16:26 | شنبه 29 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
ادعای ارتباط رشد بورس با افزایش تورم رد شد / بازی جمع - صفر با یک مثال

1399/07/21 08:46

در تحلیل مرکز پژوهش‌های مجلس:

ادعای ارتباط رشد بورس با افزایش تورم رد شد / بازی جمع - صفر با یک مثال

نماد برتر- مرکز پژوهش های مجلس با ارائه گزارشی درباره تحولات پولی و بی ثباتی در قیمت کالاها، خدمات و دارایی ها در سال جاری اعلام کرد: رشد بورس با افزایش تورم ارتباطی ندارد.


به گزارش نماد برتر، مرکز پژوهش های مجلس با انتشار گزارشی درباره تحولات پولی و بی ثباتی در قیمت کالاها، خدمات و دارایی ها در سال جاری و بررسی رابطه رشد بورس و افزایش تورم اعلام کرد: رشد شاخص‌های بازارسرمایه باعث این نگرانی شد که این وضعیت در نهایت منجر به ایجاد تورم و افزایش شاخص قیمت مصرف کننده می شود. اثبات این ادعا و نگرانی ، نیازمند استفاده از روش های اقتصادسنجی برای تعیین جهت علیت و تفکیک سهم عوامل مختلف (عرضه رشد پول و...) مؤثر بر سطح عمومی قیمت‌ها بوده که تاکنون چنین مطالعاتی صورت نگرفته و نگرانی ها از حیث علمی اثبات نشده است.



گذشته از این، ساز و کار قابل قبولی برای تبیین این رابطه علّى (تأثیر رشد شاخص های بازار سرمایه بر تورم ) قابل تصور نیست و ادبیات و نظریات اقتصادی نیز (براساس جستجوهای صورت گرفته) وجود چنین رابطه علّی را تبیین نکرده‌اند. اتفاقا توجه به این مطلب که بازار سرمایه ، بازی جمع - صفر است و در نهایت تأثیری بر متغیرهای بنیادین موجد تورم (پول و شبه پول) ندارد، می تواند نفی کننده چنین رابطه علّی باشد.



اگر قیمت یک سهم ، رشد ۲۰۰ درصدی را در یک روز تجربه کند با خرید این سهم، معادل قیمت سهام از سپرده خریدار کسر و به سپرده فروشنده آن افزوده خواهد شد و حجم پول و نقدینگی در اقتصاد تغییری نخواهد کرد. در صورتی که فروشنده سهام مبلغ دریافتی از خریدار را از بازار سهام خارج کرده و صرف خرید کالا یا خدمات کند باز هم تقاضای کل بازار کالاها و خدمات تغییری نخواهد کرد زیرا قدرت خرید خریدار سهام در بازار کالاها و خدمات کم شده است. در صورتی که فروشنده سهام مجددأ سهام دیگری خریداری کند و خروج پول از بازار سهام اتفاق نیفتد که اساسا موضوع سرایت قدرت خرید به بازار کالا و خدمات منتفی است.



ذکر این نکته ضروری است که عدم اثرگذاری رشد بازار سرمایه بر تورم به این معنا نیست که تغییر و تحولات ورود یا خروج نقدینگی به بازار سرمایه که منبعث از رشد با رکود بازار سرمایه است بر بی‌ثباتی قیمت ها و هجوم به بازار دارایی ها (طلا، خودرو، مسکن، ارز و...) و ایجاد التهاب‌های کوتاه مدت در این بازارها بی‌تاثیر است.