13:48 | دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
درد بورس با اخبار مثبت ، گزارش ماهانه شرکتها و گلایه نمایندگان هم درمان نشد

1399/08/05 19:54

درد بورس با اخبار مثبت ، گزارش ماهانه شرکتها و گلایه نمایندگان هم درمان نشد

نماد برتر- انتشار اخبار مثبتی مانند تکذیب افزایش نرخ سود سپرده ، لغو قیمت گذاری دستوری فولاد، گزارش ماهانه شرکت ها و و گلایه نمایندگان مجلس هم قادر به درمان درد سه ماه اخیر بورس نشد .


به گزارش نماد برتر، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی معاملات دومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: پس از افت قابل توجه شاخص‌کل در معاملات شنبه با توجه به انتشار اخبار مثبتی چون تکذیب افزایش نرخ سود سپرده بانکی، پایان ماجرای قیمت گذاری دستوری فولاد و آزاد شدن بخشی از 8.5 میلیارد دلار بلوکه شده ایران در کره جنوبی، انتظار می رفت معاملات امروز، بازار را به سمت صعود هدایت کند.



اما آنچه در نهایت رخ داد تشکیل صفوف فروش در بسیاری از نمادها از ابتدای ساعت معاملات بود که نشان می دهد برخی از فعالان و معامله گران فارغ از اخبار منتشره تنها به دنبال نقد کردن سبد سهام هستند و در این میان، گزارش های ماهانه شرکت ها نیز اهمیت را در تصمیم گیری و تحلیل ها از دست داده اند.



جلسه امروز مجلس نیز به بررسی بازار سرمایه اختصاص داشت و مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با قرائت گزارش بررسی عملکرد بورس گفت: بازار سهام طی دو سال اخیر با رشد پرشتاب و شکستن رکوردها توانست ورود قابل توجهی از پس انداز اشخاص خرد را به این بازار فراهم کند که نتیجه آن فاصله قابل توجه رفتار بازار از تعادل پایدار بود لکن از نیمه دوم مرداد ماه به دلیل ارسال علامت نااطمینانی به بازار ناشی از ناهماهنگی دستگاه؜‌های مجری در عرضه سهام صندوق دوم دولتی و نیز نقش‌آفرینی سرمایه‌گذاران حقوقی، ریزش قابل توجهی را تجربه کرده است.



حسن قالیباف اصل رییس سازمان بورس اما در نشست علنی امروز مجلس با اشاره به موضوعاتی همچون رشد شاخص‌ها، آزادسازی بعدی سهام عدالت بعد از 15 سال، تامین مالی 300 هزار میلیارد تومانی در نیمه خست سال، تغییر سهام شناور از 22 به 25 درصد با پیگیری‌های بورس، تاسیس شرکت‌های عام، پیگیری موضوع بازارگردانی، افزایش مجوز سبدگردانی ها و غیره از اتفاقات دو سال اخیر بازار اعلام رضایت کرد.



در پایان معاملات امروز شاخص کل با کاهش 37 هزار و 469 واحدی به کانال یک میلیون و 336 هزارتایی و شاخص هم وزن با کاهش 4780 واحدی به کانال 384 هزار و 341 واحد رسیدند.  نماد‌های " فولاد، فملی، تاپیکو " بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 6 و  2.6  هزار میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات سهام متعلق به نماد " فولاد" با ارزش  607 میلیارد تومان بود.



در گروه بانکی نمادهای " وبصادر ، وبملت " در غیاب "وتجارت" با قیمت پایانی منفی 4.86 و 4.72 درصد به کار پایان دادند.  در گروه فلزات، معاملات "فملی، فولاد " پس از برچیده شدن صفوف فروش با قیمت پایانی منفی 4.8 درصد به پایان رسید.



در گروه  پالایشی نمادهای "شپنا، شتران ، شبندر ، شبریز" همگی با صف فروش کار را آغاز کردند و به همین شکل نیز معاملات آنها به پایان رسید. در گروه خودرویی صف فروش نماد "خودرو " برچیده شد  و با قیمت قیمت پایانی منفی 2.85 درصد به کار پایان داد.



وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:



اولین روز هفته میلادی در بازارهای جهانی، کامودیتی‌ها نوسان اندکی داشتند. مس در محدوده 6828 دلار ،روی به 2539 دلار و هر انس طلا به 1904 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده 41.3 دلار معامله می‌شود و نفت خام WTI  نیز به 39 دلار در هر بشکه رسیده است.



بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می ­دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 27 هزار و 950 تومان معامله می‌شود. صرافی ملی ایران نرخ دلار را 27 هزار و 980 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 13 میلیون و 900 هزار تومان گزارش شده است.



بررسی چند رویداد:



ابراهیم آقابابایی رئیس هیأت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: در اصل مصوبه تزریق یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه هیچ ابهامی وجود ندارد و به زودی عملیاتی می‌شود.



رئیس بانک مرکزی اعلام کرد‌: بانک مرکزى با توجه به وجود شوک منفى عرضه، ناترازى بانک ها و نیاز مالى دولت به خوبى واقف است که امروز افزایش نرخ سود بانکی سیاستى نیست که توفیق قطعى داشته باشد و برهمین اساس به دنبال روش های دیگرى براى کاهش فشار تورمى در بازارها است.



داوود رزاقی مدیر صندوق پالایشی یکم گفت: به دلیل عدم اعمال افزایش سرمایه دو پالایشگاه بورسی در پرتفوی صندوق، نمی‌توان اقدام به گشایش نماد ETF پالایشی و زمان دقیقی را اعلام کرد.



حمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: ۶۰ درصد بنزین صادراتی پالایشگاه های ایران راهی بازار عراق می‌شود و مشکلی در دریافت وجوه نیست.



یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق از دریافت بخشی از پول بلوکه شده ایران در عراق توسط شرکت بورسی مپنا خبر داد.



جبار کوچکى زاده عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: قیمت گذارى دستورى فولاد منتفى است و مقرر شده با عرضه کل فولاد در بورس کالا، قیمت ها براساس عرضه و تقاضاى بازار کشف شود.



نمایندگان مجلس پس از مخالفت با دوفوریت لایحه تمدید مالیات بر ارزش افزوده با بررسی آن بصورت یک فوریت موافقت کردند.



رضا شیوا رئیس شورای رقابت اعلام کرد: خودروسازان برای افزایش قیمت در پاییز مجوز گرفتند.



قیمت پایه محصولات پتروشیمی با میانگین نرخ دلار نیمایی ماهانه ۲۴۶۰۲۷.۵ ریال از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی برای عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا اعلام شد.



رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی ترامپ گفت: آمریکا چنان تحریم‌هایی علیه روسیه و ایران وضع کرده که دیگر امکانی برای اعمال محدودیت های جدید ندارد.



بر اساس آمارهای گمرک چین این کشور در شهریور ماه ۶۷۸ هزار و ۱۳۳ تن نفت خام از ایران وارد کرد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۵.۷ درصد افزایش نشان می دهد.