیاز چندانی ندارد و اگر هدف تامین مالی بوده؛ بیشتر از آنچه که فکر می کرده از بازار پول جمع کرده است.



طبق آمار بانک مرکزی تا هفته آخر مهرماه ، دولت تقریبا 70 هزار میلیارد تومان اوراق فروخته که با توجه به چشم انداز کسری بودجه 150 هزار میلیارد تومانی در انتهای سال، رقم مطلوبی از نظر دولت ارزیابی می شود.



البته خالی از لطف نیست اگر دانسته شود مجموع اوراق فروخته شده در سه هفته متوالی مهرماه نشان می‌دهد تنها 1.7 هزارمیلیارد تومان از فروش اوراق نصیب دولت شده است. این در حالی است که دولت برای پوشش کسری بودجه نیاز داشت حداقل ۲۰ هزار میلیارد تومان در این سه هفته فروش داشته باشد.



حال اگر میزان فروش سهام ناشی از واگذاری ها و مجموع عملیات مالی بورس و بنا به گفته وزیر اقتصاد 33 هزار میلیارد تومان به اعداد فوق اضافه شود از اعتماد به نفس هرچند موقت دولت بیشتر آگاهی می یابیم.



پارکینگ قابل اطمینان کنترل تورم از نگاه دولت



پس از اشاره همتی به نرخ سود بانکی، حمایت مرکز پژوهش های مجلس از ایده افزایش نرخ سود و گزارهای رسانه ها درباره این موضوع، احتمال افزایش نرخ سود حسابی قوت گرفت و برخی می گفتند قرار است افزایش نرخ سود بانکی در جلسه آینده شورای پول و ا عتبار مطرح شود.



در این میان دولت باور دارد با افزایش نرخ سود بانکی، پارکینگ قابل اطمینانی برای کنترل نرخ ارز و تورم دارد و از این ابزار برای کنترل در صورت نیاز استفاده خواهد کرد. هر چند این موضوع رسما تکذیب شده اما واقعیات چه می گویند ؟



واقعیت این است که نرخ سود بانکی از سال ۹۷ که قیمت ها صعودی بود باید در مسیر افزایشی قرار می گرفت تا شدت جهش های  بازارهای مختلف  از یک سو کنترل شود و از سوی دیگر در حال حاضر خبری کمتری از نزول شدید ناشی از تخلیه فشار تقاضای سفته بازی می بود . بخشی از جهش های سنگین بازار سهام، ارز و مسکن و در حال حاضر ریزش نوبتی آنها به ارزان بودن استقراض در مقابل تورم باز می گردد اما واقعا اکنون که هم چوب را خوردیم و هم پیاز را باید با احتیاط به سمت نرخ سود بانکی و افزایش آن رفت.



اثرات انتخابات آمریکا از دیدگاه فعالان بازار و دولت



در این میان بازارسرمایه طی روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نتایج نظر سنجی ها توجه ویژه ای می کند اما در هر دو حالت ، ریسک های جداگانه ای ممکن است مورد توجه قرار گیرد.



در صورت انتخاب ترامپ انتظارات اگرچه افزایش نرخ ارز محتمل است ولی باید در نظر داشت در آن صورت، احتمال استفاده از ابزار افزایش نرخ سود بانکی نیز بیشتر می شود. افزایش خوش بینی ها به انتخاب بایدن نیز می تواند در میان مدت مزید بر علت شود تا دولت در صورت حل شدن مشکل فروش نفت بر روی بازارسرمایه آنطور که باید حساب نکند. این علاوه بر چشم انداز  ظاهرا نزولی بازار ارز است که در هفته گذشته بر روند معاملاتی بازار تاثیر گذاشتو دولت روند نزولی بازارسرمایه را با چشم پوشی و کم کاری تقویت می کند.



نگاه دولت به بازگشت بازار نفت با سه تحلیل



یکی دیگر از دلایل رونق بازار در ماه های قبل، فقدان صادرات نفت بوده که دولت بخشی از تعهدات بودجه ای را بر گردن بازار سرمایه انداخت اما با توجه به وضعیت بین المللی و احتمال بالای آغاز گفتگو ها که بدون توجه به کاندیدای انتخاب شده به عنوان امری محتوم و گریر ناپذیر تلقی می شود و حاکمیت قطعا باز کردن منافذ فروش نفت را به عنوان شرط مهم قبل از یا هنگام گفتگو ها در هر وضعیتی خواهان خواهد بود. اما کارشناسان و مقامات آمریکایی دو نگاه متفاوت در این خصوص دارند.



ریچارد نفیو معمار تحریم های ایران معتقد است حتی در صورت آغاز مذاکرات ، پس از تغییرات گسترده سیاسی ایران و بازگشت به بازار نفت تا پایان سال 2022 طول خواهد کشید اما اما باب مک نالی که در دوره ریاست جمهوری جورج بوش مدیر ارشد بخش انرژی شورای امنیت ملی آمریکا بود معتقد است  نیمه دوم سال آینده بازگشت ایران به بازار نفت آغاز می شود  و تا پایان سال 2021 میزان صادرات نفت ایران به 1.8 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.



اما گروهی دیگر معتقدند بایدن ممکن است از شدت سخت گیری در اجرای تحریم‌ها کم و دور جدیدی از معافیت ها را برای فروش پلکانی نفت آغاز کند که نگاه دولت برای عدم حمایت از بازار سرمایه را دقت بیشتری می بخشد.