04:17 | جمعه 7 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
احتمال انتخاب بایدن و تأثیر منفی آن بر بازار سرمایه ایران

1399/07/30 20:02

احتمال انتخاب بایدن و تأثیر منفی آن بر بازار سرمایه ایران

نماد برتر- تأثیر مستقیم انتخابات ریاست جمهوری بر آشفتگی بازار تنها یک جو روانی است.


به گزارش خبرنگار نماد برتر، بازار سرمایه در هفته ای که گذشت روزهای شگفت انگیزی را پشت سر گذاشت. شگفتی از آن جهت که ، در روزهای دوشنبه و سه شنبه بازاری که در بدترین زمان خود سبز باز می شد، سرخ سرخ سرخ بود. هفته ای که گذشت برای بازار سرمایه تنها 4 روز کاری داشت، زیرا یک تعطیلی در اول هفته،  زمان سرمایه گذاران را محدودتر کرده بود. اما ریزش بازار در این 4 روز ، چیزی نبود که بهانه تعطیلی 1 روزه را بتوان برای آن آورد. گویی اصلاح بازار سرمایه همچنان ادامه دارد و قرار نیست به این زودی ها به پایان برسد.



عبداله لطفی فعال اقتصادی و یکی از سرمایه گذاران در بازار سرمایه در گفتگو با نماد برتر، ضمن تأکید بر این مهم که بازار سرمایه در این هفته همانند ماه های گذشته تحت فشار عرضه بوده است، تصریح کرد: این فشار منطقی نیست و نشأت گرفته از عوامل روانی موجود در جامعه است.



وی افزود: در ماه های گذشته مؤلفه های اثرگذار بر بازار چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی یا اثر خود را از دست داده اند یا کاملاً برعکس عمل می کنند. به طور مثال: ورود دلار به کانال 32 هزار تومانی و لغو تحریم های تسلیهاتی باید اثر مثبتی بر روی بازار می گذاشت، اما واکنش بورس به این دو کاملاً منفی بود. این مهم در سهم های دلاری و کامودیتی ها نیز اثر نگذاشت و این سهم ها همچنان منفی است.



لطفی خاطر نشان کرد: بی تأثیربودن افزایش قیمت دلار بر سهم های صادرات محور و دلاری نشان می دهد، منفی بودن این روزهای بازار کاملاً به دلیل جو روانی جامعه است و عوامل منطقی، تکنیکال و بنیادی کمترین اثر را بر حواشی بازار دارد.



این فعال اقتصادی با تأکید بر بی اعتمادی جامعه بر بازار سرمایه گفت: در بازارهای موازی که رشدهای شارپی را تجربه می کنند هیچگاه شما شاهد ریزش نیستید و یک رکود مقطعی تنها اتفاق مهمی است که در این بازارها ممکن است بیافتد. اما بازار سرمایه کاملاً برعکس عمل کرده و در زمان اصلاح ریزش های شدیدی را تجربه می کند. این مهم ناشی از همان بی اعتمادی تاریخی ایرانیان به بازار سرمایه است.



وی با ابراز تعجب از عکس العمل مردم نسبت به بازارهای موازی با بورس گفت:  پراید 50 میلیون تومانی به یکباره با قیمت 3 برابری در بازار عرضه می شود. جالب اینکه عکس العمل مردم در مواجهه با این اتفاق کاملاً تهاجمی بوده و این خودروی 150 میلیون تومانی را با اشتیاق خریداری می کنند، این اتفاق در بازار مسکن نیز رخ می دهد.



لطفی در مورد چرایی این عکس العمل متفاوت در بازارهای سرمایه ای کشور گفت: در بازار خودرو و مسکن هیچ هراسی از کاهش قیمت به دلیل نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وجود ندارد. اما در مورد بورس تنها به دلیل انتخاب شدن بایدن به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده،  بازار بیشترین تأثیر منفی را به خود گرفته است.



متهم دوم ریزش ها؛ تصمیمات عجیب و غریب دولتی ها



لطفی ضمن اشاره به وجود بی اعتمادی دیگری،  به نام دولت در واکنش های احساسی مردم نسبت به بازار سرمایه بیان کرد: در ماه های اخیر، دولت تصمیمات عجیب و غریب زیادی در حوزه اقتصادی و بازار سرمایه اتخاذ کرده که این مهم اعتماد سهامداران خرد و کلان بازار سرمایه را از بین برده است. به همین دلیل حتی زمانی که بازار سرمایه روز خود را با سبزی آغاز می کند، سهامداران از این فرصت نه برای تثبیت بازار بلکه برای فروش سهام خود استفاده می کنند.





تأثیر انتخاب بایدن یا استمرار دولت ترامپ در بازار سرمایه



لطفی با اشاره به این مطلب که برخی معتقدند با ورود احتمالی بایدن به کاخ سفید  قیمت دلار کاهش بسیار شدیدی پیدا خواهد کرد، خاطر نشان کرد: متأسفانه در ماه های گذشته، همین دیدگاه باعث شده است بازار بیشترین تأثیر منفی را دریافت کند. در صورتی که اساساً انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هیچگاه از روی نظرسنجی های پش از آن قابل پیش بینی نبوده است و احتمال این که ترامپ برای بار دوم بر صندلی ریاست جمهوری آمریکا تکیه بزند دور از ذهن نیست.



وی در مورد اثرات استمرار دولت ترامپ بر اقتصاد ایران گفت: جامعه ما در صورت انتخاب مجدد ترامپ، پیش بینی جز گرانی بیشتر قیمت دلار ندارد که به تبع آن بازار سرمایه نیز رشد خواهد کرد. این مهم به دلیل آن است که رونق اقتصادی در کشور ایران به جهت افزایش تورم رخ می دهد نه به دلیل رونق حقیقی و تولید و همین دلیل برای نوسان بازار سرمایه کافی است.



این فعال اقتصادی در پایان تأکید کرد: متأسفانه بازار سرمایه کشور تا چند هفته بعد از روشن شدن نتایج انتخابات آمریکا به تثبیت نخواهد رسید و نوسانات بازار سرمایه در بازار سرمایه تا پایان آبان ماه ادامه خواهد داشت.