18:49 | دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
حرفه ای ترشدن بازار سهام تحت تأثیر نوسانات اخیر

1399/07/14 11:19

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با نماد برتر مطرح کرد:

حرفه ای ترشدن بازار سهام تحت تأثیر نوسانات اخیر

نماد برتر- نوسانات بازار سرمایه در روزهای اخیر چه تأثیری بر اعتماد سهامداران گذاشته است؟


 دکتر عبداله لطفی در گفتگو با خبرنگار نَمادِ برتر در مورد تاثیر اتفاقات اخیر بازار سرمایه در جذب سهامداران گفت: بورس در این روزها تحت تأثیر عوامل ریز و درشت نوسانی شده است که در بین این عوامل ، تأثیرگذارترین آن انتخابات آمریکا و تعیین تکلیف نشدن سود بانکی است. در حال حاضر فضای اقتصادی همچنان منتظر افزایش سودهای نظام بانکی است.



وی در ادامه افزود: عامل دیگری که می توان از آن به عنوان دلیل نوسانات شدید بازار سرمایه نام برد، دلار است که اثر خود را بر روی بعضی از سهم های دلار محور به صورت مثبت و منفی گذاشته است.



لطفی با اشاره به تغییر روند ریزش در چند روز اخیرگفت: با توجه به ریزش قبلی بورس از 12 مهر ماه شاهد بازگشت بازار هستیم و بی شک روند به صورت صعودی همراه با نوسان ادامه خواهد یافت.





وی ادامه داد: بازار سرمایه روز 13 مهر همچنین تحت تأثیر کاهش قیمت دلار قرار گرفت. موضوعی که می توان به آن توجه کرد این است که تمامی این عوامل اثر مثبت و منفی خود را بر روی بازار می گذارند اما؛ به یک دلیل بزرگتر اثر آن ها بیشتر از محاسبات منطقی بر روی بازار دیده می شود،  که این عامل بزرگ بی اعتمادی مردم است.



این فعال اقتصادی تاکید کرد: بی اعتماد مردم هر روز تحت تأثیر تصمیمات عجیب و نامرتبط  در بازار سرمایه که توسط دولت گرفته می شود بیشتر شده و تشدید می شود. این در حالی است که عوامل تأثیرگذار بر بازار بورس مانند انتخابات آمریکا با وجود بدیهی بودن اثرگذاری، بیشتر به سمت ایجاد جو روانی بی اعتمادی سرمایه گذاران رفته و هر روز شاهد بیشتر شدن آن هستیم.



دکتر لطفی در مورد پیشبینی بورس در آینده گفت:  در مجموع روند کلی بورس تا پایان سال مثبت است و سهامداران باید تا پایان انتخابات آمریکا این نوسانات بازار را تحمل کرده و از فرصت های خریدی که این روزها در بازار سرمایه وجود دارد استفاده مناسب را کنند.



لطفی ریزش ها، ورود و خروج ها و منفی شدن بازار سرمایه را  در میان مدت مثبت ارزیابی کرده  و در دراز مدت نیز این رشد را ادامه دار می داند و اتفاقات اخیر را باعث پختگی بیشتر سهامدارن می شود.